Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Anette Christineeng
dc.contributor.authorHetland, Hildeeng
dc.contributor.authorWiium, Noraeng
dc.date.accessioned2007-10-02T11:02:49Z
dc.date.available2007-10-02T11:02:49Z
dc.date.issued2007eng
dc.identifier.issn0805-2557eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/2384
dc.description.abstractMed innføring av Kvalitetsreformen fra 2003 har det blitt sterkere fokus på gjennomføring av høyere grad. I denne artikkelen undersøker vi betydning av personlig motivasjon, strukturelle forhold og veileders engasjement for fullføring av mastergrad. Artikkelen er basert på data fra en spørreskjemaundersøkelse gjennomført ved Universitet i Bergen våren 2006. Av de 381 studentene som besvarte spørreskjema (52 % svar) var det 266 studentene som hadde påbegynt studiene i 2003. Av disse studerte 203 på heltid og denne gruppen utgjør materialet i denne undersøkelsen. Studentene ble delt inn i to grupper: fullført og ikke fullført. I gruppen fullført har vi inkludert studenter som har levert innen 5-6 semester. Resultatene viser at 70% av studentene som påbegynte masterstudier i 2003, hadde fullført innen våren 2006, blant disse hadde 38.6% fullført innen normert tid. En kombinasjon av personlig motivasjon og strukturelle forhold ser ut til å være av betydning for fullføring av mastergrad. Personlig målsetting, det at studentene synes det var viktig å fullføre på normert tid, hadde signifikant betydning, likeså veileders målsetting. Også hyppighet av veiledning var av signifikant betydning. Av strukturelle forhold var det å ha masteroppgaven som en del av et forskningsprosjekt av signifikant betydning for fullføring.no
dc.language.isonobeng
dc.publisherProgram for læringsforskning, Universitetet i Bergennob
dc.relation.ispartofseriesUPED-skrift nr. 2/2007en
dc.subjectUniversitetspedagogikknob
dc.titleHvilken betydning har personlige og strukturelle faktorer for gjennomføring av mastergrad?nob
dc.typeJournal articleeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record