• Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway 

      Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Eikeland, Ole-Johan; Manger, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Background: Good screening tools can be of immense value in educational counselling for adults. We report two studies where we explored the factor structure and discriminative power of the Adult Reading Questionnaire (ARQ) ...
    • A Cross-Sectional Study of Educational Aspects and Self-Reported Learning Difficulties among Female Prisoners in Norway 

      Jones, Lise Øen; Tveit, Leila Våland; Asbjørnsen, Arve Egil; Eikeland, Ole Johan; Hetland, Hilde; Manger, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      The aim of this cross-sectional study was to analyse the educational background, educational desires and participation in education among three samples of female prisoners with Norwegian citizenship in Norwegian prisons ...
    • Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 2: Lesevaner, leseerfaringer og leseferdigheter 

      Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Manger, Terje (Innsatte i Bergen fengsel: 2, Research report, 2007)
      Denne rapporten presenterer resultater fra undersøkelsen ”Lesevaner og leseferdigheter blant innsatte”, som ble gjennomført i Bergen fengsel høsten 2006. Resultatene som legges fram er hentet fra den delen av spørreskjem ...
    • Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 3: Leseferdigheter og grunnleggende kognitive ferdigheter 

      Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Manger, Terje (Innsatte i Bergen fengsle: 3, Research report, 2008)
      Retten til opplæring er fastslått i Opplæringslova, og tidligere undersøkelser har vist at en betydelig del av de innsatte i Norge ikke har fått nyttet denne retten, med resultat at utdanningsnivået er klart lavere blant ...
    • Innsatte i Bergen fengsel: Leseferdigheter og lesevansker 

      Asbjørnsen, Arve Egil; Manger, Terje; Jones, Lise Øen (Innsatte i bergen fengsel: 1, Research report, 2007)
      Denne rapporten presenterer noen delresultater fra en pilotstudie om innsattes vaner og ferdigheter i lesing, skriving og matematikk. Nittifire innsatte i Bergen fengsel deltok i en spørreskjemaundersøkelse med fokus på ...
    • Innsatte i nordiske fengsler: Utdanning, utdanningsønske og -motivasjon 

      Diseth, Åge Røssing; Gunnlaugsson, Helgi; Gustavsson, Anna-Lena Eriksson; Koski, Leena; Koudahl, Peter; Ragnarsson, Bogi; Samuelsson, Stefan (TemaNord: 592, Research report, 2008)
      Undersøkelsene Innsatte i fengsel har rett til utdanning og opplæring. Rettighetene er regulerte av internasjonale konvensjoner og anbefalinger. Medlemsstatene i FN og Europarådet har forpliktet seg til å følge opp de ...
    • Innsatte i norske fengsel: Utdanningskvalitet, læringsstrategier og motivasjon 

      Diseth, Åge Røssing; Eikeland, Ole-Johan; Manger, Terje (Research report, 2006)
      Denne rapporten bygger på en undersøkelse blant alle innsatte over 18 år i norske fengsel. Hvordan opplever innsatte som tar utdanning i fengsel ulike sider ved utdanningen, undervisningen og egen læring? Undersøkelsen tar ...
    • Innsette i norske fengsel: Kompetanse gjennom utdanning og arbeid 

      Eikeland, Ole-Johan; Manger, Terje; Asbjørnsen, Arve Egil (Opplæring innanforkriminalomsorga, Rapport 1/10, Research report, 2010)
      The right of education during incarceration is regulated by international conventions and recommendations. Membership nations of the UN and the Council of Europe are committed to implement the agreements and recommendations ...
    • Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning 

      Manger, Terje; Eikeland, Ole-Johan; Diseth, Åge Røssing; Hetland, Hilde (Research report, 2006)
      Denne rapporten byggjer på ei undersøking blant alle innsette over 18 år i norske fengsel. To tusen to hundre og femti innsette svarde på eit spørjeskjema. Dette gjev ein svarprosent på 71,1 av dei som fekk skjemaet i ...
    • Innsette i norske fengsel: Motiv for utdanning under soning 

      Manger, Terje; Eikeland, Ole-Johan; Asbjørnsen, Arve Egil (Opplæring innanforkriminalomsorga, Rapport 3/10, Research report, 2010)
      The right of education during incarceration is regulated by international conventions and recommendations. Membership nations of the UN and the Council of Europe are committed to implement the agreements and recommendations ...
    • Innsette i norske fengsel: Utdanning, utdanningsønske og rett til opplæring 

      Eikeland, Ole-Johan; Manger, Terje; Diseth, Åge Røssing (Research report, 2006)
    • Nordmenn i fengsel: Motiv for utdanning 

      Manger, Terje; Eikeland, Ole-Johan; Roth, Beate Buanes; Asbjørnsen, Arve Egil (Opplæring innanforkriminalomsorga, Rapport 4/13, Research report, 2013)
      Training and education for those in prison constitutes an important but often neglected aspect of adult learning. A fundamental principle of Norwegian prison policy states that prisoners should have the same access to ...
    • Nordmenn i fengsel: Utdanning, arbeid og kompetanse 

      Eikeland, Ole-Johan; Manger, Terje; Asbjørnsen, Arve Egil (Opplæring innanforkriminalomsorga, Rapport 3/13, Research report, 2013)
      Training and education for those in prison constitute an important but often neglected aspect of adult learning. A fundamental principle of Norwegian prison policy states that prisoners should have the same access to social ...
    • Prisoners’ academic motivation, viewed from the perspective of self‑determination theory: Evidence from a population of Norwegian prisoners 

      Manger, Terje; Hetland, Jørn; Jones, Lise Øen; Eikeland, Ole Johan; Asbjørnsen, Arve Egil (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      The study presented in this article explores prisoners’ academic motivation structure from the theoretical perspective of self-determination theory, using the Academic Motivation Scale (AMS). Analysing survey responses ...