Blar i Faculty of Humanities på emneord "Norsk språk"
Viser treff 1-17 av 17
-
Den gode norskleksa
(Master thesis, 2018-06-16)Temaet lekse vert mykje diskutert i samfunnet, og standpunkta vert ofte lite nyanserte. Anten er ein for eller så er ein mot leksefri skule, og det verkar som om begge posisjonane finn støtte i forsking. Det viser seg at ... -
"Det er vår måte å kommunisere på". En studie av språkbruk blant ungdom i flerspråklige miljø i Bergen
(Master thesis, 2015-06-30)This master thesis addresses language use among multilingual youth in Bergen. The main purpose of the thesis is to determine whether it is possible to identify a unique speech style among youth in multilingual settings ... -
El concepto de la equivalencia en la traducción del lenguaje jurídico especializado y su terminología: Un estudio de la problemática de la equivalencia a nivel de palabra en la traducción de términos jurídicos
(Master thesis, 2017-12-12)Oversettelse har eksistert like lenge som det har eksistert folk med forskjellig språk og kultur, men som et akademisk forskningsfelt er det et relativt nytt og lite utforsket terreng. Det er kun det siste århundret ... -
Er nynorsk vanskeleg, eller er det berre ein vane?Ei undersøking av språkskiftarar og nynorskbrukarar frå eitkjerneområde, ei randsone og eit språkdelt område i Hordaland
(Master thesis, 2016-05-16)Masteroppgåve i nordisk språk Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium Universitetet i Bergen Mai 2016 Student: Thea Idsøe Rettleiar: Ragnhild Lie Anderson Tittel: Er nynorsk vanskeleg, eller er det berre ... -
Hvordan henger det sammen? En undersøkelse av enkelte koherensskapende faktorer i elevtekster
(Master thesis, 2015-05-15)A Study of Coherence Establishing Elements in Student Writing Text structuring has since 1976 been a main topic in the governmental plans for education in written Norwegian language. One intention of the present master's ... -
Kakerlakkfrie kantiner og hundeløse hjem - ei undersøking av proprietiv og privativ adjektivdanning i norsk
(Master thesis, 2016-05-18)Etterledda ‑fattig, ‑fri, ‑full, ‑holdig, ‑løs, ‑rik, ‑sterk, ‑svak, ‑tom og ‑tung danner sammensetninger med substantiv som forledd. Disse sammensetningene får ... -
La perception du français tel qu'il est parlé par les apprenants norvégiens. Une étude de la perception des obstruantes voisées et des voyelles nasales par des auditeurs français.
(Master thesis, 2018-06-05)Formålet med denne studien er først og fremst å finne ut hvilke språklyder som er vanskeligst å forstå for franskmenn som hører nordmenn snakke fransk. En av hypotesene som ligger til grunn for oppgaven er at franske ... -
Leseforståelse og inferens. En sammenligning av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elever i videregående skole
(Master thesis, 2018-06-16)I denne masteroppgaven har jeg sammenlignet minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers leseforståelse, med fokus på inferens. Utvalget i undersøkelsen min er hentet fra Vg1-klasser der alle elevene følger ordinær ... -
..men det viktigste er å kunne snakke En studie av innlærere med liten skolebakgrunn og lærere sin erfaring med norskopplæringa
(Master thesis, 2016-05-18)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan innlærere og lærere opplever norskopplæringa på spor 1. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra to voksenopplæringssentre i to kommuner. Datamaterialet bygger på metodene intervjuer ... -
Merknadar til bokmeldinga av Mønster (NSH I)
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen er svar på omtalen Sverre Stausland Johnsen hadde av boka Mønster (NSH I) i NLT 1-2019. Redaktørane og forfattarane noterer seg nokre feil som Johnsen påviser, men omtalen inneheld mange galne påstandar, ... -
Norsk fortid i spanske rammer. Aksjonsarta si rolle i tileigninga av fortidsmorfologi i innlærarspråk
(Master thesis, 2015-05-15)Denne avhandlinga dreier seg om tileigning av fortidsmorfologi i norsk innlærarspråk hjå spanske morsmålsbrukarar, og formålet er å undersøke kva rolle aksjonsart og telisistet har i denne tileigninga. Undersøkinga skal ... -
Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?
(Master thesis, 2018-06-16)Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ... -
Språkendringer på Lista. En sosiolingvistisk studie i tilsynelatende tid.
(Master thesis, 2018-03-15)I denne avhandlingen har jeg undersøkt talemålet på Lista i Vest-Agder. Jeg har undersøkt hvordan listadialekten har endret seg de siste tiårene. Dette har jeg undersøkt ved å intervjue 16 unge informanter og åtte informanter ... -
Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.
(Master thesis, 2017-12-19)I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ... -
Vanskelege ord i vanskelege tider. Ei oppgåve om språk i arve- og skiftedokument
(Master thesis, 2015-08-31)Vanskelige ord i vanskelige tider. Ei oppgåve om språk i arve- og skiftedokument. Forfatter: Elin Espe Stensvand Kvart år dør det om lag 40 000 personar i Noreg. Det vil seie at det til ei kvar tid er ei svært stor mengde ... -
Våre språklege røter: Ei innføring i indoeuropeisk
(Book, 2011-05)