BORA - UiB

Bergen Open Research Archive

Trust in Government – the Relative Importance of Service Satisfaction, Political Factors and Demography

Bergen Open Research Archive

Show simple item record

dc.contributor.author Christensen, Tom
dc.contributor.author Lægreid, Per
dc.date.accessioned 2006-06-22T08:40:05Z
dc.date.available 2006-06-22T08:40:05Z
dc.date.issued 2002-11
dc.identifier.issn 1503-0946 (Print ISSN)
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/1956/1420
dc.description An earlier version of the paper was presented at the Conference of the European Group of Public Administration, 4—7 September 2002, Potsdam, Germany - group on «Quality, satisfaction and trust in government» en
dc.description.abstract This paper focuses on trust in government, meaning the parliament, the cabinet, the civil service, local councils, political parties and politicians. Trust is measured in terms of specific support - as indicated by people’s satisfaction with specific public services - and contrasted with more general support, determined by political culture and demographic factors. The data used in this analysis are taken from a broad mass survey of Norwegian citizens conducted in 2001. The main findings are first, that people’s trust in government is of a general character: a high level of trust in one institution tends to extend to other institutions. Second, political-cultural variables have the strongest overall effect on variations in people’s trust in government. Here, the single most important factor is general satisfaction with democracy. Third, citizens who are satisfied with specific public services generally have a higher level of trust in public institutions than citizens who are dissatisfied. Fourth, trust in government is also influenced by demographic factors, such as age, education and occupation. en
dc.description.abstract Dette notatet fokuserer på tillit til offentlige myndigheter og grupperinger som Stortinget, regjeringen, offentlig forvaltning, kommunestyre, politiske partier og politikere. Variasjoner i tillit blir dels knyttet befolkningens tilfredshet med spesifiserte offentlige tjenester fra institusjoner innenfor helsevesenet, arbeidsmarkedsetaten og sosialkontoret; og dels til politisk kulturelle faktorer og demografiske kjennetegn. Datagrunnlaget er en survey gjennomført til et representativt utvalg av den norske befolkning mellom 18 og 85 år i 2001. Hovedfunnene er for det første at folks tillit til offentlige myndigheter er av en generell karakter. Hvis man har stor tillit til en institusjon så har man også stor tillit til andre institusjoner. For det andre har politiskkulturelle faktorer generelt sterkest effekt på variasjoner i folks tillit til offentlige myndigheter. Den viktigste faktoren er folks generelle tilfredshet med hvordan demokratiet fungerer i Norge. For det tredje har folk som ut fra egne erfaringer er tilfreds med spesifikke offentlige tjenester, generelt større tillit til offentlige myndigheter enn de som er misfornøyde. For det fjerde et tillit til offentlige myndigheter også påvirket av demografiske faktorer som alder, utdanning og om man arbeider i offentlig sektor eller ikke. no
dc.format.extent 103408 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso eng en
dc.publisher Stein Rokkan Centre for Social Studies en
dc.relation.ispartofseries Working Paper en
dc.relation.ispartofseries 18-2002
dc.title Trust in Government – the Relative Importance of Service Satisfaction, Political Factors and Demography en
dc.type Working paper en
dc.subject.nsi VDP::Samfunnsvitenskap: 200 no


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search BORA


Browse

My Account