Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMikkelborg, Susann
dc.date.accessioned2013-10-28T14:12:12Z
dc.date.available2013-10-28T14:12:12Z
dc.date.issued2009-11-24eng
dc.date.submitted2009-11-24eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7444
dc.description.abstractExtensive evidence exist, demonstrating an association between cortisol and child care attendance. Cortisol is regarded as a valid and reliable measure of stress. This review aim to summarize findings regarding child care and cortisol. The results reveal a trend of atypical levels of cortisol seen in children attending non-parental group-based child care, in particular encompassing children below age three. Long-term effects are evident in some children, resulting in a down regulation of the HPA-axis. Enduring elevations in cortisol production are associated with increased susceptibility for mental illness and compromised child development. Prolonged cortisol increases demonstrate to be facilitated by an interplay of factors concerning child characteristics, the organization of the child care facility and caregiver-child relationship. The need for cultural specific knowledge about child care and its influence on children is explained, along with suggestions for the organization of parental and non-parental care to promote individualized child development.en_US
dc.description.abstractStudier viser at stresshormonet kortisol henger sammen med bruk av barnehage. Denne review har som mål å oppsummere kortisolfunn på barnehagebarn. Resultatene viser økt forekost av atypiske kortisolverdier hos barn i barnehager, spesielt barn under tre år. Langtidseffekter hos et utvalg av disse barna viser en nedregulert HPA-akse. Vedvarende atypiske kortisolverdier er assosiert med forhøyet risiko for utvikling av psykiske lidelser og negativ utvikling hos barnet. Økt kortisol produksjon over lengre tid påvirkes av ulike faktorer ved barnet, barnehageomgivelsene og forholdet mellom omsorgsgiver og barn. Behovet for kulturspesifikk kunnskap om barnehager og hvordan disse påvirker barna utbroderes, i tillegg til forslag til organisering av foreldreomsorg og av barnehagen på måter som fremmer positiv utvikling hos det enkelte barn.en_US
dc.format.extent259342 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleA review of cortisol production and child care attendace: The promotion of positive child developmenteng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel