• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det terapeutiske potensialet i å leke sammen - Barnesentrert leketerapi i lys av nevroaffektiv utviklingspsykologi

Hintze, Erik Haug; Mørch-Simonsen, Johan; Farstad, Martin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
131880453.pdf (607.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/9906
Date
2015-04-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [462]
Abstract
Neuroscientific advances have provided new empirical support and actuality to psychodynamic theories, especially those concerning development in caregiver-infant-interplay. This has also made it possible to shed light on the importance of children's play for brain development. Processes in caregiver- infant-interplay, especially the caregiver's regulation of the child, is formative for brain development and fundamental for the individual's functioning. Many of these processes are present in children's free play with the caregiver, and may offer a potential room for development. This knowledge is used to explain how the use of Rogerian principles and free play guided by the child may have therapeutic effect. This is done using Child-Centered Play Therapy as a framework. From a Rogerian perspective humans are prepared to seek what they need to promote their own development. Children tend to seek interaction and play with significant others, and should therefore be given opportunities to partake in free play interactions with someone who can secure the developmental qualities of such interactions. Child-Centered Play Therapy seems to be a useful approach to resume this development in children who experience maladjustment.
 
Nevrovitenskapelige fremskritt har gitt ny empirisk støtte og aktualitet til psykodynamiske teorier, særlig de som omhandler utvikling i det tidlige samspillet. Dette har også gjort det mulig å belyse viktigheten av barns lek for hjernens utvikling. Prosesser i det tidlige samspillet, spesielt omsorgsgivers regulering av barnet, er formende for hjernens utvikling, og grunnleggende for individets fungering. Mange av disse samspillsprosessene er til stede i barns frie lek med omsorgsgiver, og synes å tilby et potensielt rom for utvikling. Oppgaven bruker denne kunnskapen til å redegjøre for hvordan bruken av rogerianske samspillsprinsipper og lek styrt av barnet, kan ha terapeutisk effekt. Dette gjøres med utgangspunkt i barnesentrert leketerapi (Child-Centered Play Therapy). Fra et rogeriansk perspektiv er mennesker innstilt på å søke det de trenger for å fremme egen utvikling. Barn har en tendens til å leke og søke samspill med signifikante andre, og bør derfor gis muligheten til fri lek i samspill med en som kan ivareta de utviklingsmessige kvalitetene ved slike samspill. Barnesentrert leketerapi kan være en svært nyttig innfallsvinkel for å gjenoppta den naturlige utviklingen hos barn som opplever mistilpasning.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit