Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅrdal, Elisabeth
dc.date.accessioned2014-05-07T13:09:14Z
dc.date.available2014-05-07T13:09:14Z
dc.date.issued2013-05-21eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7918
dc.description.abstractBakgrunn: Høy livstilfredshet er et mål i seg selv for god helse, men har også vist å være relatert til positiv ungdomsutvikling og helsefremmende atferd hos ungdom. Det er derfor nyttig å undersøke hvilke faktorer som har tilknytning til grad av livstilfredshet. Da ungdomstiden er en fase hvor helserelaterte vaner og fenomener ofte etableres, er det naturlig å rette fokus mot denne aldersgruppen i helsefremmende arbeid. Skolen er en viktig sosial arena hvor ungdom tilbringer mesteparten av tiden sin, og skoleerfaringer har stor betydning for ungdommers trivsel. Læreren kan bli den mest betydningsfulle voksenpersonen i elevenes liv for de unge utenfor familierelasjonene. Lærerens støtte og undervisningsstil har videre vist seg å ha sammenheng med livstilfredshet og hvordan elevene setter og oppnår mål i skolehverdagen. Studiens hensikt: Å observere og beskrive mulige faktorer som kan ha sammenheng med ungdommers livstilfredshet i 10. klasse ungdomsskole og 1. klasse videregående skole. Det er ønskelig å undersøke sammenhenger mellom elevenes opplevelse av lærers autonomistøtte, deres målorientering (mestringsorientering, prestasjonsorientering og prestasjonsunngåelsesorientering), og livstilfredshet. Metode: Dette er en tverrsnittsundersøkelse blant 2.594 elever på 10. klassetrinn og 1. klasse videregående skole. Det ble benyttet ferdiginnsamlet data fra den norske delen av «Helsevaner blant skoleelever- En WHO- undersøkelse i flere land». Utvalget er gjort på bakgrunn av en geografisk stratifisert liste på 10. klassinger og elever fra 1. klasse videregående ble rekruttert fra en liste over førsteårstudier. Elevene besvarte standardiserte og validerte spørreskjema. Resultater: Autonomistøtte og mestringsorientering var de sterkeste prediktorene for å forklare elevenes generelle livstilfredshet. Det ble videre funnet kjønnsforskjeller og aldersforskjeller i målene på livstilfredshet, opplevd autonomistøtte og elevenes målorientering. Konklusjon: Elevenes opplevde autonomistøtte fra lærer og mestringsorientering har sammenheng med deres generelle livstilfredshet.en_US
dc.description.abstractBackground: A high level of life satisfaction is a goal in itself, but has also proven to be related to a positive youth development and healthy behavior amongst youngsters. It is therefore useful to examine the factors affecting the degree of life satisfaction. Since adolescence is a period where heath related habits and phenomena often are established, it is natural to focus on this group in the work of health promotion. The school is an important social arena where youth spend most of their time and experiences from school have a big influence on youth life satisfaction. The teacher can be the most significant adult in a youth's life except for family relations. The teachers' support and teaching style have proven to be related in how students set their goals and what drives them towards achieving these. Purpose: The purpose of this study is to observe and describe possible factors which can be proven to be related with youths' life satisfaction in 10th grade of high school and 1st grade in Upper Secondary school. It was wishful to examine the relationship between the student's experience of the teachers autonomy support, their achievement goals (mastery orientation, performance orientation and performance- avoidance orientation) and whether or not these variables predict students' general life satisfaction. Method: This is a cross-sectional study amongst 2,594 students of 10th grade of high school and 1st grade of Upper secondary school. It was used pre-collected data from the Norwegian part of Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). The selection was made based on a geographical stratified list of 10th graders. Students from 1st grade upper secondary were recruited from a list of first year students. The students answered standardized and validated questionnaires. Results: Autonomy support and mastery orientation were the strongest predictors amongst the variables found for the students' general life satisfaction. It was also found differences amongst gender and age concerning life satisfaction, experienced autonomy support and between the students' achievement goals (mastery orientation, performance orientation and performance- avoidance orientation). Conclusion: The students experience that autonomy support from the teacher and mastery orientation, are related to their general life satisfaction.en_US
dc.format.extent9226806 byteseng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectSkolehverdageng
dc.subjectUngdomeng
dc.subjectLivstilfredsheteng
dc.subjectAutonomistøtteeng
dc.subjectMålorienteringeng
dc.subjectMotivasjoneng
dc.titleSammenhenger mellom livstilfredshet, autonomistøtte og målorientering blant skoleungdom i 10 klasse og 1. klasse videregående.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-05-07T13:04:50Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
fs.subjectcodeHEFR395


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel