Show simple item record

dc.contributor.authorTessem, Julieeng
dc.date.accessioned2008-11-11T15:16:52Z
dc.date.available2008-11-11T15:16:52Z
dc.date.issued2008-11-11eng
dc.date.submitted2008-09-01eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/2916
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker kunstproduksjonen til tre av Sovjetunionens mest anerkjente undergrunnskunstnere; moskvakonseptualistene Ilya Kabakov og Komar & Melamid. Disse kunstnerne hevdes å ha dekonstruert forskjellige aspekter ved det offisielle sovjetiske formspråket, et grep som har hatt stor inflytelse på den russiske samtidskunsten. Jeg etterforsker i denne avhandlingen bakgrunnen for de ulike estetiske virkemidlene de benyttet de seg av. Sekundært problematiserer jeg moskvakonseptualismens politiske dimensjon og undersøker hva som forener og skiller den sovjetiske konseptkunsten fra den vestlige. Ved en gjennomgang av tidligere forskningslitteratur ser jeg på forskjellige angrepsvinkler og tolkningsmuligheter til Kabakovs og Komar & Melamids arbeider.no
dc.format.extent1868546 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectKabakov, Ilyanob
dc.subjectKomar & Melamidnob
dc.subjectMoskvakonseptualismennob
dc.subjectSovjetisk undergrunnskunstnob
dc.subjectRussisk kunstnob
dc.subjectKunstnob
dc.titleDekonstruksjon av en estetisk utopi: Ilya Kabakovs og Komar & Melamids sovjetsymbolikknob
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMasternob
dc.type.courseKUN350eng
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Historie: 070nob
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus713203eng
dc.type.programHGKUNSTeng
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record