• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jobbengasjement i barnevernet. Hvordan kan barnevernet beholde opparbeidet kompetanse og erfarne, engasjerte medarbeidere? En kvalitativ intervjuundersøkelse av erfarne barnevernsansatte

Ekblom, Eva
Master thesis
Thumbnail
Åpne
118785442.pdf (2.624Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/8051
Utgivelsesdato
2014-05-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Health Promotion and Development [500]
Sammendrag
Hovedmålet med undersøkelsen er å få informasjon om hvordan erfarne ansatte i den kommunale barneverntjenesten opprettholder sitt jobbengasjement, og hva de selv mener er av betydning for at de blir i jobben i barnevernet. Bakgrunnen for valg av tema er at barnevernet over mange år har slitt med stor personalgjennomtrekk (Helsetilsynet, 2012). Media har også hatt fokus på at kompetansen i barnevernet må bedres. Disse forholdene henger tett sammen fordi barnevernet som kunnskapsorganisasjon er avhengige av ansatte med bred fagkompetanse, og denne kompetansen opparbeides både gjennom utdanning og praksis. Barnevernet er derfor avhengig av at ansatte blir i arbeidet over tid for at de skal opparbeide nok faglig trygghet og erfaring i et komplekst fagfelt. Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue åtte erfarne barnevernsansatte. Dataene er analysert med utgangspunkt i Giorgi`s fenomenologiske modell for analyse av kvalitative data, og med inspirasjon fra Graneheim og Lundman sin artikkel om kvalitativ innholdsanalyse. Funnene fra denne undersøkelsen er i hovedsak drøftet i lys av Self-determination theory og teorier om anerkjennelse. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at jobbengasjementet til erfarne barnevernsansatte i hovedsak er knyttet til egne personlige verdier i forhold til å hjelpe, gi omsorg og å bidra overfor andre mennesker. Dette synes å bli stimulert og opprettholdt blant annet gjennom veiledning, kollegastøtte og at faget er spennende og utviklende. Funnene fra undersøkelsen viser at ivaretakelse som nyansatt, og tilpasset oppfølging og veiledning også som erfaren, er viktig for å beholde opparbeidet kompetanse i barnevernet. Undersøkelsen understreker videre at det er viktig for barnevernsansatte å få anledning til å samarbeide med sine kolleger i saker, og studien tydeliggjør at kollegene er viktige støttespillere i en krevende arbeidshverdag. Informantene har også vektlagt at den faglige og personlige utviklingen arbeidet i barnevernet gir anledning til, er av stor betydning for jobbengasjementet og ønsket om å fortsette i arbeidet. I undersøkelsen kommer det frem at ettersom ansatte får mer erfaring og kompetanse, er anerkjennelse og respekt som fagpersoner fra systemene utenfor organisasjonen viktig for å opprettholde jobbengasjementet og å ønske å bli i arbeidet. Studien viser at valg av yrke skjedde tidlig i ungdomsårene, eller på videregående skole for de fleste av informantene, og informantene beskriver at arbeidet fortsatt er en kilde til stor glede.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit