
Torggata 5A, 
Postboks 8793 Youngstorget, 0028 Oslo

Telefon: 22 05 39 50, Telefaks: 22 41 33 70
E-post: nj@nj.no

Hjemmeside: www.nj.no

ISBN 978-82-992957-6-5

  O
m

sl
ag

: J
N

D

Helge Østbye og Nina Kvalheim:

I konsernets øyne er
redaksjonen en utgiftspost

Rapport om aviser, konsern og avisøkonomi 



I KONSERNETS ØYNE ER REDAKSJONEN EN UTGIFTSPOST1 

 

 

Innhold 

1 Innledning: Avisene, avisenes eiere og avisenes innhold   3 

 Samfunnsoppdraget – samfunnsansvaret    5 

Aviser er ikke som andre bedrifter      6 

Trender på avismarkedet fram til ca 1980     8 

Jappetid + tro på synergier i mediebransjen = avisoppkjøp  10 

2 Aviser og konsern         13 

Tilfellet Østlendingen        13 

To konserneide og to uavhengige aviser     15 

De ulike konserna         20 

3 Aviser i og utafor konsern       25 

Kontakten med konsernet og lokalsamfunnet     25 

4 Redaksjonen og redaktøren        37 

 Konsern og redaksjonelt innhold      37 

 Ledermodell         38 

 Tildeling av ressurser til redaksjonen     40 

 Redaktøren i konsernavisa      42 

5 Vurdering og konklusjon       43 

                                          

1 Prosjektet som denne rapporten bygger på, har vært finansiert av Norsk Journalistlag. 
Takk til Knut Helland og Elisabeth Gildestad Nielsen ved Institutt for informasjons- og 
medievitenskap, Universitetet i Bergen og til Trond Idås og Mona Askerød i NJ for 
kommentarer, korrigeringer og forslag til forbedringer av rapporten. 

 1 



 2 



1 Innledning: Avisene, avisenes eiere og avisenes 
innhold 

I boka Flat Earth News retter den britiske journalisten og kommentatoren Nick 
Davies (2008) et svært kritisk søkelys på utviklinga i britisk presse. En av hans 
viktigste bekymringer er at journalistene ikke er ute i samfunnet og skaffer primær-
informasjon, men stort sett driver avskrift av hverandre, i beste fall tar en telefon til 
en mulig kilde.   

Davies fikk gjennomført et forskningsprosjekt ved det velrenommerte journalistikk-
instituttet ved Cardiff University, der forskerne gikk gjennom de fire seriøse 
londonavisene og en middelklasseavis (The Times, Guardian, Independent, Daily 
Telegraph og Daily Mail) i to tilfeldige uker. I alt blei over 2 200 oppslag sjekket. 
Konklusjonen var at nesten ingenting var originalprodusert i redaksjonen. 60 % var 
stoff som var kommet inn fra byråer eller PR-firmaer, i 20 % av historiene utgjorde 
slikt stoff kjernen, men det hadde fått en bearbeiding eller oppfølging i avisas egen 
redaksjon. I 8 % av sakene var det uklart hvor stoffet kom fra. Bare 12 % av 
oppslagene – altså én av åtte saker – viste at redaksjonens journalister sjøl hadde 
generert ny informasjon. Mannskapsmangel blir oppgitt som årsak til at 
journalistene ikke er mer ute i samfunnet og lager originale saker. (:55).  

Davies fikk enkelte journalister til å føre dagbok over hva de gjorde. En hadde i 
løpet av en dag skrevet 11 oppslag. Han hadde snakket med tre personer, men 
ingen hadde han sett ansikt til ansikt. Han hadde arbeidet i ti timer denne dagen, 
men bare vært ute av redaksjonen i en av disse timene. (:57).  

Den tidligere så prestisjefylte The Times var den av avisene som kom dårligst ut – 
nærmere 70 % av sakene var rein avskrift (:52), og Davies mener at elendigheta 
begynte da Murdoch-avisene i London (The Times og The Sun mm) flyttet ut av Fleet 
Street og forskanset seg bak murer og høge piggtrådgjerder i Wapping. Men det 
egentlige problemet var de grådige eierne som kom inn i engelsk presse på 1980-
tallet. Etter at Murdoch tok over, blei overskuddet i avisene firedoblet i løpet av tre 
år (:61-63). 

Men en mer effektiv drift og større overskudd er vel utmerket – for aviser, så vel som 
for andre typer bedrifter? Svaret er tja. Det kommer an på hvordan overskuddet blir 
til og hva det brukes til. Aviser har oppgaver ut over det å tjene penger til eierne. 

Det er balansen mellom aviser som bedrifter og samfunnsinstitusjoner som står i 
sentrum i denne rapporten. Etter en kort oversikt over etableringa av avis- og 
mediekonsern i Norge, bruker vi regnskapstall fra avisene som grunnlag for å 
beskrive og vurdere det økonomiske forholdet mellom avisene og konserna. Med 
utgangspunkt i intervjuer med redaktører, journalister og ledere fra avisenes 
administrasjon, presenterer vi fakta om og synspunkter på indre forhold i avisene 
og forholdet mellom avisene og konserna. Det er særlig forholda for den 
journalistiske produksjonen vi forsøker å kartlegge, og først og fremst vilkår for 
journalistikken i papiravisene. 

 3 



Medieeierskap: motiver og konsekvenser 

Medievirksomheter kan etableres og drives ut fra idealistiske motiver (drive 
folkeopplysning, kulturspredning, skape arenaer for debatt om viktige 
samfunnsspørsmål, drive politisk propaganda, osv.) eller ut fra økonomiske motiver 
(kort- eller langsiktig profitt). Men den typen medievirksomhet som drives ut fra 
idealistiske mål, slipper ikke unna konkurransen på markedet, og økonomiske 
forhold vil sterkt prege deres virksomhet. Den tidligere direktøren for Gyldendal 
Norsk Forlag, Harald Grieg, brukte uttrykket «børs og katedral» for å beskrive 
forholdet mellom ideelle og økonomiske sider ved forlagsvirksomhet2. Avveiingen 
mellom børs og katedral gjelder for alle medievirksomheter som har idealistiske 
motiver for virksomheten.  

Veldig få norske aviser har blitt startet med profitt som et hovedmotiv. Einar Olsen 
sier det slik: 

Nær sagt alle aviser i Norge er etablert ut fra andre motiver enn å tjene penger. Det 
er tvert i mot slik at de aller fleste aviser i vårt land gjennom store deler av sin 
tilværelse har basert virksomheten på subsidier eller støtte fra egne eiere. (Olsen 
1998:6)3 

I den lange perioden med partipresse i Norge dreiv mange aviser helt uten 
profittmotiv. Det hindret ikke at en stor del av disse blei offer for markedskreftene. 
Fravær av ønske om økonomisk gevinst gjør ikke mediebedrifter immune mot 
økonomiske realiteter.   

Medievirksomhet krever kostbart utstyr. Men framfor alt krever produksjonen av 
kvalitetsinnhold store arbeidskraftsressurser. Avisa må skrives på nytt hver dag. 
Avisene selges stort sett med utgangspunkt i det journalistiske innholdet, men den 
journalistiske virksomheten i en avis er som å selge strikk i metervis. Ved å ta inn 
det stoffet som byr seg fram eller er lett tilgjengelig, kan den journalistiske 
arbeidsinnsatsen reduseres og fortjenesten økes, slik Davies har pekt på. I en del 
europeiske storbyer fins det daglige gratisaviser (av typen Metro i Stockholm og 
London, 20 Minuten i Zürich) som drives med liten stab og så godt som helt uten 
egenprodusert journalistikk. Disse kan likevel gi leserne en oppdatering på viktige 
felt. Men det som kjennetegner kvalitetsjournalistikk, er å finne fram egne saker, 
studere viktige samfunnsspørsmål ved hjelp av egne kilder og gi dem egne 
vinklinger, ha flere kilder, drive kildekritikk, osv. Og dette krever personalressurser. 
Ny teknologi kan bare i begrenset grad rasjonalisere innhenting og organisering av 
informasjon og lette presentasjonen av stoffet overfor leserne.  

Det er i stor grad eierne som bestemmer i hvilken grad ei avis vil satse på kvalitets-
journalistikk. Det skjer gjennom formålsparagrafer og redaktørutnevninger, men 

                                          
2 I boka En forleggers erindringer (1971 [1958]) skreiv Harald Grieg at «en forlegger er – eller bør være – 
en mellomting av børs og katedral». Utsagnet om børs og katedral kommer opprinnelig fra den skotske 
historikeren Thomas Carlyle (1795 – 1881).  

3 Einar Olsen hadde sin presseerfaring fra A-pressen. En tidligere redaktør i ei borgerlig avis, Rolf 
Kluge i Asker og Bærums Budstikke, ga uttrykk for samme syn: «De aller fleste aviser i vårt fedreland 
er startet ut fra ideelle motiver. Tanken har ikke vært å tjene penger. Likevel er det jo blitt slik at en 
del aviser gjør det … Men fordi profittmotivet har vært av underordnet betydning, er fortjenesten brukt 
til forbedringer og utbygging av bedriften som etter hvert sitter med betydelige formuer i bygninger og 
produksjonsutstyr. Aksjonærene har latt dette skje uten å gjøre krav på sin del av resultatene. Det å 
eie aviser har vært sett på som et samfunnsengasjement» (opprinnelig fra Arbeiderbladet 26/10-84, 
her sitert etter Klausen 1986). 

 4 



framfor alt gjennom hvilke ressurser de stiller til rådighet for ulike typer 
journalistikk. 

Alle typer eierskap i mediebedrifter skaper bindinger som i gitte situasjoner kan 
være uheldige for fri og uavhengig rapportering. Den gamle typen aviseier, som 
bodde i lokalsamfunnet, kunne nok ofte få sin avis til å undertrykke kritiske 
oppslag som var rettet mot eierens venner og bekjente.  Dagens situasjon, der store 
konsern kontrollerer en vesentlig del av medievirksomheten, har fire svakheter som 
er koplet relativt tett sammen: 

 Dagens eiere pålegger avisene profittkrav som trekker ressurser ut av 
avisene, midler som kunne vært brukt til å styrke den journalistiske 
kvaliteten. 

 Profittkravet fører også til at oppmerksomheten ledes bort fra det 
journalistiske som det viktigste ved avisa 

 Konserntanken innebærer at enkeltavisene blir lokale avdelinger i et sen-
tralisert beslutningssystem. Viktige avgjørelser treffes ikke i det lokalsam-
funnet avisene skal betjene, men i konsernets mer lukkede rom. 

 Gjennom sentraliserte beslutninger, felles løsninger og en sirkulasjon av 
personale (særlig ledere) innen konsernet blir avisene i konsernet mer og mer 
like hverandre. Dette kan redusere mangfoldet i norsk presse. 

Samfunnsoppdraget – samfunnsansvaret 

Mediene skal ikke bare tjene penger til sine eiere, de skal også fylle viktige oppgaver 
for samfunnet. 

Den foreløpig siste stortingsmeldinga om medievirksomheten generelt er I ytrings-
frihetenes tjeneste (St. meld. nr. 57 2001). Den blei lagt fram av Stoltenbergs første 
regjering. Stortingsmeldinga refererer og tar utgangspunkt i det overordnede 
mediepolitiske målet å «sikre ytringsfriheten som en forutsetning for et levende 
folkestyre». (s. 4).  

Medieforskere og mediepolitikere enes langt på veg om tre elementer som er sentrale 
i medienes samfunnsoppdrag (se f eks James 2004, men de samme punktene 
nevnes også av mange andre forfattere4). De tre er: 

 Informasjonsfunksjonen: Mediene skal spre kunnskap om viktige begiven-
heter. 

 Vaktbikkjefunksjonen: Mediene skal være en fjerde statsmakt som overvåker 
mektige institusjoner, grupper og enkeltmennesker. 

 Arenafunksjonen: Mediene skal sikre plass for og aktivt medvirke til debatt 
om viktige samfunnsspørsmål.  

                                          
4 De tre punktene har f eks vært nevnt i svenske presseutredninger tilbake til 1970-tallet (til dels 
supplert med gruppekommunikasjonsfunksjonen, som i tredelinga kan sies å inngå den første og den 
siste funksjonen (informasjonsfunksjonen og arenafunksjonen).  

 5 



I den nevnte stortingsmeldinga er Kulturdepartementet innom nøyaktig de samme 
tre punktene: 

Mediene utgjør i denne sammenheng et institusjonalisert system for informasjons-
formidling og samfunnsdebatt. Medienes betydning for ytringsfrihet og demokrati er 
allment anerkjent (…). Mediene har også en funksjon i forhold til å utøve kontroll 
med offentlig og privat maktutøvelse i samfunnet. (St. meld. nr. 57 2001 s. 3). 

Som også Kulturdepartementet er inne på i stortingsmeldinga, samsvarer disse 
punktene godt med medienes egen forståelse av sitt oppdrag, slik det kommer til 
uttrykk i den lett pompøse innledningsdelen i Vær Varsom-plakaten.  

1.2. Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. 
Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk. 

I siste setning understrekes også mangfold. Det er et sentralt begrep i forhold til alle 
aspekter ved ytringsfrihet, 

Staten har, f. eks. gjennom de nye (2004) formuleringene av Grunnlovens § 100, 
påtatt seg et ansvar for å legge forholdene til rette for at mediene skal kunne ivareta 
sine oppgaver overfor samfunnet5. I praksis kommer dette bl.a. til uttrykk gjennom 
å fristille NRK i forhold til markedskrefter og inntjeningskrav og å gi NRK 
redaksjonell frihet, likevel forpliktet på Allmennkringkastingsplakaten. Pressen 
nyter godt av momsfritak, en viss lovfesting av kildevern mm., og ulike former for 
pressestøtte. 

Aviser er ikke som andre bedrifter 

Bedrifter blir ofte verdsatt ut fra hvor store verdier de genererer for eierne. Økning i 
aksjekursen eller store overskudd som utbetales til eierne, er de vanlige målene på 
hvor vellykket virksomheten er.  

For aviser er dette bildet mer sammensatt. Avisenes mål med sin virksomhet må 
vurderes ut fra både samfunnets behov (samfunnsoppdraget) og de mål den enkelte 
aviseier har satt for virksomheten – oftest propaganda eller profitt. Avisenes 
betydning kan derfor ikke bare avleses gjennom årsregnskapene. 

Aviser som Vårt Land, Dagen, Nationen, Dagsavisen og Klassekampen har overlevd 
bl.a. takket være pressestøtte, og de deler ikke ut utbytte (profitt) til sine eiere. Men 
de er viktige i det norske mediebildet fordi de tar opp saker som andre medier lar 
ligge og de vinkler saker på andre måter enn de fleste andre mediene. På den måten 
bidrar de til å utvide mangfoldet og sikre ytringsfriheten i Norge – de gir et bidrag 
som går langt ut over de 3–4 prosentene av samlet avisopplag som disse fem 
avisene representerer.  

Avisenes økonomi er viktig. Alle medier har alltid en materiell og økonomisk side. I 
et kapitalistisk samfunn som det norske, har all privat medievirksomhet et preg av 
børs. Idealisme kan hjelpe et stykke på veg, men på sikt må inntektene dekke 
utgiftene hvis virksomheten skal overleve. Børssiden og katedralsiden opererer ikke 
uavhengig av hverandre. Å lykkes med børsvirksomheten gjør at en avis har 

                                          
5 Siste avsnitt i grl. §100: «Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en 
aaben og oplyst offentlig Samtale.» 

 6 



muligheten til også å kunne virke som katedral. Mislykkes en på lesermarkedet, 
mislykkes man også med å spre budskapet. Og blir man en fullstendig fiasko i 
børssammenheng, varer det ikke lenge før det ikke er noe budskap å spre. 

Avisenes todelte oppdrag – profittoppdraget og samfunnsoppdraget – er ikke de 
eneste grunnene til at aviser er relativt spesielle i forhold til de enkleste 
markedsøkonomiske modellene. En viktig egenskap ved avisene er avisenes doble 
finansiering: publikumsinntekter og annonseinntekter. Annonser utgjorde i 2007 
53 % av inntekten i norsk presse samla (Medietilsynet 2008). 

Fordelinga av annonser er veldig skeiv på steder med mer enn ei avis. Største avis 
får en uforholdsmessig stor andel av annonsene (Allern 1996: kap.2 og Vedlegg 1). 
Dette er en viktig bakgrunn for at nr. 2-avisene i stor grad har forsvunnet og en 
stadig større del av lokale avismarkeder bare har ei avis (lokal monopolisering) 
(Furhoff 1967). Avhengigheten av annonser gjør det også vanskelig å etablere nye 
aviser på steder der det allerede kommer ut avis. Nye aviser kan ha en rimelig god 
suksess blant leserne, men det tar lang tid før nye aviser kommer inn på 
annonsemarkedet (Ottosen, Røssland og Østbye 2002:178). I 1987-88 startet 
avisene Vestkysten (i Stavanger) og Osloavisen. Begge greide å etablere seg rimelig 
bra på publikumsmarkedet, men greide ikke å få innpass på annonsemarkedet, og 
blei derfor nedlagt (Osloavisen) eller gikk konkurs (Vestkysten). Det brukes ofte som 
et argument mot pressestøtten til nr. 2-avisene at det bør være publikum og ikke 
myndighetene som skal avgjøre hvilke aviser som skal overleve på markedet. Den 
skeive fordelinga av annonser gjør at inntektene per solgt eksemplar blir veldig 
forskjellige for nr. 1- og nr. 2-avisene, og at en ikke kan overføre demokratiets 
spilleregler om «one man, one vote» til dette markedet – mange av stemmene er gitt 
til annonsekjøperne. 

Avisene er en viktig del av det norske, politiske, demokratiske systemet. Men 
finansieringa av avisene skjer på markeder der aktørenes ressurser gir ulike aktører 
ulik innflytelse. Styringa av mediene er derfor langt fra demokratisk. 

En kommentar om terminologi: Denne rapporten handler i stor grad om avisøkonomi, men den er 
skrevet av ikke-økonomer for ikke-økonomer. Forklaringa på de viktigste begrepene er derfor 
gjort enklest mulig: 

Hvis inntektene for ei avis er større enn utgiftene, sier vi at avisa går med et visst overskudd. 
Hvis utgiftene er større enn inntektene, er det snakk om underskudd. Driftsresultat er et begrep 
som dekker begge alternativer. Inntekter og utgifter fra datterselskaper etc., renter og en del 
andre typer inntekter og utgifter som ikke er resultat av eget selskaps drift, kalles gjerne 
finansinntekter og finanskostnader. Disse legges til og trekkes fra for å få avisas (ordinære) 
resultat før skatt. Et eventuelt overskudd vil bli skattlagt. Det er normalt en flat beskatning av 
overskuddet på 28 prosent. Trekkes skatten fra ordinært resultat før skatt, får en (ikke uventet) 
(ordinært) resultat etter skatt.  

Resultatet etter skatt kan så fordeles mellom avisa og eieren. Hvis noe blir stående i avisa, øker 
avisas egenkapital. Utbytte og konsernbidrag er – sett fra avisas side – kapital som går ut av 
avisa og til eierne. Det er mulig å ta ut et større utbytte eller konsernbidrag enn det som er 
generert i form av resultat etter skatt. Da synker avisas egenkapital. 

Mange av disse postene i regnskapet kan relativiseres, f eks for å sammenlikne ei avis med ei 
anna, f eks driftsresultat i prosent av omsetning (inntekter), utbytte og konsernbidrag i prosent 
av resultat etter skatt, eller resultat før (eventuelt etter) skatt i prosent av omsetning.  

 

 7 



Trender på avismarkedet fram til ca 1980 

I den første Maktutredninga kalte Svennik Høyer perioden fra 1945 – ca 1980 for en 
«konsolideringsperiode»: Det var en nedgang i antallet aviser og et stabilt, høgt 
opplag. (Høyer 1982:137). En alternativ betegnelse ville vært markedskonsentrasjon. 
Pressestøtten har vært med å sikre et tilbud av nasjonale, meningsdannende aviser 
og å sikre eksistensen for nye, små lokalaviser på steder som kanskje for første 
gang fikk egen avis. Men pressestøtten var ikke dimensjonert stort nok til å 
motvirke kreftene i konsentrasjonen av annonseringa i lokale aviser. Med 
annonseinntektene som sannsynlig hoveddrivkraft har det fra tidlig 1950-tall 
skjedd en lokal konsentrasjon. De avisene som ikke var størst på utgiverstedet, har 
blitt gradvis svekket i forhold til den største avisa. Dette mønsteret har f eks vært 
helt tydelig i monopoliseringa av avismarkedene i Vestfold-byene (Ottosen, Røssland 
og Østbye 2002:183-184). 

I perioden fra ca 1880 til 1920 ble det etablert et mønster der det på de fleste steder 
der det kom ut avis, kom 2–4 aviser, som hver representerte sitt parti. Særlig hadde 
Venstre, Høyre og Arbeiderpartiet en godt utbygd presse, men også Bondepartiet 
(nå: Senterpartiet) etablerte et ganske finmasket nett av aviser over store deler av 
landet (Høyer 1982).  

Perioden fram til litt ut på 1970-tallet er kjennetegnet ved partipressen. De politiske 
partiene eide ikke avisene, men som nevnt ovenfor støttet de opp om «sine» aviser 
på ulike måter, både i form av direkte økonomisk støtte og ved at avisene fikk stoff 
fra partiets pressekontor. Innafor A-pressen var det også et teknisk og økonomisk 
samarbeid (Olsen, 1998, Østbye 2007b).  

Svakheten ved partipressen var at den enkelte avisa ofte var svært selektiv med 
hvilken vinkling sakene fikk og hvem som slapp til med meningsytringer. Hver 
enkelt avis, også den største avisa på stedet, var forholdsvis liten og ressurssvak. 
Styrken var at det var flere aviser på hvert sted, og at disse avisene så 
lokalsamfunnet fra ulike utgangspunkt i samfunnet, og at avisene til sammen ga et 
variert bilde. 

Avviklinga av partipressen ble for alvor synlig på 1970-tallet. Fram til da markerte 
avisene sjøl sin partifarge, f eks i oppføringene i Norsk Aviskatalog, og folk flest 
visste hvilket parti de enkelte avisene støttet. Etter splittelsen i Venstre etter 
folkeavstemningen om EU i 1972 valgte stadig flere av de gamle venstreavisene å 
erklære seg uavhengige, og det varte ikke lenge før også tidligere høyreorganer 
fulgte etter (Ottosen, Røssland og Østbye 2002; Simensen, 1999). Egentlig hadde 
prosessen med å nedtone det partipolitiske engasjementet begynte langt tidligere (se 
Høyer 1964, særlig s. 241)6, kanskje rett etter krigen. 

Avpolitisering og lokal monopolisering gikk hand i hand, og var delvis styrt av et 
ønske om å nå ut til et større publikum. Etter at avpolitiseringa var ferdig. i hvert 
fall blant de borgerlige, lå vegen åpen for en ny type eiere, som ikke var opptatt av 
avisene som politiske propagandainstrumenter. Prosessen kan framstilles slik: 

                                          
6 Den største avisa på hvert utgiversted var mindre markert partipolitisk enn sine mindre 
konkurrenter. Dette gjaldt enten største avis støttet Høyre, Venstre eller Arbeiderpartiet. 

 8 



lokal monopolisering 

 

Eierkonsentrasjon 

Tradisjonelt har norske aviser vært etablert som familieselskaper eller aksjesel-
skaper og hatt unike eiere. Det kunne finnes unntak. Senterpartiavisa i Stavanger, 
Dagbladet Rogaland, blei ei tid drevet mye som et underbruk under partiets 
hovedorgan i Oslo, Nationen. Horten Arbeiderblad ble drevet som eget avishode, men 
var den siste tida ikke stort mer enn et avdelingskontor under Vestfold Arbeiderblad 
i Tønsberg. Slike opplegg hadde preg av å være nødløsninger, ofte et steg på veg til 
en sammenslåing av de to samarbeidende avisene på den sterkestes premisser 
(eksemplet Horten Arbeiderblad), eller som et steg på vegen mot nedleggelse 
(Dagbladet Rogaland). Det var politiske grunner til at eierne av den sterkeste av 
avisene gikk inn i samarbeidet. Som oftest tapte den sterkeste parten økonomisk på 
dette, og det var sjelden eller aldri et samarbeid som hadde økonomisk gevinst som 
mål. Litt annerledes var det med Schibsteds overtakelse av Verdens Gang i 1966, 
men også denne – i ettertid så viktige – avgjørelsen var preget av tilfeldigheter og ad 
hoc- løsninger mer enn en samlet plan for å erobre avisnorge.  (Eide 1995). Men 
Schibsted representerte også spiren til en annen type eierkonsentrasjon. Alt før 
Aftenposten blei etablert, hadde Chr. Schibsteds forlag gitt ut bøker. Fra 1935 blei 
dette en større og mer kontinuerlig virksomhet med utgivelsen av Hvem Hvad Hvor 
1936. Virksomheten var altså multimedial. Schibstedfamilien eksperimenterte også 
med andre medier, f eks var en tidlig ute med videofilmproduksjon. 

Det nærmeste en kom en aviskjede før 1980-tallet var likevel A-pressen. Avisene var 
eid av lokale fagforeninger og partilag, men Arbeiderpressens Samvirke før 2. 
verdenskrig og Norsk Arbeiderpresse A/S etter krigen hadde eierandeler i avisene, 
og hadde stor innflytelse over avisenes tekniske og administrative beslutninger. 
Særlig detaljert var styringa for de avisene som gikk med underskudd. Framstøt på 
annonsesida blei organisert gjennom Arbeiderpressens Annonsekontor, og innhold 
blei levert av Arbeidernes Pressekontor. På den måten fungerte A-pressen langt på 
veg som et konsern for de rundt 40 avisene som eksisterte før og etter krigen. 
(Olsen, 1998; Østbye 2007b). Men reint formelt var det først på 1990-tallet at A-
pressen overtok eierskapet i de fleste av avisene og blei et konsern. 

Som nevnt blei aviser ikke etablert med sikte på profitt. Aviser og avisaksjer blei 
heller ikke kjøpt og solgt i noen særlig grad, og i hvert fall ikke for å få økonomisk 
utbytte. Den gamle typen aviseiere er beskrevet slik:  

Avisaksjer var noe man hadde (og gjerne hadde arvet), ikke et verdipapir som ble 
børsnotert eller omsatt. Utenom de rene familieselskapene var aksjepostene få og 
fordelt på mange hender. Å være aksjonær i Tønsbergs Blad eller Asker og Bærums 
Budstikke var først og fremst retten til en årlig middag i Klubben eller på 
Continental med tre retter, vin og avec og gjerne et hyggelig, oppbyggende kåseri av 
Jan P. Syse.» (Allern 1998:15) 

avpolitisering 

Kommersialisering 

Eierkonsentrasjon 

 9 



Også kringkastinga var på denne tida helt uten kommersiell målsetting. Andre 
medier, som bokbransjen og særlig ukepressen, kunne derimot romme virksom-
heter som var reint kommersielle foretak, med profitt som hovedmotiv. 

Jappetid + tro på synergier i mediebransjen = avisoppkjøp 

Tidlig på 1980-tallet begynte en periode som allerede i samtida fikk navnet 
«jappetid». Aksjemarkedet ble revitalisert og aksjekursene steig brått (Furre 
1991:442). Tidligere søkte man fortjenesten på investeringer i aksjer først og fremst 
gjennom det årlige utbyttet. I jappetida blei det vanlig å kjøpe og selge selskaper og 
ta ut en kortsiktig profitt enten ved at selskapet fikk en økt verdi i løpet av en kort 
periode slik at en kunne selge med fortjeneste, eller ved å «slakte» selskapet, dvs. ta 
ut lett tilgjengelige verdier og eventuelt selge eller legge ned resten. 

I denne perioden ble aviser for første gang i Norge et investeringsobjekt for personer 
og grupper som ville forrente sin kapital7. Mange trodde det var mulig å hente rask 
profitt av slike investeringer. Restriksjonene på eierskap i radio- og tv-sektoren 
(altså NRK-monopolet) var i ferd med å bli mjuket opp. TV-satellitter, inter-
nasjonalisering, digitalisering og utbygging av kabelnettverk gjorde at medier ble 
oppfattet som en vekstbransje. Mange mente det var store rasjonaliserings-
muligheter innen mediesektoren, framfor alt hvis en kunne utnytte det samme 
materialet i flere medier (synergieffekter8 ved å lage større konserner). Flere av de 
etablerte medievirksomhetene, f eks mange av de større avisene, hadde vært 
forsiktige med å utbetale stort utbytte til aksjonærene. I stedet ble overskuddet 
pløyd tilbake til bedriften. Mange aviser eide en verdifull sentrumsgård, eller aksjer, 
hadde bankinnskudd eller andre lett omsettelige verdier. Men fordi selskapet ikke 
utbetalte særlig høgt utbytte, var også børsverdien9 lav. 

Orkla var blant de etablerte selskapene som først orienterte seg mot mediesektoren. 
I 1982 skaffet Orkla seg en eierandel i kabel-tv-selskapet (eller fellesantenne-
anlegget) Janco i Oslo. I løpet av et par år overtok Orkla Dataforlaget (tidsskriftet 
Datatid) og Ernst G. Mortensens forlag, som ga ut Norsk Ukeblad og flere andre 
ukeblad.  

Noen typiske jappeselskap kastet sine øyne på aviser. Selskapet MediaInvest 
forsøkte å få kontroll over Asker og Bærums Budstikke, men styret nektet å 
godkjenne overføringen av aksjer. Utenforstående investorgrupper prøvde å få 
kontroll over Adresseavisen, Tønsbergs Blad, Lillehammer Tilskuer, Fredriksstad 
Blad, Gjengangeren, Norges Handels- og Sjøfartstidende, Vennesla Avis, Stavanger 
Aftenblad og Bergens Tidende.  

Oppkjøpet av aksjer i aviser eller forsøk på å overta hele aviser, startet i mange 
tilfeller gjennom oppkjøp fra enkeltpersoner (Knut Hernæs, Erik Must) eller grupper 
av investorer, som Pegasus (Thon-gruppen), MediaInvest og Periscopus (Trygve 

                                          
7 En nærmere dokumentasjon av oppkjøpene som er nevnt videre i dette avsnittet, fins i Østbye 2000.  

8 Nordhaug (1999:178) sier at synergieffekter «kan bestå i at ulike selskaper innenfor en 
konsernstruktur kan befrukte eller berike hverandre når det gjelder kompetanse og nyskapings-
prosesser. Slike synergivirkninger vil ofte bestå i at kvaliteten på administrative eller innovative 
funksjoner heves som følge av at ulike kompetanser blir kombinert på nye måter.» 

9  Strengt tatt bør en kanskje ikke snakke om børsverdi, for det var ikke noen medieselskaper som var 
notert på Oslo Børs.  

 10 



Hegnar). Få av avisene stilte seg positivt til denne første runden av forsøk på 
oppkjøp. Et helt spesielt oppkjøp, var Kosmos-gruppens kjøp av Sandefjords Blad. 
Kosmos-gruppen eide flere av de største bedriftene i Sandefjord, og mange var 
skeptiske til om det var mulig for avisa å være uavhengig i forhold til andre deler av 
selskapets virksomheter. Det viste seg da heller ikke å bli noe langvarig eierskap, 
etter et drøyt år ble avisa solgt videre, bl.a. etter at redaktøren hadde sagt opp i 
protest mot press fra eierne. 

I 1984-85 begynte Orkla å kjøpe avisaksjer og aviser. Moss Avis var den første avisa 
som blei kjøpt av konsernet. Prisen var 9 millioner, eller omtrent 500 kroner per 
opplagsenhet. Prisene økte deretter raskt til rundt 3 000 koner per opplagsenhet 
(Roppen 2003:230-233)10. I motsetning til mange av de andre aktørene, blei Orkla 
oppfattet som seriøs og langsiktig investor, og det varte ikke lenge før konsernet 
hadde kontroll over en del aviser rundt Oslofjorden. Dagbladet bygde opp en egen 
kjede med aviser, dels i konkurranse med Orkla, men i 1991 blei de fleste av de 
Dagblad-eide avisene solgt til Orkla, som dermed fikk en sterk posisjon på 
avismarkedet. Ei av Dagblad-avisene blei solgt til Adresseavisen, som bygde opp en 
lokal kjede. Også Schibsted prøvde – gjennom VG – å etablere en kjede av lokale 
dagsaviser, men etter å ha kjøpt seg inn i nr. 2-avisa Tromsø, ga man seg med 
oppkjøp av lokalaviser. Tromsø blei solgt til Harstad Tidende, men deler av det 
oppgjøret blei gjort ved at Schibsted fikk aksjer i Harstad Tidende. 

Mange av avisene i det løse samarbeidet i A-pressen gikk med underskudd og var 
avhengig av støtte fra LO. Mot slutten av 1980-tallet startet en diskusjon om 
organiseringen av de avisene som soknet til arbeiderbevegelsen, og LO tok initiativ 
til å få dannet et formelt konsern der A-pressens aviser skulle inngå. LO bidro med 
160 mill. kroner til finansiering av enkeltaviser og som aksjekapital for konsernet. 
Målet var å oppruste avisene slik at de kunne greie seg i framtida uten nye 
tilskudd. Konserndannelsen var kontroversiell, og mange aviser kjempet imot. 
Konsernet blei likevel dannet som et aksjeselskap i 1990 (Lyshagen 2008:139-166), 
men noen få aviser ble stående utafor. Dette var stort sett rike monopol- og nr. 1-
aviser: Nordlys (i Tromsø), Hamar Arbeiderblad og Halden Arbeiderblad. Fra 1995 
begynte A-pressen også å kjøpe tidligere uavhengige og borgerlige aviser. 

I den første fasen av A-pressen som konsern, hadde fagbevegelsen skutt inn hele 
aksjekapitalen og aksjer var ikke åpent tilgjengelige på markedet. I 1993-94 ble 
aksjekapitalen utvidet ved at det kom inn investorer som ikke hadde tilknytning til 
arbeiderbevegelsen11. Ved årsskiftet 1997-98 hadde LO sentralt under 25 % av 
aksjene (i tillegg hadde ulike LO-forbund til sammen rundt 10 %). VW-importør 
Harald A. Møller var største aksjonær utenom LO, og blant de ti største 
aksjonærene fant en f eks State Street Bank, Chase Manhattan Bank og Clydesdale 
Bank12. Våren 1997 hadde amerikanske og britiske banker til sammen like stor 
andel av aksjene i A-pressen som LO sentralt13 Med slike aksjonærer er det klart at 
A-pressens mål og arbeidsmetoder svært langt på veg blir sammenfallende med 

                                          

10 Reknet på denne måten, er trolig A-pressens kjøp av Østlandsposten for 120 millioner det dyreste 
kjøpet: 7 500 kr per opplagsenhet (Roppen 2003:232).  

11 En del av informasjonen er hentet fra A-pressens internettsider: «En historisk skisse…> 
http://www.apressen.no/omap/historie.htm 

12 A-pressen Årsmelding 1997. 

13 Dagspressen nr. 5 1997, s. 4. State Street Bank og Chase Manhattan Bank hadde til samme over 
20% av aksjene. 

 11 

http://www.apressen.no/omap/historie.htm


vanlige, kapitalistiske virksomheter. Våren 2009 er aksjene imidlertid fordelt 
mellom LO, Telenor og stiftelsen Fritt Ord. 

En grundig beskrivelse og analyse av Orkla som aviseier, fins i Johann Roppens 
avhandling Orklas lange revolusjon (2003).  

I 2006 blei all avisvirksomhet i Orkla Media solgt til det britiske selskapet Mecom, 
ledet av David Montgomery. Det var første gang et ikke-nordisk selskap kom tungt 
inn i avisbransjen i Norge. Den norske virksomheten i Mecom fikk navnet Edda. 
Kjøperen måtte stort sett lånefinansiere kjøpet, bl.a. fra Orkla. Orkla måtte også ta 
Mecom-aksjer som del av oppgjøret. Lånet er senere nedbetalt, og aksjene solgt.  

Ved inngangen til 2008 var det tre store aviseiere i Norge: Schibsted, A-pressen og 
Edda. Schibsted var i ferd med å etablere Media Norge (med Schibsted som 
hovedaksjonær med over 50 % av aksjene) som eier av Aftenposten, Bergens 
Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Adresseavisen skulle 
opprinnelig også være med i selskapet, men stilte seg utenfor/blei satt utenfor. 
Adresseavisen (som fortsatt har Schibsted som en stor eier, men som Schibsted er 
forpliktet til å selge seg ned i) etablerte Polaris Media, som overtok Harstad Tidende 
Gruppen. I 2009 kjøpte Polaris også Sunnmørsposten mm. fra Edda. Det er rimelig 
å betrakte Polaris som et fjerde aviskonsern i Norge, men det gjenstår å se hvor 
uavhengig dette konsernet blir av Schibsted.  

Ut over disse fire store, fins noen mindre grupperinger, f eks er Vårt Land sentrum i 
et mindre avis- og bladkonsern. 

 12 



2 Aviser og konsern 

Nyhetsmediene er både bedrifter og samfunnsinstitusjoner. Motivet for å være 
medieeier kan være enten å få en fortjeneste på investeringen (profitt) eller en 
interesse for å spre et budskap (propaganda). Sjøl om mange aviser opp gjennom 
1950- og 60-tallet ga rimelig bra utbytte til eierne, var likevel profittmotivet 
moderat. Avisene blei ikke drevet med sikte på å sikre eierne et maksimalt utbytte, 
hvis avisa gikk godt, blei det heller ansatt en journalist til eller investert i teknisk 
utstyr. Andre aviser var avhengig av jevnlige tilskudd fra eierne eller andre for å 
overleve (jf store deler av A-pressen). Pressestøtten (papirsubsidier/produksjons-
tilskudd fra 1969) understreker at avisene ikke blei sett på som profittmaksi-
merende virksomheter, men som deler av det politiske systemet (partipolitikk, 
informasjon, samfunnsdebatt) (se Ottosen, Røssland og Østbye 2002). 

Tilfellet Østlendingen 

Østlendingen hadde lang tradisjon som uavhengig avis – både eiermessig og 
politisk, sjøl om den reknet seg som senterpartiavis. Med A-presseaviser på alle 
kanter (Arbeidets Rett i nord, Hamar Arbeiderblad i vest og Glåmdalen i sør) 
samarbeidet den med Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer (GLT) i et annonse-
samarbeid, Østlandssamkjøringen. Etter økonomiske vansker i GLT gikk 
Østlendingen også inn med en eierandel på 35 % (Overrein 2001: 283-285). I 1997 
gikk GLT sammen med sin lokale konkurrent på Lillehammer, Dagningen, som 
tilhørte A-pressen. De to avisene gikk sammen under navnet Gudbrandsdølen 
Dagningen (gd). Den nye Lillehammeravisa blei med i A-pressens annonse-
samarbeid. Tapet av GLT som annonsesamarbeidspartner skapte problemer i 
Østlendingen (Overrein 2001:295-296), som få måneder seinere søkte seg til Orkla 
(DN 5/9-9714). Etter en del motstand blant de gamle Østlendingen-eierne, blei 
Orkla eier av 50 % av aksjene i Østlendingen (NTB 19/9-97). Styrelederen i 
Østlendingen, riks- og lokalpolitikeren Per N. Hagen «begrunnet salget med behov 
for større styrke, mer kompetanse og et fremtidig kapitalbehov» (DN 23/9-97). 
Seinere kjøpte Orkla seg opp til tett oppunder 60 %.  

                                         

Østlendingen var ikke noen gullgruve for Orkla. Regnskapsmessig gikk selskapet 
temmelig nær i balanse i åra fra 1998 – 2003, av og til med et lite overskudd, av og 
til med et lite underskudd15. En kan si at Østlendingen laget avis for alt bedriften 
tjente. Orkla tok ikke ut noe profitt fra selskapet. Østlendingen kuttet i 2003 ni 
stillinger (DN 22/8-03). Året etter var overskuddet etter skatt så pass stort som vel 
11 millioner, som utgjorde bortimot 10 % av omsetninga. Orkla tok ut bortimot 10 
millioner. Men i hele den perioden Orkla eide avisa var selskapets egenkapital 
ganske stor (om lag 70 millioner, dvs. rundt 70 % av årsomsetninga). Og trass i 
enkelte år med underskudd og redusert egenkapital, var det alt i alt en økning i 
egenkapitalen i den perioden Orkla var eier. 

 
14 Denne og andre «historiske» referanser til avisoppslag viser til oppslag som er lagret i Atekst 
(Retriever) (februar 2009).  

15  Disse og andre opplysninger fra regnskapet stammer – om ikke annet er oppgitt – fra Brønnøysund-
registeret via Ravninfo, og er tatt ut i januar/mars 2009. Se «En metodisk kommentar».  

 13 



 

Østlendingen 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

inntekter (mill.) 108,9 109,6 108,6 108,2 109,5 106,8 116,9 116,6 122,6 135,7 

resultat etter 
skatt (mill) 

-2,3 * 0,03 -0,7 0,9 2,0 1,3 11,2 6,5 7,5 8,6 

utbytte/kon-
sernbidrag 
(mill) 

0,4 - 0 0 0 0 9,8 3,4 39,8 8,6 

overføring til/ 
fra egenkapital 
(mill) 

- - - - - 1,3 1,4 3,0 -32,6 0,002 

egenkapital 
(mill.) 

72,3 73,1 72,4 65,6 74,2 75,5 76,9 74,7 42,3 42,9 

egenkapital i % 
av omsetn. 

66,4 66,7 66,7 60,6 67,8 70,7 65,8 64,1 34,5 31,6 

NJ-medlemmer 29 26 21 23 23 30 - 30 30 28 

* resultat før skatt 

 

En metodisk kommentar: Tallene i denne og tilsvarende tabeller nedenfor er hentet fra Brønnøysund-
registrene via Ravninfo. For perioden 2003-2007 er denne informasjonen nokså komplett, mens 
det for åra 1998 – 2002 er færre opplysninger tilgjengelig. F eks mangler stort sett tall for 
«Ordinært resultat etter skatt», mens resultatene før skatt er med. Det mangler også ofte utbetalt 
utbytte/konsernbilag og overføring til/fra egenkapital. Men tall for omsetning og egenkapital og 
«Årsresultat» (dvs. før skatt) normalt er med. I tabellene er manglende data markert med 
tankestrek (-). I tilfeller der det mangler informasjon om resultat etter skatt, er det ført opp tall 
for resultatet før skatt, og disse er merket med stjerne (*).  

 

Etter at den avisinteresserte Jens P. Heyerdahl, sluttet som toppsjef i Orkla, var det 
klart at medievirksomhetene i konsernet kunne bli solgt. Utover i 2005 og på 
vårparten 2006 var Orkla på jakt etter en kjøper til avisene. I denne prosessen 
skreiv ti Orkla-redaktører til styret og ledelsen i konsernet og viste til «de 
grunnleggende verdier som våre virksomheter hviler på» og ba om at Orkla tok 
hensyn til disse «når ledelsen og styret skal fatte sin beslutning om fremtidig 
eierskap» (DN 4/2-06). Redaktøren i Østlendingen, Ole Erik Almlid ble sitert i 
Dagens Næringsliv: 

- Hvis det er riktig at Orkla Media kan bli solgt, er hvem som kjøper viktig for meg 
fordi jeg ser at eierskap har betydning for hvilken type avis jeg kan lage. For meg 
som driver avis i Østerdalen er det viktig at en eier har respekt for hva avisens rolle 
i mitt lokalområde er, hva den står for og at den er noe annet enn et såpekokeri. 
Jeg tror det bare er mulig å tjene penger på avisdrift hvis en forstår hva dette 
innebærer, sier Almlid, som presiserer at han bare uttaler seg på vegne av seg selv. 

Almlid er opptatt av at aviser som Østlendingen, med over 100 års historie, er 
merkevarer som eieren bare har til låns. 

 14 



- Du kan ikke spille hasard og tenke kortsiktig når du skal forvalte en slik 
merkevare, advarer han. Almlid ønsker seg derfor en eier som kjenner og har 
erfaring fra mediebransjen, og som kjenner avisers posisjon blant vanlige folk. (DN 
4/2-06) 

Men Østlendingen fulgte med på lasset da avisene i Orkla Media blei solgt til Mecom 
(Edda) Dette salget fikk raskt konsekvenser for avisas økonomi. Da utbyttet for 
2006 skulle fordeles, valgte Østlendingens eiere å fordele 40 millioner til eierne, 
trass i at overskudd etter skatt bare var på 7,5 millioner. Differansen – vel 30 
millioner – blei tatt fra avisas egenkapital. «Mecom tømmer kassene i norske 
lokalaviser», var NTBs overskrift på meldinga om denne saka (15/2-07). Ukeavisen 
Ledelse fikk bl.a. følgende kommentar til transaksjonen: 

Pengene er midler som er samlet gjennom veldig lang tid - til bruk i dårlige tider - 
sier hovedtillitsvalg Kjell (sic!) Haanes i Edda Media (…) til avisen. 

– Og så kommer en aktør som tilraner seg midlene og bruker dem på en helt annen 
måte. Det er trist. Men det er et resultat av at Orkla solgte til et selskap som i 
utgangspunktet var blakk.  (Ukeavisen Ledelse 16/2-07) 

To konserneide og to uavhengige aviser 

Situasjonen for Østlendingen kan være litt spesiell. Det kan derfor være grunn til å 
se på regnskapstall for noen andre aviser, innen og utafor konsern. For Edda-
avisene er det til dels vanskelig å finne relevante økonomiopplysninger fordi den 
enheten som avgir regnskap til Brønnøysundregisterene er en enhet som inkluderer 
flere aviser (flere organisasjonsnumre). For eksempel fins det regnskap for Edda 
Vestfold AS, som inkluderer Gjengangeren, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad, i 
tillegg til TV Vestfold. Tilsvarende gjelder for Buskerud (Edda Media Buskerud AS = 
Drammens Tidende, Eiker Avis, Laagendalsposten, mm.) og Østfold (Mediehuset 
Østfold AS = Moss Avis og Fredriksstad Blad mm.). Av de avisene som leverer 
sjølstendige regnskaper til Brønnøysund, er Haugesunds Avis valgt ut. 

I A-pressen leverer alle avisene egne regnskaper. Her er den største av avisene i 
konsernet – Romerikes Blad – valgt ut. 

Begge de to konserneide avisene er 100 % eid av sine respektive konsern. 

Som sammenlikningsgrunnlag er det tatt med to av de største, uavhengige 
lokalavisene: Agderposten og Hamar Arbeiderblad. Ingen av disse har noen av de 
store konserna som dominerende eier. Men i begge er det gamle avishuset delt opp 
og det er laget et konsern på toppen: Agderposten Medier og Hamar Media. I begge 
tilfeller driver konsernet vanlige tjenester for avisa: trykkeriet, distribusjonen m.m., 
og enkelte andre medievirksomheter. (Agderposten Medier eier f. eks. lokalavisene 
Grimstad Adressetidende, Lillesandsposten og Vennesla Tidende). I tilfellet 
Agderposten er de aksjonæreide medlemmene av styret for avisa og konsernet de 
samme. Avisa Hamar Arbeiderblad har et administrativt sammensatt styre, mens 
aksjonærene er representert i styret for Hamar Media. 

 15 



Romerikes blad og A-pressen 

Romerikes Blad er altså den største avisa i A-pressen. Den kommer ut på Lillestrøm 
og er en sammenslåing av Akershus Arbeiderblad (Lillestrøm) og Romerikes Blad 
(Jessheim).  

 

Romerikes 
Blad 

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

omsetning 
(mill.) 

190,8 197,3 210,9 218,4 217,5 220,4 227,8 237,8 244,0 265,3 

resultat etter 
skatt (mill) 

36,1* 25,2* 16,8 10,9 3,6 21,7 23,0 22,4 21,9 32,2 

utbytte/kon-
sernbidrag 
(mill) 

- - 13,7 10,8 3,7 21,4 21,6 22,0 24,1 31,2 

overføring til/ 
fra egenkapital 
(mill) 

- - - - - 0,3 1,4 0,4 -2,36 1,0 

egenkapital 
(mill.) 

14,3 18,5 21,6 20,7 20,7 21,9 23,3 23,7 21,4 22,4 

egenkapital i % 
av omsetn. 

7,5 9,3 10,2 9,4 9,5 9,9 10,2 10,0 8,8 8,4 

NJ-medlemmer 53 52 57 60 52 49 52 51 54 51 

 

Avisa har ikke vært utsatt for noe enkeltstående «ran», som tilfellet var for 
Østlendingen, men i 2006 blei egenkapitalen tappet for å kunne betale 
konsernbidrag. Det viktige er likevel at det skjer en årlig tapping av hele 
overskuddet. De siste 5 åra (2003 – 2007) har konsernet tatt ut 120 millioner mens 
avisas egenkapital bare har økt med ½ million. Egenkapitalen er relativt liten i 
forhold til omsetninga. 

Med lav egenkapital er avisa svært avhengig av eierens evne og vilje til å støtte avisa 
hvis det skal gjøres større investeringer eller i tilfelle den kommer i vansker. 

A-pressen har en raskt økende omsetning (fra 2,9 milliarder i 2005 til 4,7 milliarder 
i 2007). Årsresultatet var i 2005 og 2006 om lag 170 mill., og det økte til nær en 
kvart milliard i 2007. For 2007 foreslo styret at aksjonærene i stedet for utbytte, 
skulle få aksjer i konsernet (A-pressen 2008). Egenkapitalen er høg (innskutt og 
opptjent egenkapital utgjør til sammen 1,2 mrd.), men selskapet har også høg gjeld 
(2,8 mrd.), slik at konsernet er avhengig av å hente inn et ganske stort årlig 
konsernbidrag/utbytte fra de selskapene det eier. Det er neppe noe problem å 
komme en enkelt bedrift til unnsetning ved et akutt eller planlagt behov for 
kapitalinnsprøytning, men en allmenn krise vil måtte fordeles utover på alle 
avisene. 

 16 



Haugesunds Avis og Edda 

Haugesunds Avis har, siden Haugesunds Dagblad blei nedlagt i 1973, vært 
monopolavis i byen, med et marked som går ut over bygrensa, og langt inn i 
Hordaland. Haugesunds Avis var blant de avisene Dagbladet kjøpte på 1980-tallet 
for å lage en kjede av aviser, men som de i 1991 solgte til Orkla. Haugesunds Avis 
fikk ny eier da Orkla solgte sine aviser til Mecom, som igjen opprettet Edda som eier 
av sine norske aviser.  Med et opplag på 33 000 er Haugesunds Avis den tredje 
største avisa i konsernet (etter Drammens Tidende og Sunnmørsposten, men foran 
Tønsbergs Blad og Varden).  

Det er ei avis som nå årlig omsetter for rundt 200 mill. kr., og har et driftsresultat 
etter skatt som vanligvis varierer fra snaut 20 mill. til drøyt 30 mill. Med andre ord: 
en meget solid avis i grenselandet mellom å være lokalavis og regionavis.  

 

Haugesunds 
Avis 

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

omsetning 
(mill.) 

149,2 147,9 150,7 154,2 154,7 164,3 170,1 192,3 194,8 210,5 

resultat etter 
skatt (mill) 

31,2* 26,9* 21,1 18,5 20,5 21,4 15,4 23,2 25,4 33,5 

utbytte/kon-
sernbidrag 
(mill) 

- - 14,1 21,1 12,3 12,8 12,4 0 26,7 32,8 

overføring til/ 
fra egenkapital 
(mill) 

- - - - - 8,6 3,1 23,2 -1,2 0,7 

egenkapital 
(mill.) 

53,5 61,0 67,6 64,6 72,8 81,4 84,5 98,7 92,2 93,8 

egenkapital i % 
av omsetn. 

35,9 41,2 44,9 41,9 47,1 49,5 49,7 51,3 47,3 44,6 

NJ-medlemmer 42 37 36 36 37 35 - 38 41 41 

 

I den perioden da avisa var eid av Orkla, økte egenkapitalen jamt og trutt. For de to 
siste åra (2006 og 2007) har stort sett hele overskuddet gått som konsernbidrag til 
Edda. Haugesunds Avis har likevel fortsatt en ganske høg egenkapital. 

Edda Media strør ikke akkurat om seg med presis informasjon om sin virksomhet. 
Som integrert del av et internasjonalt konsern (Mecom) har man lov til ikke å lage 
en egen årsmelding, og dette har medieselskapet benyttet seg av. På nettsidene 
henviser Edda bare til Mecoms årsmelding, som har fire sider om den positive 
utviklinga i Edda. Der går det fram at Edda har hatt en omsetning på 226 mill. £, 
hvorav 49 % kommer fra reklame og 25 % fra opplagsinntekter. Det har gitt et 
EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depriciation and Amortization), dvs. noe i 
nærheten av resultat før skatt, på 36 mill £, og etter avskrivninger, skatt etc., gir 

 17 



det et netto overskudd på 27 mill £, eller snaut 12 % av omsetningen). Netto 
overskudd var 50 % opp i forhold til 2006 (Mecom 2008:26).  

Agderposten – familieeid idyll? 

Agderposten er organisert som aksjeselskap, men kan ses på som et familieselskap. 
Kristian Stray eide avisa. I 1981 overtok hans datter Anne Lise Sijthoff Stray, som 
var gift i Nederland og bodde der. Hun engasjerte seg sterkt og personlig i 
avisdriften – etter sigende uten å blande seg inn i redaksjonelle forhold. I 1997 
foregikk første del av generasjonsskiftet. Hver av Anne Lise Sijthoff Strays tre barn 
fikk 33 % av aksjene, men disse var definert som B-aksjer uten stemmerett. Sjøl 
beholdt hun en aksje (1 %), som ga henne full kontroll. Dette gjaldt fram til høsten 
2007. Da blei generasjonsskiftet fullt gjennomført, og den siste prosenten fordelt på 
de tre barna, representert ved tre nederlandskregistrerte aksjeselskaper. Anne Lise 
Sijthoff Stray døde våren 2008, men barna – de nåværende eierne – følger opp 
morens interesse for avisa. 

 

Agderposten 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

omsetning 
(mill.) 

   97,2 100,1 101.8 109,5 117,9 123,7 129,5 

resultat etter 
skatt (mill) 

   3,6 3,5 4,8 9,1 10,1 11,2 11,5 

utbytte/kon-
sernbidrag 
(mill) 

   0 0 - 8,5 9,3 9,8 10,9 

overføring til/ 
fra egenkapital 
(mill) 

   - - 4,8 0,6 0,7 1,3 0,6 

egenkapital 
(mill.) 

   7,1 10,6 15,4 16,0 16,7 18,1 18,7 

egenkapital i % 
av omsetn. 

   7,3 10,6 15,1 14,6 14,2 14,6 14,4 

NJ-medlemmer 36 37 40 36 35 36 x 35 36 34 

 

Vi kan si at dette er et eierskap som så langt har vært båret fram av et engasjement 
for Avisa, mer enn for det økonomiske utbyttet av den. Sjøl om familien normalt har 
tatt ut 10 millioner, eller om lag halvdelen, av overskuddet, har resten gått til 
styrking av virksomhetenes egenkapital. 

Tabellen viser tallene for avisa Agderposten. Avisa eies av mediehuset Agderposten 
Medier AS, som også inkluderer avisas trykkeri og en del andre medierelaterte 
virksomheter på Sørlandet. Avisa har en relativt beskjeden egenkapital, og det 
betaler nesten hele overskuddet som konsernbidrag til Agderposten Medier AS. Men 
det er rimelig å oppfatte situasjonen slik at konsernet og avisa er en tett 

 18 



sammenvevd enhet der hovedformålet er å gi ut avisa Agderposten. Avisa og 
mediehuset har samme direktør, samme styreleder (Willem Fredrik Sijthoff), og 
nesten identisk styre. I 2007 var omsetninga i konsernet rundt 220 mill., resultatet 
etter skatt 21 millioner. Av dette blei 9 mill. delt ut i utbytte, mens egenkapitalen 
blei styrket med 12 mill. Tall i omtrent samme størrelsesorden finner en i 2005 og 
2006. I denne perioden er det bygd nytt trykkeri uten at selskapet trengte å ta opp 
gjeld.  

Slik virksomheten til nå har vært drevet, representerer pengestrømmen fra avisa til 
konsernet og eierne ikke en tapping av midler ut av Agderposten: En større del av 
overskuddet er blitt brukt til å bygge opp driftsmidlene og egenkapitalen, som kan 
ses på som en sikring av midler for videre avisdrift. Men alt avhenger av hvordan 
familien i framtida vil vurdere sitt engasjement i avisa.  

Hamar Arbeiderblad – med den lokale arbeiderbevegelsen som eier 

Hamar Arbeiderblad var en av de tre avisene som – trass i sterkt press fra både 
Arbeiderpartiets ledelse og LO – blei stående utenfor da A-pressekonsernet ble 
dannet. En av grunnene til at Hamar Arbeiderblad kunne stå utafor, var at Norsk 
Arbeiderpresse AS – ved historiske tilfeldigheter – hadde en relativt liten eierandel, 
bare 16 % (Lyshagen 2008:158). Det har vært mindre kontroverser omkring 
forholdet mellom A-pressen og Hamar Arbeiderblad enn mellom A-pressen og den 
andre avisa som fortsatt står utafor konsernet: Halden Arbeiderblad. En årsak kan 
være at Hamar Arbeiderblad er en sentral deltaker i A-pressens ulike 
annonsesamkjøringer. Derimot måtte Hamar Arbeiderblad gjennom rettsapparatet 
for å få godkjent utmelding av Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). 

 

Hamar 
Arbeiderblad 

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

omsetning 
(mill.) 

122,3 129,0 127,6 129,7 129,6 134,9 138,9 145,1 154,0 156,4 

resultat etter 
skatt (mill) 

11,8* 11,4* 7,2 6,8 3,8 5,7 11,2 10,0 11,9 11,1 

utbytte/kon-
sernbidrag 
(mill) 

- - 6,5 6,9 3,4 -5,6 10,7 9,8 11,8 10,3 

overføring til/ 
fra egenkapital 
(mill) 

- - - - - - 0,4 0,2 0,1 0,8 

egenkapital 
(mill.) 

5,0 4,2 4,9 4,8 5,2 5,3 5,8 6,0 6,1 6,6 

egenkapital i % 
av omsetn. 

4,1 3,3 3,8 3,7 4,0 3,9 4,2 4,1 4,0 4,2 

NJ-medlemmer 49 44 49 51 48 45 - 44 42 39 

 

 19 



A-pressen Lokale Medier AS er klart største aksjonær, og har kjøpt seg opp til vel 
21 %, men lokale fagforeninger og partilag eier det meste av de øvrige aksjene (de to 
største har hver ca 7 %, begge er avdelinger i Fellesforbundet)16 (Kilde: Hamar 
Media 2008). 

I likhet med Agderposten skiller også Hamar Arbeiderblad mellom sjølve avisa og et 
konsern som i tillegg til avisa, driver andre medievirksomheter og yter service 
overfor avisa (trykking, distribusjon, administrative tjenester, mm). Avisa har fått 
satt sin aksjekapital så lavt at en kan se bort fra Aksjelovens hovedbestemmelse om 
at alle aksjeselskaper skal ha en daglig leder17. Hamar Arbeiderblad har altså ingen 
direktør, og kjøper administrative tjenester av konsernet, Hamar Media. Konsernets 
direktør, Roger Bjurling, er også styreformann for Hamar Arbeiderblad. Styret er 
reint administrativt. Styret for hele virksomheten er bredt sammensatt med 
representanter for eierne. Styreleder er for eksempel den markerte Ap-politikeren og 
tidligere ordfører i Tolga kommune, Marit Gilleberg. Med unntak for A-pressens 
representant i styret (Vibekke Hellesund), er ingen av styremedlemmene engasjert i 
andre medievirksomheter enn Hamar Media/Hamar Arbeiderblad. Styremed-
lemmene er engasjert i driften av Hamar Arbeiderblad. Det økonomiske spiller en 
rolle, men det viktige er utgivelsen av avisa. Det at profilerte politikere sitter i styret 
for avisa, kan oppfattes som et problem for ei avis som sikter mot å bli oppfatta som 
avis for alle i området. 

Tabell gjelder Hamar Arbeiderblad. Hamar Media hadde i 2007 en samla omsetning 
på vel 230 mill. Resultatet etter skatt var nær 16 mill. Vel 7 mill. blei delt ut i 
utbytte til eierne, mens egenkapitalen blei styrket med nær 9 mill.  

De ulike konserna  

Det er gjennomført en liten spesialundersøkelse av alle norske dagsaviser (mer enn 
3 utgaver per uke) i 2007.  

