dc.contributor.author | Nordmo, Ivar | |
dc.contributor.author | Anderssen, Norman | |
dc.date.accessioned | 2014-01-31T14:10:41Z | |
dc.date.available | 2014-01-31T14:10:41Z | |
dc.date.issued | 2013 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/7753 | |
dc.description.abstract | I denne longitudinelle intervjustudien undersøkte vi hvordan syv psykologistudenter opplevde den seksårige prosessen med å bli innført i psykologprofesjonen ved et lærested i Norge. Vi analyserte de sosialfaglige handlingene i studiet og grupperte dem i fire områder. For hvert område undersøkte vi om prosessen utgjorde en deltakerbane fra en perifer mot en mer fullverdig deltakelse i fagfellesskapet i termer av Lave og Wenger sin læringsteori. Resultatene indikerte at prosessen kan beskrives som en slik deltakerbane innover i fagfellesskapet på områdene forskning og klinisk virksomhet. For områdene teori og selvrefleksjon fant vi ikke en deltakerbane med en slik bevegelse. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The Norwegian Association of Higher Education Institutions (UHR) | eng |
dc.relation.ispartof | <a href="http://hdl.handle.net/1956/7755" target="blank">Gjennom nåløyet – studenters læringserfaringer i psykologutdanningen</a> | eng |
dc.rights | Attribution CC BY | eng |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | eng |
dc.subject | psykologutdanning | eng |
dc.subject | deltakerbane | eng |
dc.subject | Situert læring | eng |
dc.subject | longitudinell | eng |
dc.title | Deltakerbaner i psykologutdanningen en femårs oppfølging av psykologistudenter | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 Ivar Nordmo og Norman Anderssen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) Licence (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), permitting all non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited | |
dc.source.journal | Uniped | |
dc.source.40 | 36 | |
dc.source.14 | 2 | |
dc.source.pagenumber | 50-61 | |