dc.contributor.author | Løvskar, Trude | eng |
dc.date.accessioned | 2010-03-16T09:12:07Z | |
dc.date.available | 2010-03-16T09:12:07Z | |
dc.date.issued | 2008-02-15 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/3841 | |
dc.description.abstract | Hvilke sammenhenger finnes det mellom skoleelevers bruk av digitale medier på fritiden og deres digitale kompetanse? Gjennom en spørreundersøkelse blant 105 niendeklassinger i Bergen har jeg kartlagt hvor ofte elevene bruker ulike digitale aktiviteter. Jeg har også sett på hvordan elevene skårer på ulike typer digital kompetanse - ifølge sine lærere, og sammenholdt dette med den digitale mediebruken hos den enkelte.Elevene ser ut til å ha nytte av sine erfaringer med digitale medier når de skal opparbeide digital kompetanse på skolen. Men ikke alle typer digitale fritidserfaringer slår positivt ut. Sammenhengene viser seg å være komplekse og ikke alltid intuitivt forståelige.Kjønn og karakternivå ser ut til å spille en viktig rolle. Særlig finner jeg markante korrelasjoner mellom karakternivå og digital kompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Digital kompetanse | nob |
dc.title | Digital kompetanse hjemme og på skolen: en studie av sammenhenger mellom ungdommers fritidsbruk av digitale medier og deres digitale kompetanse | nob |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | The author | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | en_US |
dc.description.localcode | MEVI350 | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | nob |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321 | nob |
fs.subjectcode | MEVI350 | |