Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Magnus Hoemeng
dc.date.accessioned2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.available2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.issued2012-02-01eng
dc.date.submitted2012-02-01eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/5921
dc.description.abstractDenne oppgaven er en redegjørelse og en undersøkelse av de argumentene som har blitt fremført for eller mot et forbud mot politisk fjernsynsreklame i Norge. For å finne frem til disse argumentene har jeg både undersøkt statlige dokumenter, representert av Stortingsinnstillinger, NOUer og lignende som er direkte knyttet til politisk fjernsynsreklame. Jeg har også undersøkt den offentlige debatten, i denne oppgaven representert av 308 forskjellige avisartikler. I tillegg har jeg undersøkt 85 politiske reklamer i levende bilder som har blitt produsert og vist i Norge, hentet fra fjernsyn og internett. I oppgaven redegjør jeg for argumentene som har vært fremført, og redegjør for hvilke av de som er de mest dominerende, og kommenterer hvorvidt de kan sies å innta et prinsipielt standpunkt, hvorvidt politisk fjernsynsreklame er ønskelig, og/eller direkte sier noe om hvilken form faktiske politiske reklamefilmer antas å ville få. Videre undersøker jeg de ulike argumentene og deres støtteargumenter i lys av aktuell forskning på politisk fjernsynsreklame, før jeg veier argumentene opp mot en undersøkelse av politiske reklamer som har blitt vist i Norge. Jeg finner ut at mange av argumentene både for og mot politisk fjernsynsreklame ikke får støtte fra forskning og et inntrykk av de faktiske reklamefilmene. Allikevel kan man ikke helt og holden avvise alle påstandene. Jeg diskuterer også om dette betyr at debatten rundt politisk fjernsynsreklame i Norge kanskje har behov for nye argumenter, eller en nyansering av selve debatten. Sistnevnte gjelder spesielt i sammenheng med begreper som negativ reklame, amerikanisering, følelsesappeller og store deler av maktargumentet, som i tillegg til å være et dominerende argument fungerer som støtteargument for en rekke andre dominerende argumenter.en
dc.format.extent2836896 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleOvertramp eller valgkamp? Det norske forbudet mot politisk fjernsynsreklame - en undersøkelse av argumenter, forskning og reklamefilmer.eng
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMasternob
dc.type.courseMEVI350eng
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310eng
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus735116eng
dc.type.programMASV-MEVIeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record