En metodisk kommentar: Avgrensing for hvilke aviser som kommer med (opplag og frekvens) er 
hentet fra Sigurd Høsts publikasjon Avisåret 2007 (Høst 2008). Alle aviser unntatt de som faller i 
kategoriene «Lokale 2-3 dagersaviser», «Lokale ukeaviser» og «Nasjonale fådagersaviser» er med, 
dvs. 74 av de 228 avisene Høst opererer med for 2007. Eierskapsopplysninger (ved utgangen av 
2008) er hentet fra Medietilsynets database, pressestøtte (produksjonstilskudd) er også hentet 
fra Medietilsynet. Øvrige økonomiopplysninger er hentet fra Brønnøysundregistrene via 
Retriever. Økonomiopplysninger for en del Edda-aviser mangler fordi disse ikke leverer separat 
regnskap, men er inkorporert i fylkesvise grupper av aviser og annen virksomhet. I under-
søkelsen er eierskap registrert avrundet til nærmeste prosent, men i deler av analysen settes en 
grense på 50 % for eierkontroll. 

Det er reknet med fire konsern: Edda, A-pressen, Schibsted og Polaris. Blant de 74 
avisene som er med i undersøkelsen, står 23 utafor alle de fire konserna, mens 51 
altså er kontrollert av ett av konserna.   

                                          
16 Vedtektene for Hamar Media AS fastslår at Hamar Media skal eie 100% av aksjene i Hamar 
Arbeiderblad. §4 i vedtektene sier også at «Bare organisasjoner tilsluttet Det norske Arbeiderparti, 
Landsorganisasjonen i Norge eller sammenslutninger av disse, samt A-pressen ASA kan være 
aksjonærer». Det er videre en bestemmelse om at aksjeoverdragelser må godkjennes av styret og at 
«overdragelsessummen skal være aksjens pålydende» (Hamar Media 2008). Det siste punktet gjør at de 
organisasjonene som sitter med aksjer, ikke skal kunne bli fristet til å selge aksjene til høg kurs. 

17 § 6-2 i Aksjeloven - Lov om aksjeselskaper – Lov av 13. juni 1997 nr. 44.   

 20 



Konsern:  Antall aviser (blant de 74) 

A-pressen  26 
Edda  14 
Polaris    6 
Schibsted    5 
 

Bildet er sjølsagt et helt annet hvis en ser på opplag: Da er Schibsteds andel 
nærmere 40 %. 

Konsernas andel av opplaget

ikke 
konsern; 

26,1

A-pressen; 
17Schibsted; 

38,1

Polaris; 
5,6

Edda ; 
13,2

 

Det er en klar sammenheng mellom konserntilknytning og opplag. Blant aviser med 
over 10 000 i opplag, står litt mer enn hver fjerde utafor de fire store konserna. Men 
i dette tallet er da reknet f eks Fædrelandsvennen, der Schibsted eier 25 % og der 
avisa er i ferd med å gå inn i Media Norge. Andre aviser med opplag over 30 000 
uten konserntilknytning er: Dagbladet, Dagens Næringsliv og Dagsavisen (som vil 
inngå i Vårt Land-konsernet).  

Antall aviser etter størrelse og konserntilknytning

0

5

10

15

20

25

30

35

40

2 - 6 000 6 - 10 000 10 - 30 000 Over 30 000

Polaris

Edda 

Schibsted

A-pressen

ikke konsern

 

Schibstedkonsernet består altså av noen få, store aviser (pluss noen små aviser i 
periferien rundt Bergens Tidende, som ikke er dagsaviser og derfor ikke med i 

 21 



denne undersøkelsen). A-pressen og Edda er godt representert i alle størrelses-
grupper – A-pressen svakest blant de største avisene. 

A-pressen eier en del aviser som mottar pressestøtte. I og med at avisene får 
pressestøtte, kan de ikke utbetale utbytte eller konsernbidrag (se nedenfor). Polaris 
er delvis i samme situasjon. Edda eier stort sett bare monopolaviser og noen få nr 
1-aviser. Med ett unntak (Telen i Notodden) ligger disse over opplagsgrensa for å 
kunne motta pressestøtte.  

Ett blant flere nøkkeltall som økonomer ser etter når en skal vurdere selskaper, er 
«resultatgrad». I sin enkleste form er dette resultat (før skatt) i forhold til total 
omsetning (inntekter). En tommelfingerregel sier at resultatgraden i veldrevne 
selskaper under normale forhold bør være rundt 10 %. For aviser, som ikke bare 
skal ta omsyn til eierne, men også har viktige samfunnsmessige forpliktelser, kunne 
en vente at normen lå noe lavere. 

Først og fremst på grunn av Eddas sammenslåing av flere aviser til en økonomisk 
enhet, faller 8 av de 74 avisene bort. Gjennomsnittlig resultatgrad for de 66 
gjenværende avisene i undersøkelsen, er ca 8,5 %.  

Sju aviser går med et driftsmessig underskudd. Alle er nr 2-aviser på sine markeder 
(i rekkefølge fra relativt størst til minst underskudd: Dagen, Tromsø, Dagbladet, 
Nationen, Dagsavisen, BergensAvisen og Rogalands Avis).  

Av de 66 avisene er det to som har en resultatgrad på over 20 %: Romsdals 
Budstikke (21 %) og Østlandsposten (24 %) fra henholdsvis Edda og A-pressen.  

De to uavhengige avisene som blei brukt som eksempel ovenfor – Agderposten og 
Hamar Arbeiderblad - hadde en resultatgrad på henholdsvis 11,9 og 9,8 – 
Agderposten altså litt lavere enn Edda/Schibsted, Hamar Arbeiderblad nær 
gjennomsnittet for A-presseaviser18. 

 

Avisgruppe Gjennomsnittlig 
resultatgrad 

(antall 
aviser) 

Ikke konserntilknyttet 
A-pressen 
Edda 
Polaris 
Schibsted 

5,5 
9,9 

12,0 
7,6 

12,7 

(23) 
(26) 
(7) 
(6) 
(4) 

    

 

De Edda-avisene som det mangler opplysninger om, er Fredriksstad Blad, 
Drammens Tidende, Gjengangeren, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad. Det er 

                                          
18 «Resultatgrad» er her definert i forhold til driftsresultat før skatt. I de store tabellene som blei 
presentert for fem aviser, var det resultat etter skatt som blei brukt som indikator fordi noe av poenget 
da var å se om overskuddet gikk ut av avisa og til konsernet/eierne, eller om det blei pløyd tilbake i 
avisa i form av forsterket egenkapital. Selskapsskatten i Norge er 28%, men det kan komme inn 
ekstraordinære tillegg eller fradrag i skattegrunnlaget i forhold til det som i reknskapene føres opp som 
driftsresultat før skatt.  

 22 



ikke grunn til å tro at disse avisene ville trukket gjennomsnittlig resultatgrad 
nedover: 

Selskap Resultatgrad Aviser 
Mediehuset Østfold 
 

12,6 
 

Moss Avis, Fredriksstad Blad 

Edda Media Buskerud 
 

16,3 
 

Drammens Tidende, 
Laagendalsposten 

Edda Vestfold 18,8 
 

Gjengangeren, Tønsbergs blad, 
Sandefjords Blad 

 

Nedafor er det vist resultatgradutviklinga for noen Edda- og A-presseaviser. For 
Edda-avisene er det ingen entydig retning på endringer ved overgangen fra Orkla til 
Edda: 

Edda-aviser Resultatgrad (før skatt) 
Avis: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 
Tønsbergs Blad 13,3 12,3 13,2 8,6 15.5 18,8*) 
Gjengangeren ***) 6,5 -1,3 3,5 3,0 20,6 *) 
Sandefjords Blad 15,3 11,7 15,6 10,9 17,2 *) 
Drammens Tidende 5,1 10,5 13,5 12,5 12,0 16,3**) 
Laagendalsposten 11,3 20,9 14,8 14,0 12,6  
Haugesunds Avis 15,5 15,8 11,7 17,3 16,4 18,1 
Sunnmørsposten 2,7 1,9 7,6 10,9 9,3 12,4 
Fjordenes Tidende -0,5 4,8 9,0 10,9 10,2 7,9 
*)  Edda Vestfold AS = Tønsbergs Blad, Gjengangeren og Sandefjords Blad 
**)  Edda Media Buskerud = Buskeruds Blad og Laagendalsposten 
***) Gjengangeren hadde i 2002, 2005 og 2006 et opplag under 6000 og mottok 
derfor pressestøtte (produksjonstilskudd).  
****) Fjordenes Tidende har etter 2003 hatt et opplag under 6000, og mottar derfor 
pressestøtte (produksjonstilskudd). 
 
Det kan variere fra avis til avis og fra tidspunkt til tidspunkt hva som inngår i den 
enheten som avgir regnskap. 

 

For disse A-presseavisene ser det ut til å ha vært en utjamning i resultatgrad over 
tid, bortsett fra Aura Avis (Sunndalsøra), som har en mye lavere resultatgrad, men 
som heller ikke kan bidra til konsernet fordi avisa mottar pressestøtte 
(produksjonstilskudd). 

A-presseaviser  Resultatgrad (før skatt) 
Avis: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 
Aura Avis *) 6,4 5,5 0,5 7,9 7,4 2,9 
Arbeidets Rett 15,2 16,7 16,4 14,1 16,8 11,8 
Glåmdalen 8,1 8,9 10,1 10,3 10,9 12,4 
Romerikes Blad  1,0 12,7 12,4 12,8 10,6 14,1 
Oppland Arbeiderblad 13,1 11,9 9,0 12,5 10,6 14,1 
Tidens Krav 9,0 10,8 10,1 12,8 8,4 11,2 
Nordlys 4,9 3,3 5,9 21,7 8,9 10,9 
*) Aura Avis har i hele perioden hatt et opplag under 6 000 og derfor mottatt 
pressestøtte (produksjonstilskudd).  
Det kan variere fra avis til avis og fra tidspunkt til tidspunkt hva som inngår i den 
enheten som avgir regnskap. 

 

 23 



Noen bastante konklusjoner om økonomiske forhold for avisene i de ulike konserna 
kan neppe trekkes på grunnlag av noen få stikkprøver med data over tid og en 
enkel indikator på et tverrsnitt av aviser i 2007. Likevel kan tallene tyde på at 
Edda-avisene og Schibsted-avisene har den største inntjeninga. A-pressen og 
Polaris kommer i en mellomposisjon, mens de uavhengige avisene har lavest 
inntjening. 

Hvis denne konklusjonen er riktig, dukker det opp to viktige spørsmål: Hvorfor? Og 
hvilke konsekvenser har dette for avisenes journalistikk? 

