dc.description.abstract | Det store teateret i Pompeii ble i lang tid brukt som en underholdningsarena, fra starten i det andre århundre f.Kr., til sin forsvinning under asken i år 79 e.Kr. Teateret gjennomgikk mange forandringer som sørget for at den ble et mer romersk teater. Forandringene kan sees i cavea og dens separasjon av samfunnsklassene inn i ulike sitteplasser. Det romerske samfunnet var inndelt med den høyeste klassen foran, nærmest scenen, mens den laveste klassen ble plassert høyest opp i teateret. Colosseum var også en underholdningsarena, som ble innviet i 80 e.Kr., og er det største romerske amfiteateret. Vi kan se den samme samfunnsinndelingen her, veldig likt teateret i Pompeii, med de høyeste klassene i front og den laveste klassen lengst bak. Arkitektoniske elementer i begge bygninger, som trappeoppganger, korridorer og innganger, sørger for at de ulike medlemmene av samfunnet ble inndelt ut i fra deres status innenfor hierarkiet. Status ble tydelig vist innenfor cavea, men startet allerede på utsiden av bygningene, ved inngangene. Augustus fremstilte en lov som skapte klarere skille mellom klassene i cavea på teatrene, og antagelig også i amfiteatrene. I Pompeii, ble nye formelle divisjoner av samfunnet ført til en tilpassing i en allerede eksisterende struktur. I Roma derimot, ble Colosseum antagelig bygget med hensikt å vise dette hierarkiet fra begynnelsen. | en_US |