Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaaland, Hilde
dc.date.accessioned2014-12-03T09:04:13Z
dc.date.available2014-12-03T09:04:13Z
dc.date.issued2011-05-24eng
dc.date.submitted2011-05-24eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/8810
dc.description.abstractThis study assessed the screening instrument TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling) as a tool to identify children at - risk for developmental dyslexia. The introduction gives an overview of theories related to children`s language development and screening of their speech - and language development. Dyslexia is a language – based developmental disorder and the term dyslexia is discussed. Linguistic and cognitive benchmarks of developmental dyslexia are described. An at-risk index (RI – 5), based on a questionnaire given to caretakers and teachers, was calculated to identify the at-risk children when they were 5 years old. The RI – 5 questions were based on evidence based benchmarks of dyslexia. A control – group was matched by age and gender. In a follow – up study when the children were 11 years old, thirteen children were diagnosed with developmental dyslexia, based on tests of literacy. The children who did not develop dyslexia, served as a typical – group. First, the present study had a prospective design. When the children were 5 years of age, TRAS was used to assess the at-risk and control groups’ speech - and language development. Secondly, a retrospective design was used to see how the dyslexic group scored, compared with the typical group. Except from the domains “word production” and “language comprehension”, all the other TRAS sub scores and the composite TRAS score correlated significantly with the RI – 5. Except for the domains “word production” and “language comprehension”, significant differences were seen between the at-risk and control groups. T – Tests yielded the largest between - group differences on the “phonological awareness” scores, on both analyses. Scores on “sentence production” also showed significant difference between dyslexic - and typical group. Based on these results, TRAS seemed to be a useful speech - and language screening - tool to identify children at - risk of developmental dyslexia as early as in preschool. The study supports research showing that “phonological awareness” is a reliable and early predictor of language impairment in dyslexia.en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker om TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling) er et egnet screeningverktøy for å identifisere barn med risiko for dysleksi. Innledningen gjør rede for teori knyttet til barns språkutvikling og kartlegging av språk i førskolealder. Dysleksi er en språkbasert utviklingsforstyrrelse og dysleksibegrepet er gjort rede for. Språklige og kognitive kjennetegn som mulig kan predikere dysleksi, er beskrevet. Risikogruppen ble identifisert da barna var 5 år, på bakgrunn av en risikoindeks (RI – 5). RI - 5 baserte seg på svar på et spørreskjema gitt til foresatte og førskolelærere da barna var 5 år. Spørsmålene var laget på bakgrunn av evidensbaserte kjennetegn på dysleksi. En kontrollgruppe ble matchet i alder og kjønn. I en oppfølgingsstudie da barna var 11 år, ble tretten barn diagnostisert med dysleksi på bakgrunn av lese- og skrivetester. Barna som ikke utviklet dysleksi, fungerte som en typisk – gruppe. Barnas språk- og taleutvikling ble kartlagt ved bruk av TRAS ved 5 årsalder. Første del av denne studien har et prospektivt design: en har sett på risiko - og kontrollgruppens TRAS – skårer . Den andre delen har et retrospektivt design der en har sett på hvordan dysleksigruppen skåret, sammenlignet med typiskgruppen. Med unntak av TRAS områdene ”ordproduksjon” og språkforståelse” korrelerte de resterende TRAS - områdene og barnas totale TRAS skåre med RI - 5 . T – test viste at risikogruppen skåret dårligere enn kontrollgruppen på alle TRAS – områder og barnas totale TRAS skåre. Med unntak av ”språkforståelse” og ”ordproduksjon” var disse forskjellene statistisk signifikante. Størst forskjell mellom gruppene var det på ”Språklig bevissthet", både når det gjaldt risikogruppen versus kontrollgruppen og dysleksigruppen versus typiskgruppen. Retrospektivt er det også signifikant forskjell mellom dysleksi - og typiskgruppe på ”setningsproduksjon”. TRAS viste seg å være et egnet verktøy for å identifisere språksvake barn med økt risiko for å utvikle dysleksi, så tidlig som i førskolealder. Studien støtter annen forskning, som har vist at ”språklig bevissthet ” er en reliabel og tidlig prediktor for utvikling av språkvansker og dysleksi.en_US
dc.format.extent908305 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectSpråkutviklingeng
dc.subjectTaleutviklingeng
dc.subjectDysleksieng
dc.subjectTRASeng
dc.subject.meshDyslexiaeng
dc.subject.meshLanguage Disorderseng
dc.subject.meshSpeech Disorderseng
dc.titleKartlegging av førskolebarns språkutvikling og risiko for å utvikle dysleksi i skolealdereng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodeLOGO350
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus799999eng
fs.subjectcodeLOGO350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel