Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGladheim, Janka
dc.date.accessioned2014-07-23T08:53:20Z
dc.date.available2014-07-23T08:53:20Z
dc.date.issued2014-05-15eng
dc.date.submitted2014-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/8207
dc.description.abstractThis master thesis explores and discusses how a teacher 's role is established and developed in an open plan school (baseskole). The starting point is an interest in and experience of the teacher’s role as a situated and distributed phenomenon and the thesis thus challenges any given or static perspectives of the role. Based on Actor-network theory as the chosen analytical framework, the teacher role is understood as effects of concrete interactions in networks where anything from people to things and structures may contribute. In line with the theoretical framework the empirical investigation understand the teacher’s role as an actor-network, meaning concrete interactions between people and the physical context in an open plan school, and how these contributions establish and develop the role. By observing the teacher in action in an open plan school, identifying events and actants that contribute to the role, an interpretive description of how the role is established and developed is drawn. Through the exploration of this network of relations the analysis shows how the teacher's role is made up of contributions from many kinds of actors. The heterogeneity of actors that shape and reshape each other, pull the role in different directions. The analysis and the findings show how events establish the teacher’s role related to three areas called leader-, teacher-, and tutorwork - which develop in practice. It is shown how the role emerges with a built-in tension between the professional-structural and social-relational, and how people and materiality makes a difference. In the discussion section the problem statement, the analysis and the findings are viewed in an expanded context, in an attempt to say something about what the design of the teacher's role in an open plan school are likely to express. Here the meaning of some contributors is being discussed.en_US
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven undersøker og diskuterer hvordan en lærerrolle etableres og utvikles i en baseorganisert skole. Utgangspunktet for prosjektet er en interesse for lærerrollen som et situert og distribuert fenomen, og studien utfordrer en på forhånd gitt eller enhetlig forståelse av lærerrollen. Med Aktør-nettverk teori som analytisk rammeverk, blir fenomenet lærerrolle isteden forstått som effekter av et konkret samspill der alt fra mennesker, til ting og strukturer kan bidra. I tråd med det teoretiske rammeverket gjennomføres en empirisk undersøkelse av lærerrollen som et aktør-nettverk, det vil si som et konkret samspill av omgivelser og mennesker i en baseorganisert skole, og hvordan dette bidrar til å etablere og utvikle rollen. Ved å observere en lærer i aksjon i en baseorganisert skole, og identifisere hendelser og bidragsytere som former rollen, gis det en tolkende beskrivelse av hvordan rollen trer fram(over) gjennom det praktiske arbeidet. Gjennom utforskingen av dette nettverket av relasjoner viser analysen hvordan lærerrollen består av bidrag fra mange forskjellige slags aktører (aktanter). Denne variasjonen og mengden av aktører, som former hverandre, gjør at rollen dras i ulike retninger. Analysen og funnene viser hvordan hendelser etablerer lærerrollen i form av tre områder kalt trinnlederarbeid, faglærerarbeid og kontaktlærerarbeid - som utvikler seg videre i praksis. Det vises hvordan rollen trer fram(over) med en innebygd spenning mellom det faglig-strukturelle og det sosialt-relasjonelle, og hvordan mennesker og materialitet utgjør en forskjell. I diskusjonsdelen settes problemstillingen, analysen og funnene inn i en utvidet kontekst, og det forsøkes å si noe om hva utformingen av lærerrollen i en baseorganisert skole kan tenkes å være uttrykk for. Her blir betydningen av noen bidragsytere diskutert.en_US
dc.format.extent637161 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectlærerrolleeng
dc.subjectbaseorganisert skoleeng
dc.subjectANTeng
dc.titleEtablering og utvikling av en lærerrolle. En ANT-studie av lærerarbeid i en baseorganisert skole.eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk, IKT-basert
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED396


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel