Blar i Faculty of Humanities på emneord "Videregående skole"
Viser treff 1-4 av 4
-
Hvordan henger det sammen? En undersøkelse av enkelte koherensskapende faktorer i elevtekster
(Master thesis, 2015-05-15)A Study of Coherence Establishing Elements in Student Writing Text structuring has since 1976 been a main topic in the governmental plans for education in written Norwegian language. One intention of the present master's ... -
«Lite med europeisk overlegenhet å gjøre» Fremstillinger av den islamske verdens og Europas middelalderhistorie i norske lærebøker for grunnskolen og videregående etter Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2018-06-16)This master thesis analyses portrayals of medieval history in contemporary Norwegian textbooks for elementary school and high school. Specifically, the object for the analysis is the portrayal of western history in the ... -
Meningsdannelse og diversitet: En didaktisk undersøkelse av elevers lesninger av norskfagets litterære tekster
(Doctoral thesis, 2013-11-29)In my dissertation, I examine upper secondary students’ discourses regarding fictional texts presented to them in the Norwegian classroom. The research topics are: By which cultural discourses/frameworks/codes/identities ... -
Representasjoner av buddhisme og hinduisme: En diskursanalyse i postkolonialt perspektiv av lærebøker i religionsfaget for gymnas/videregående skole
(Master thesis, 2008-11-13)I denne analysen undersøkes kontinuitet og endring i representasjoner av hinduisme og buddhisme i fire lærebøker for gymnas/videregående skole, utgitt i årene 1948, 1970, 1997 og 2006. Metoden er diskursanalyse, og det ...