BORA - UiB

Bergen Open Research Archive

Hvorfor rektorskole? - En diskursanalyse av de utdanningspolitiske dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen.

Bergen Open Research Archive

Show simple item record

dc.contributor.author Sem, Martine Grendahl
dc.date.accessioned 2011-08-08T09:09:04Z
dc.date.available 2011-08-08T09:09:04Z
dc.date.issued 2011-05-14
dc.date.submitted 2011-05-14 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/1956/4861
dc.description.abstract This master thesis is based on analyses of political documents where the aim has been to identify the constituting discourses behind the Norwegian national program for school leadership education, called “Rektorskolen”, or “The Principal School”. Rektorskolen. was founded through a tender competition announced by the Norwegian Directorate of Education and Training on order from the Ministry of Education and Research and enrolled its first students autumn 2009. In this master thesis I have done a discourse analysis of the documents underlying this school leadership education program, that is; the documents supporting the tender competition, Report to the Storting, nr. 31 (2007- 2008) and an OECD report about school leadership education named Improving School Leadership. Through the analysis of the documents I found eleven separate discourses. Each one of them is identified in the analyzed documents, but with different degree of strength and clarity. Several of the identified discourses support a bigger hegemonic discourse, a discourse of knowledge economy. Within this discourse the economic goals of education is given priority, as it emphasizes education as a mean to strengthen the economic competitiveness of the nation. In addition, several of the identified discourses match the emphasis of governing inspired by New Public Management (NPM). Private sector management practices are used in public sector and this has led to an emphasis of the school leader’s responsibility to run his/her school according to defined goals and systems of accountability. This has increased the school leader’s administrative tasks. But there is also possible to identify an underlying discourse of learning in the analyzed documents. This discourse emphasizes the school leaders’ task to foster organizational learning and to be leaders of learning. This master thesis thus points out how a discourse of knowledge economy is prominent in the documents that made the basis for Rektorskolen. In addition the thesis shows how a focus on learning exists together with a focus on NPM in the governing of the educational system. The thesis also displays how OECD as an international political organization influences the Norwegian educational policies. en_US
dc.description.abstract Denne oppgaven tar for seg hvilke diskurser som kan sies å ha virket konstituerende for opprettelsen av "Rektorskolen". Rektorskolen er den nasjonale skolelederutdanningen i Norge, som startet opp høsten 2009. Rektorskolen ble opprettet gjennom en anbudskonkurranse utlyst av Utdanningsdirektoratet og på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. I denne oppgaven har jeg gjort en diskursanalyse av de dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen, dvs. grunnlagsdokumentene fra anbudskonkurransen, St.meld, nr. 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen og en rapport om skolelederutdanning fra OECD, Improving School Leadership. Gjennom analyse av dokumentene har jeg identifisert elleve diskurser. Alle er å finne i alle de analyserte dokumentene, men de fremstår med ulik grad av styrke og klarhet. Flere av de identifiserte diskursene støtter opp under en større hegemonisk diskurs, en kunnskapsøkonomidiskurs. I denne diskursen vektlegges utdanningens rolle i å bidra til landets økonomiske konkurransedyktighet. I tillegg samsvarer flere av diskursene jeg har identifisert med styring inspirert av New Public Management-tenkning (NPM). Styringsverktøy fra markedssektoren brukes til å styre offentlig sektor, her skolen. Det er skoleledernes ansvar å drive skolen i henhold til fastsatte målsetninger og rapporteringssystemer som vektlegges. Skolelederen har her en stor administrativ oppgave. Samtidig er det også mulig å se en underliggende læringsdiskurs i de analyserte dokumentene. Denne læringsdiskursen vektlegger skoleledernes oppgave med å fremme skolen som en lærende organisasjon, og skolelederen som pedagogisk leder. Denne oppgaven belyser hvordan en kunnskapsøkonomidiskurs er dominerende i de dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen. I tillegg viser den hvordan det uttalte fokuset på læring eksisterer side om side med NPM-tenkning når det gjelder styringen av utdanningssektoren. Oppgaven viser også hvordan OECD som en internasjonal aktør har innvirkning på norsk utdanningspolitikk. en_US
dc.format.extent 525659 bytes en_US
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso nob en_US
dc.publisher The University of Bergen en
dc.rights Copyright the author. All rights reserved en_US
dc.title Hvorfor rektorskole? - En diskursanalyse av de utdanningspolitiske dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen. en_US
dc.type Master thesis en_US
dc.type.degree Master i Pedagogikk en_US
dc.type.course PED395 en_US
dc.subject.nsi VDP::Social science: 200::Education: 280 en_US
dc.rightsHolder The author en_US
dc.subject.archivecode Mastergrad en_US
dc.subject.nus 724112 en_US
dc.type.program MAPS-PED en_US


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search BORA


Browse

My Account