Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsen, Ole Kristian Østby
dc.date.accessioned2008-11-10T11:59:33Z
dc.date.available2008-11-10T11:59:33Z
dc.date.issued2008eng
dc.date.submitted2008-04-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/2887
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate if the evaluation of risk and safety contributes to behavior over and above measures of hardiness and resilience in an open situation. Data was collected from a survey prior to an exercise and during the exercise, in which cadets were trained to evaluate an ambiguous situation; i.e. whether or not they would like to jump into cold water from a pier in Norway. This was related to the changes officers today might face in international services, in accordance with new ways of warfare. Officers are likely to face ambiguous situations in which they are not certain about what to do, and a interesting question is whether individual characteristics or situational demands mediates behavior in such situations. This is what the exercise wanted to investigate. We measured the personality variables hardiness and resilience, and compared with concerns about safety to see to what degree it predicted that the cadet would choose to jump. Cultural differences between the 3 military academies in Norway, as well as the Police academy, was also investigated to see if the training and cultural nurture in each school accounted for some of the variance in jump rate. The results showed a significant difference in jump rates between the schools, and that there were effects on jump rate of hardiness, resilience and concerns about safety. While high scores on hardiness made it more likely that a cadet would choose to jump, cadets who scored high on resilience tended to choose not to jump. Safety evaluations contributed significantly to the amount of explained variance. Cadets high on safety evaluations tended to jump. This means that when we integrated safety evaluations in our model, more of the variance in jumping was accounted for than when only the personality characteristics hardiness and resilience were used. We conclude that in an ambiguous situation, officers' cultural background (Military Academy), personality variables, and safety evaluations all contribute to the prediction of behavior in this situation.en_US
dc.description.abstractMålet med forsøket var å undersøke om vurderinger omkring sikkerhet bidrar til å forklare atferd utover robusthet og resilience i en åpen situasjon. Data ble innsamlet gjennom spørreskjema før forsøket, og under forsøket, som undersøkte hvordan kadetter foretar evalueringer i en åpen situasjon; i.e. om de ønsker å hoppe ut i kaldt vann fra en brygge i Norge. Bakgrunnen for dette grunner i endringen i oppgaver offiserer risikerer å møte på internasjonale oppdrag i verden i dag i forbindelse med endringer for moderne krigføring. Offiserer risikerer å oppleve tvetydige situasjoner hvor de er usikre på hvordan man skal respondere, og et interessant spørsmål omhandler hvorvidt individuelle karakteristikker eller trekk ved situasjonen medierer atferd i slike situasjoner. Det var dette man ønsket å undersøke gjennom denne øvelsen. Vi målte personlighets variabler slik som robusthet og resilience, og sammenliknet med vurderinger omkring sikkerhet for å se i hvilken grad disse predikerte hvorvidt kadetten kom til å hoppe. Kulturforskjeller mellom de 3 krigsskolene i Norge, i tillegg til Politi skolen ble også undersøkt for å se om forskjeller i trening og kulturell oppdragelse innen de ulike skolene redegjorde for forskjeller i hopprate mellom skolene. Resultatene viste at robusthet, resilience og vurderinger omkring sikkerhet hadde en innvirkning på om kadettene hoppet eller ikke. Kadetter høye på robusthet og vurderinger omkring sikkerhet viste en tendens i retning av å hoppe, mens kadetter høye på resilience hadde en tendens til å avstå fra å hoppe. Vurderinger omkring sikkerhet bidro signifikant til å forklare variansen utover det robusthet og resilience forklarte på egenhånd, da denne ble integrert i modellen i step 2. Det ble også funnet en signifikant forskjell i hopprate mellom de skolene. Vi konkluderte med at i en tvetydig situasjon vil kadetters "kulturelle bakgrunn" (krigsskole), personlighets variabler, og vurderinger omkring sikkerhet alle bidra til å predikere atferd i den tvetydige situasjonen.no_NO
dc.format.extent222734 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectRobusthetnob
dc.subjectResiliencenob
dc.subjectVurderinger om sikkerhetnob
dc.subjectForsvaretnob
dc.titleRobusthet og sikkerhet i en åpen situasjonnob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279nob
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel