Hvilken juridisk plikt har skolen til å reagere og sette inn tiltak dersom en elev ikke trives på skolen, og hva er omfanget av denne plikten? Gjennomgang og drøftelse av opplæringslovas § 9A-4
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18442Utgivelsesdato
2018-07-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Law [2623]
Sammendrag
Oppgavens tema er hvilken juridisk plikt skolen har etter oppll. § 9A- 4 til reagere og sette inn tiltak dersom en elev ikke trives på skolen. Oppll. § 9A-4 består av fem delplikter: Plikten til å følge med, plikten til å gripe inn, plikten til å varsle, plikten til å undersøke samt plikten til å sett inn egnede tiltak. Oppgaven drøfter det materielle innholdet i disse delpliktene. Aktivitetsplikten i § 9A-4 utløses dersom en elev ikke har et «trygt og godt skolemiljø». Hendelser som skjer utenfor skoletiden og på sosiale medier kan også utløse skolens aktivitetsplikt dersom disse forholdene påvirker eleven sin skolehverdag negativt. Oppgavens drøftelser viser at skolen er pålagt et stort og omfattende ansvar i forhold til å følge med på hvordan elevene har det på skolen og å gjøre nødvendige tiltak dersom det er elever som mistrives. De ansatte ved skolen er pålagt å være proaktive i forhold til identifisere elever som ikke har det bra; det stilles strenge krav til at de skal være i stand til å fange opp både direkte og mer indirekte signaler på mistrivsel. Både undersøkelses – og tiltaksplikten skolen er pålagt strekker seg langt. Undersøkelsene som iverksettes må være grundige nok til å avdekke årsaken(e) til at eleven ikke har det bra. Tiltakene som skal iverksettes skal være konkrete, egnede og tilstrekkelige til å gjenopprette et trygt og godt skolemiljø for eleven som ikke har det bra. Hva som er tilstrekkelig beror på alvorlighetsgraden, og i noen tilfeller kreves det omfattende tiltak med bidrag fra Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk, Pedagogisk Psykologisk Tjeneste og andre offentlige instanser. Aktivitetsplikten løper så lenge en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Det kreves oppfølging og evaluering av tiltakene hele veien. Dersom tiltakene ikke virker må skolen forsøke med andre tiltak inntil eleven igjen har det bra. Elevenes beste skal være et bærende hensyn gjennom hele prosessen, og de involverte elever har rett til å bli hørt.