Blar i Faculty of Psychology på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 3301
-
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
"Som å snakke fem språk" Ein kvalitativ studie av songlærarar sine erfaringar med læringstypar i songundervisning
(Master thesis, 2023-11-15)«Læringsstilar» er eit omdiskutert tema innan pedagogikken, som viser til ideen om å tilpasse (matche) undervisning til ein person sin læringsstil med formål om å betre læring (Stobart, 2008). Ideen har ikkje støtte i ... -
Inkludering i møte med utfordrende atferd
(Doctoral thesis, 2023-11-10)Til tross for at inkludering i lang tid har stått som en sentral verdi innenfor opplæringssektoren nasjonalt og internasjonalt, strever skoler over hele verden med å omsette idealet til praksis. I møte med utfordrende ... -
The intraindividual relations between social and academic self-efficacy, loneliness, academic stress and psychological distress in adolescence
(Doctoral thesis, 2023-10-20)Det overordnede målet i denne avhandlingen er å øke vår forståelse av intraindividuelle sammenhenger mellom akademisk og sosial mestringstro og akademisk stress, ensomhet og symptomer på angst og depresjon. I dag er det ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19) -
Agency in avoidant personality disorder: a narrative review
(Journal article; Peer reviewed, 2023-09-18)Objectives: Avoidant personality disorder (AvPD) is a highly prevalent personality disorder, especially in clinical settings, yet scarcely researched. People diagnosed with AvPD have severe impairments in functioning and ... -
Training non-specialists in teaching recovery techniques (TRT) to help traumatised children in humanitarian settings: a qualitative analysis of experiences gained from 20 years of practice
(Journal article; Peer reviewed, 2023-09-11)Background: Although several manuals and guidelines have been developed to enhance the quality of task-sharing interventions, it remains challenging to train non-professional personnel in mental health and psychosocial ... -
Norwegian music students’ perceptions and experiences of challenges and resources for health
(Journal article; Peer reviewed, 2023-08-21)Introduction: Music students in higher education experience health-related challenges linked to practice and performance, while an understanding of these challenges and access to resources to deal with them are required ... -
Sensorimotor synchronization to music reduces pain
(Journal article; Peer reviewed, 2023-07-28)Pain-reducing effects of music listening are well-established, but the effects are small and their clinical relevance questionable. Recent theoretical advances, however, have proposed that synchronizing to music, such as ... -
Initial (March 2023) uses and perceptions of ChatGPT in a sample of students and instructors at the University of Bergen (UiB), Norway
(SLATE Research Report;2023-1, Research report, 2023-06)The spring semester of 2023 in higher education was impacted by the release of Large Language Models (LLMs) to the general public. OpenAI’s ChatGPT was at the forefront, with Google's Bard, Microsoft’s Bing, and others ... -
Exploring how mentoring facilitates migrant employment and well-being in Norway: A Salutogenic Approach
(Master thesis, 2023-05-30)Highly skilled migrants experience challenges in securing relevant work in Norway. Education and work experience are considered essential for employment, however, migrants often remain either unemployed or underemployed. ... -
Gjennom nåløyet? – en tematisk analyse om erfaringer med fravær, frafall og fullføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023-05-30)Det er et uttalt politisk mål at flere skal fullføre videregående opplæring (Meld. St. 21 (2020–2021). Høyt fravær i utdanningsløpet øker risikoen for frafall i videregående skole (Markussen, 2010). Temaet for denne studien ... -
Can Conceptual Engineering Reduce Implicit Bias?
(Master thesis, 2023-05-30) -
Sammen, men hver for seg: En studie av relasjoner og undervisning i Covid-19 pandemien.
(Master thesis, 2023-05-30)Denne masteroppgaven tar for seg temaet fjernundervisning som fant sted i begynnelsen av Covid-19 pandemien i 2020. I oppgaven utforsket jeg hvordan en gruppe informanter (som gikk på videregående skole med studiespesialisering ... -
«Å beskrive det magiske» En kvalitativ studie av musikklærere i ungdomsskolen sine opplevelser med vurdering av komposisjoner
(Master thesis, 2023-05-30)Dette masterprosjektet har undersøkt hvilke opplevelser musikklærere har med vurdering av komposisjoner i musikkfaget i ungdomsskolen. Det undersøkes også hva de sier de legger vekt på når de vurderer slikt kreativt, ... -
«Det er hvem jeg er» Tegnspråklige døve elevers sosiale vilkår i skoler tilrettelagt for døve og hørselshemmede
(Master thesis, 2023-05-30)Opplæring for døve og hørselshemmede elever har de siste tiårene hovedsakelig foregått i ordinære skoler. Da de statlige døveskolene ble lagt ned og opplæringen overført til kommunene, møtte dette kraftig kritikk og motstand ... -
Barnehagelæreres forutsetninger for å ivareta barn med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023-05-30)Barn med nedsatt hørsel er en gruppe stadig flere barnehagelærere i ordinære barnehager møter i sin yrkestid. Dette er grunnet i at det nå er færre spesialiserte barnehager med egen tilrettelegging knyttet til hørsel og ... -
“Å være uforståelig for seg selv og andre”: En kvalitativ studie av hvordan det kan oppleves å leve med en kompleks dissosiativ lidelse
(Master thesis, 2023-05-30)Bakgrunn: Kvalitativ forskning på komplekse dissosiative lidelser har hovedsakelig fokusert på erfaringer med behandling. Vi vet mindre om hvordan mennesker som er diagnostisert med en kompleks dissosiativ lidelse opplever ... -
Skolevegring sett fra elevene sitt perspektiv
(Master thesis, 2023-05-30)De siste årene har det blitt rapportert om et økende fravær i skolen og da særlig knyttet til elever som vegrer seg for å gå på skolen. Dette fenomenet blir i litteraturen omtalt som skolevegring og er elever som i ...