Show simple item record

dc.contributor.authorChristensen, Dag Arneeng
dc.contributor.authorMidtbø, Toreng
dc.date.accessioned2012-05-02T09:25:50Z
dc.date.available2012-05-02T09:25:50Z
dc.date.issued2011-01eng
dc.identifier.issn1503-0946 (Print ISSN)eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/5788
dc.description.abstractHva forklarer tilfredshet med kommunale velferdstjenester? Er det innbyggernes erfaringer med velferdstjenestene, kommunenes velferdstilbud eller andre faktorer knyttet til innbyggerne eller kommunene uavhengig av tjenestetilbudet? Denne artikkelen analyserer disse spørsmålene med bakgrunn i både individ- og kommunedata.Den empiriske analysen viser at velferdstilbudet varierer mellom kommuner. Likevel gir denne variasjonen seg ikke utslag i varierende tilfredshet med tjenestene. Det er andre egenskaper ved kommunene som blant annet kommunens inntekter, størrelse og befolkningsstruktur som ser ut til å forklare det meste av variasjonen i tilfredshet mellom kommuner. Det er ikke tjenestene i seg selv, men konteksten disse tjenestene tilbys i, som kan forklare den interkommunale variasjonen. På individnivå finner vi at brukerne og deres nærmeste er mindre tilfredse med velferdstjenestene enn andre innbyggere. Dessuten fremstår yngre innbyggere, menn og Fremskrittspartivelgerne som mindre fornøyde enn andre. Notatet er skrevet innenfor rammen av prosjektet «Rettens Refleksive Rom», finansiert av Norges Forskningsråd.en
dc.description.abstractWhat explains individual attitudes towards local welfare services? In order to answer this question we focus on both individual-level and municipal-level influences. Is it individual experiences with the services themselves that forms individual attitudes, or do municipal-level resources account for municipal variation in attitudes. We test the two possible arguments using a multi-level approach in which individual attitudes is explained by individual-, and municipal variables. We find that variation in local welfare policies can not account for the variation in individual attitudes towards the services themselves. At the individual level we find that users of the services are less pleased with the welfare services. The results indicates that older people are more pleased than younger, females at bit more enthusiastic compared to men and Progress Party voters less pleased than those voting for other parties. It is also striking that many possible explanation of welfare service support fails in our empirical tests.en
dc.language.isonobeng
dc.publisherStein Rokkan Centre for Social Studieseng
dc.relation.ispartofseriesWorking Paperen
dc.relation.ispartofseries02/2011en
dc.titleTilfredshet med kommunale velferdstjenester: Har velferdstjenestene noe å si?eng
dc.typeWorking papereng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nob
dc.rights.holderCopyright Stein Rokkan Centre for Social Studies. All rights reserved


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record