BORA - UiB

Bergen Open Research Archive

Overtramp eller valgkamp? Det norske forbudet mot politisk fjernsynsreklame - en undersøkelse av argumenter, forskning og reklamefilmer.

Bergen Open Research Archive

Show simple item record

dc.contributor.author Iversen, Magnus Hoem
dc.date.accessioned 2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.available 2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.issued 2012-02-01
dc.date.submitted 2012-02-01 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/1956/5921
dc.description.abstract Denne oppgaven er en redegjørelse og en undersøkelse av de argumentene som har blitt fremført for eller mot et forbud mot politisk fjernsynsreklame i Norge. For å finne frem til disse argumentene har jeg både undersøkt statlige dokumenter, representert av Stortingsinnstillinger, NOUer og lignende som er direkte knyttet til politisk fjernsynsreklame. Jeg har også undersøkt den offentlige debatten, i denne oppgaven representert av 308 forskjellige avisartikler. I tillegg har jeg undersøkt 85 politiske reklamer i levende bilder som har blitt produsert og vist i Norge, hentet fra fjernsyn og internett. I oppgaven redegjør jeg for argumentene som har vært fremført, og redegjør for hvilke av de som er de mest dominerende, og kommenterer hvorvidt de kan sies å innta et prinsipielt standpunkt, hvorvidt politisk fjernsynsreklame er ønskelig, og/eller direkte sier noe om hvilken form faktiske politiske reklamefilmer antas å ville få. Videre undersøker jeg de ulike argumentene og deres støtteargumenter i lys av aktuell forskning på politisk fjernsynsreklame, før jeg veier argumentene opp mot en undersøkelse av politiske reklamer som har blitt vist i Norge. Jeg finner ut at mange av argumentene både for og mot politisk fjernsynsreklame ikke får støtte fra forskning og et inntrykk av de faktiske reklamefilmene. Allikevel kan man ikke helt og holden avvise alle påstandene. Jeg diskuterer også om dette betyr at debatten rundt politisk fjernsynsreklame i Norge kanskje har behov for nye argumenter, eller en nyansering av selve debatten. Sistnevnte gjelder spesielt i sammenheng med begreper som negativ reklame, amerikanisering, følelsesappeller og store deler av maktargumentet, som i tillegg til å være et dominerende argument fungerer som støtteargument for en rekke andre dominerende argumenter. en
dc.format.extent 2836896 bytes en
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso nob en
dc.publisher The University of Bergen en
dc.title Overtramp eller valgkamp? Det norske forbudet mot politisk fjernsynsreklame - en undersøkelse av argumenter, forskning og reklamefilmer. en
dc.type Master thesis en
dc.type.degree Master en
dc.type.course MEVI350 en
dc.subject.nsi VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 en
dc.subject.archivecode Mastergrad en
dc.subject.nus 735116 en
dc.type.program MASV-MEVI en


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search BORA


Browse

My Account