Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMürer, Hanne Christina Kvisleeng
dc.date.accessioned2015-06-15T08:19:54Z
dc.date.available2015-06-15T08:19:54Z
dc.date.issued2015-05-12
dc.date.submitted2015-05-12eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9961
dc.description.abstractABSTRACT This study focuses on which competence aims that are actually measured in the written exam in English in Norwegian upper secondary schools and, further, on students' understanding of the texts and the tasks in the exam sets. English is a mandatory subject for first year students in the general studies programmes in the upper secondary schools. In the vocational study programmes the subject is compulsory as well, but it spans over two years, and students sit for the exam at the end of their second year. The written examination is prepared, and graded centrally by the Norwegian Directorate of Education. The study is based on the analysis of six exams sets from spring 2010 to fall 2013. As well as looking at which competence aims that are tested, the study further aims to investigate to what extent the students understand the texts and tasks that are given, so that they are able to show a broad spectrum of their competence. In addition, surveys and interviews with students from both general and vocational study programs (building and construction) have been carried out. As this exam is considered a high stake test it is important that the validity and reliability are high. This is also investigated. The analysis of the exam sets showed a considerable difference in which, and how many, competence aims were tested in each set. Consequently, students who sit for the same examination are not measured in the same competence aims. What is measured, further depends on the tasks the student chooses, the content of the text they write and whether or not they are aware of what they should write about in order to show a broad spectrum of their competence. The findings also show the vocational students were not very motivated to read the texts in the preparation booklet. The majority found the texts difficult, tedious and not at all related to their field of study. Students from general studies were more positive to the text booklet and saw the benefits of it. Regarding the prompts, the vocational students were generally better at choosing the writing tasks that suited their study programme and the tasks in which they were able to show their competence the best. The study concludes that the ENG1002/1003 exam does not measure a broad spectrum of competences. The competence aims are complex and difficult to measure, the texts in the preparation booklet are not interesting and useful for all students and the prompts are unclear. Consequently, this makes the exam, in its present form, invalid and unreliable.en_US
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne studien fokuserer på hvilke kompetansemål som faktisk blir målt i ENG1002/1003 eksamen, samt VG1/VG2 elevers forståelse av oppgavene og tekstene i eksamenssettene. Engelsk er et obligatorisk fellesfag for VG1SF elever i videregående skole. På yrkesfaglige studieprogram er faget også obligatorisk, men faget går der over to år, og elevene har ikke eksamen før i VG2. Eksamen er sentralt gitt og utarbeides av Utdanningsdirektoratet. Studien er basert på analyser av seks eksamens-sett fra vår 2010 til høst 2013, samt spørreundersøkelser og intervju med elever fra både studieforberedende og yrkesfaglige studieprogram (bygg og anlegg). I tillegg til å se på hvilke kompetansemål som blir testet, har også fokus vært på å finne ut i hvilken grad elever forstår tekstene og oppgavene som blir gitt, slik at de får vist kompetansen sin og om validiteten og reliabiliteten i ENG1002/1003 eksamen er god nok. Analysen av eksamensoppgavene viste at det i eksamenssettene var stor forskjell på hvor mange og hvilke kompetansemål som ble testet. Elever som er oppe til samme eksamen blir ikke målt i de samme kompetansemålene. Hva som blir målt avhenger av hvilken oppgave eleven velger, innholdet i teksten de skriver og om de skjønner hva de burde skrive om for å vise kompetansen sin. Funnene viste videre at det er stor forskjell på elevers motivasjon for engelskfaget. Yrkesfaglige elever er lite motivert for å lese tekstene i forberedelsesheftet. Flertallet syntes tekstene var vanskelige, kjedelige og lite relaterte til deres studieretning. Elevene fra studiespesialiserende studieprogram var mer positivt innstilt til tekstheftet og så nytten av det. Når det gjelder selve eksamensoppgavene, var yrkesfagelevene generelt flinkere til å velge skriveoppgaver som passet deres studieretning og der de fikk vist sin kompetanse. Studien konkluderer med at ENG1002/1003 måler for få kompetansemål i forhold til det den burde gjort. Kompetansemålene er komplekse og vanskelige å måle. Tekstene i forberedesesheftet ikke er like interessante og nyttige for alle elever, oppgavelyden er lite presis og oppgavetekstene lite konkrete. Dette resulterer i at eksamen er lite valid og reliabel.en_US
dc.format.extent1232728 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.titleValid and Reliable? A Critical Analysis of the Final Written Exam in English in the Upper Secondary Schooleng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster
dc.description.localcodeVID-MAUENG
dc.description.localcodeENGMAU650
dc.subject.nus711124eng
fs.subjectcodeENGMAU650


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel