Blar i Department of Biological Sciences på emneord "biologididaktikk"
Viser treff 1-6 av 6
-
En analyse av læreverk i biologi sett i lys av Læreplanverket for Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2015-01-30)Den kompetanseorientere læreplanen, LK06, og lærebokens sentrale rolle i undervisningen gav utspring til denne masteroppgaven. Her presenteres resultatene av en analyse utført på to læreverk i biologi, med fokus på hvordan ... -
Knagger og krydder - En kvalitativ intervjustudie av biologilæreres syn på evolusjon som sammenbindende faktor i biologiundervisningen
(Master thesis, 2021-05-31)Evolusjonsteorien regnes som en av de viktigste teoriene innen naturvitenskap, og er et overordnet rammeverk for alt innen biologi. I denne kvalitative studien ble seks biologilærere på videregående skole intervjuet om ... -
Konstruksjon av flervalgstester for måling av biologikompetanse: Bruk av moderne testteori til analyse og validering av flervalgsoppgaver
(Master thesis, 2015-06-01)The main purpose of the educational system is to provide a good and effective education that optimizes students' teaching environments and maximizes their learning outcome. Summative evaluation gives insight into students' ... -
Læreboka si rolle i evolusjonsundervisninga
(Master thesis, 2021-05-31)Evolusjonsteorien er den store samlande ideen i biologivitskapen, og det er derfor viktig at befolkninga generelt har kunnskap om han. Skulen er den staden der det er størst potensiale for at opplysning om denne sentrale ... -
Praksisens betydning for utvikling av profesjonell kompetanse. En kvalitativ studie på læring i praksis ved Profesjonsstudium i fiskehelse
(Master thesis, 2016-06-01)It has been a tradition for practice within professional studies at university and college during the education for a far time. Although there is much research on what characterizes good practice, there has not been ... -
Studenters oppfatning av hva det vil si å være en dyktig biologilærer: En studie av lærerkvaliteter, undervisningstiltak – og metoder som gjør at biologilærere kan betegnes som dyktige undervisere
(Master thesis, 2019-06-25)Studien handler om studenters oppfatning om temaet lærerdyktighet: Hvorfor er det viktig å ha innsyn i hva elever tenker om læreres undervisningspraksis, og hvordan kan denne kunnskapen tas i bruk? Lærerdyktighet i ulike ...