Det er mange mulige svar. Tre kan nevnes her: 

1. Avisene i de ulike konserna er av forskjellig type. De nåværende Edda- og 
Schibsted-avisene er store, sentrale og veldrevne aviser og har stort sett vært 
det i lang tid før de blei kjøpt opp. A-pressen består av aviser av varierende 
type, men flertallet er gamle arbeiderpartiaviser i ulik størrelse. Disse var 
nesten alltid etablert etter borgerlige aviser på stedet. Gruppa av uavhengige 
aviser består bl.a. av aviser som ingen av de store konserna har vært 
interessert i å kjøpe. 

2. Ulike konsern har i ulik grad vært i stand til å drive avisene på en effektiv 
måte, f eks ved samordning av kostbare tjenester som trykking, distribusjon 
og administrasjon, Innsparingene har kunnet gjennomføres på en måte som 
ikke har svekket avisenes redaksjonelle uavhengighet og kvalitet. 

3. Ulike konsern har i ulik grad presset avisene til å oppfylle resultatkrav som 
konsernet har stilt. Dette har ført til at alle deler av avisene – også 
redaksjonene – har fått merke krav om innsparing.  

Det er ikke lett å si hvilket av disse svara som ligger nærmest sannheten. Trolig 
rommer alle en bit av sannheten. 

For å få mer informasjon om hvordan konserntilknytninga virker og oppfattes, er 
det gjennomført intervjuer med folk som arbeider i avisene 

 24 



3 Aviser i og utafor konsern 

Da konserna blei etablert på 1980- og 90-tallet, var det til dels sterk motstand i 
avisene. Noen aviser (f eks Moss Avis, som var den første avisa som blei kjøpt av 
Orkla) laget spesielle ordninger med stiftelser som kunne nedlegge veto ved 
tilsetting av redaktør, i andre tilfeller (f eks Stavanger Aftenblad) blei det innført 
stemmerettsbegrensninger, slik at ingen på generalforsamlinga kunne stemme for 
mer enn en viss andel av de stemmeberettigede aksjene. Og i A-pressen blei tre av 
de økonomisk mest solide arbeiderpartiavisene stående utafor konsernet., Halden 
Arbeiderblad, Hamar Arbeiderblad, og Nordlys, (i Nordlys har A-pressen seinere 
kjøpt seg opp til over halvdelen av aksjene og innlemmet avisa i konsernet). 

Videre i rapporten er det samlet en del fakta og synspunkter på det å være med i 
konsern, alternativt det å stå utafor.   

 

En metodisk kommentar: Nina Kvalheim og Helge Østbye har intervjuet redaksjonelle og 
administrative medarbeidere i 12 aviser. I alle avisene er redaktøren intervjuet, i de fleste tilfeller 
er også daglig leder (adm.dir.) og 1 – 2 journalister intervjuet. Intervjuene foregikk med 
utgangspunkt i tema eller spørsmål som var utarbeidet på forhånd, men som ikke nødvendig vis 
blei stilt i den planlagte rekkefølgen. En del spørsmål blei stilt til alle, andre spørsmål var 
tilpasset den som blei intervjuet. Intervjuene er i all hovedsak foretatt ansikt-til-ansikt på den 
intervjuedes arbeidsplass i løpet av 2. halvår 2008. 

I utgangspunktet var målet å intervjue i en fådagersavis (ikke av de aller minste), en middels 
stor (opplag 15 – 30 000) og en stor (over 30 000) avis knyttet til hvert av konserna Edda, A-
pressen og Schibsted, og dessuten i et tilsvarende utvalg på tre uavhengige aviser. I løpet av 
perioden blei to av de utpekte avisene i Schibsted-sfæren innlemmet i Polaris, men disse 
avisenes erfaring som konserntilknyttede aviser, bygger på erfaringene fra da Schibsted var eier 
(strengt tatt er Schibsted per primo mars 2009 fortsatt en stor eier i Polaris). Denne delen av 
rapporten bygger på intervjuer i følgende aviser: Edda: Fjordenes Tidende (Måløy), Tønsbergs 
Blad, Haugesunds Avis. A-pressen: Arbeidets Rett (Røros). Glåmdalen (Kongsvinger) og Rom-
erikes Blad (Lillestrøm), Polaris/Schibsted: Brønnøysunds Avis, Fædrelandsvennen 
(Kristiansand) og Adresseavisen (Trondheim). Intervjuene i Kristiansand og Trondheim blei i 
hovedsak fokusert på Media Norge-fusjonen, og er lite brukt i denne rapporten. De uavhengige 
avisene er representert med tre aviser i omtrent samme størrelsesorden: Agderposten (Arendal), 
Vårt Land (Oslo) og Hamar Arbeiderblad. Disse avisene er til dels kjernen i egne mediehus, men 
dette er i alle tilfeller konsern med mindre omfattende virksomhet enn de 3 – 4 store.  

Forfatterne ønsker å takke alle som stilte sin tid og sine erfaringer til rådighet for oss og prosjektet! 

Kontakten med konsernet og lokalsamfunnet 

Det er et gjennomgående inntrykk at alle de som blei intervjuet har et forhold til 
avisas konserntilknytning, og at det er et tema som folk har reflektert over og lett 
snakker om. Direktørene er i hyppig kontakt med folk fra konsernledelsen, og blir et 
bindeledd mellom konsernet og avisa. Redaktørene har noe mindre direkte kontakt 
med konsernet, men i og med at de deltar i budsjettarbeid, har ansvar for at 
redaksjonens budsjett ikke overskrides, må ta ansvar for innskrenkinger eller 
utvidelser i staben, osv, er konsernet en levende, daglig realitet også for dem. For de 
menige journalistene er konsernet noe fjernere, men tilstrekkelig nært til at de 
kopler egen arbeidssituasjon til konserntilknytninga. Flere av de intervjuede 
journalistene var ledere i redaksjonsklubben i avisa og et par var medlemmer av 

 25 



styret for avisa. Slikt gir sjølsagt ekstra innsyn i forholdet mellom avisa og 
konsernet. 

Konsernet og avisa: Organisering 

I Edda og Schibsted er det slik at de mindre avisene ofte blir eid av en større avis i 
konsernet. Bygdanytt eies av Bergens Tidende (Schibsted). Fjordenes Tidende er eid 
av Sunnmørsposten (Edda). Den regionale eieren forstår de lokale forholdene bedre 
enn konsernet, og det kan virke som om tilfredsheten er større blant disse avisene 
enn blant de som eies og styres direkte fra konsernet. 

I Edda er det i Østfold, Buskerud og Vestfold, som nevnt tidligere, laget en struktur 
som knytter sammen flere aviser i ett selskap. Sjøl om det redaksjonelle ansvaret 
fortsatt ligger lokalt, er det vanskelig å tenke seg annet enn at den lokale 
autonomien blir svakere hvis enkeltavisene mister sin administrative leder.  

Ansvaret for avisene i A-pressekonsernet er delt mellom ulike regiondirektører. For 
avisene i Midt-Norge, bygges det opp en felles administrasjon. På samme måten 
som i Edda-systemet rundt Oslofjorden, kan dette svekke enkeltavisene. Men 
fortsatt opprettholdes systemet med at A-pressen Lokale Medier er direkte eier av 
hele rekka av konsernets lokalaviser. 

En tillitsvalgt journalist sa at i rollen som tillitsvalgt, hadde han god kontakt med 
konsernledelsen, «men for alle de som ikke er med der så vil nok konsernledelsen 
fremstå som mye fjernere vil jeg tro.» 

En av redaktørene ga uttrykk for at det var «..- ganske mye [kontakt ....] Jeg har jo 
kontakt med min styreleder, og i tillegg til det så har vi lederforum, som alle 
sjefredaktørene og administrerende direktørene [er med] i, med jevne mellomrom. 
Og så er det telefonkonferanser: Hvis jeg trenger hjelp så ringer jeg inn, og hvis jeg 
trenger juridisk bistand så kan de hjelpe meg, og etisk bistand så kan de hjelpe 
meg, så jo, det er ganske ofte.» 

Men det er særlig de administrative lederne som er i hyppig kontakt med konsernet. 

Overgangen fra Orkla til Edda 

Roppen (2003:228-229) peker på at sjøl om en del aviser motsatte seg oppkjøp, var 
Orkla den av kjøperne som blei sett på som mest langsiktig og seriøs. 

Flere av de som blei intervjuet, hadde opplevd overgangen fra Orkla Media til Edda.  
Flere uttalte seg nøytralt eller positivt om overgangen En av journalistene sa f eks at  

Jeg opplever vel ikke at bedriftskulturen i Edda Media her i Norge er så veldig 
annerledes fra den vi kjente fra Orkla Media. […] En forskjell, som jeg nok merker 
littegrann uten at jeg har så veldig mye å gjøre med det i det daglige, er jo at dette 
med.. dette voldsomme fokuset på merkevare, merkevarebygging, ikke er så sterkt i 
Edda Media. Det er nok mer rendyrket aviskonsern, egentlig. 

Dette stemmer godt med det Roppen (2003:210-213) fant for Orkla Media. Men en 
nytilsatt direktør i en Edda-avis har bakgrunn nettopp fra merkevarebygging. Han 
mente at en grunn til at konsernet valgte nettopp han som direktør kunne være at 
de ønsket sterkere fokus på avis som merkevare. Redaktøren i en annen Edda-avis 

 26 



var bekymret for at merkenavnet for hans avis skulle bli ødelagt med en eier som 
styrte fra London.  

Dette med merkevareidentitet for konsernet i forhold til identiteten til de enkelte 
avisene kan være et viktig tema. Norske lokalaviser er trolig meget godt innarbeidet 
i folks bevissthet. 

Om overgangen fra Orkla til Edda sa en redaktør: 

Under Orkla hadde vi et konsern som var mest opptatt av å selge pizza og 
sjokolade, og media var bare en bitte liten del av det man drev med. Nå er vi jo i et 
mediekonsern, hvor media er det man driver med og det man kan. Så fokuset er på 
noe helt annet. Vi har fått eiere som er genuint opptatt av medier. Og det synes jeg 
er bra. 

En direktør i en annen Edda-avis var kanskje enda mer entusiastisk overfor de nye 
eierne: 

Jeg synes at Mecom har skapt et taktskifte i det gamle Orkla. De har skapt en 
eventyrlig utvikling i driftsmarginer, og de har en god tenkning i forhold til utvikling 
av mediehus. Jeg synes også at de har fått ufortjent mye kritikk i mediene. De er 
mer profesjonelle medieeiere enn hva Orkla var, siden medier er det eneste de 
driver med. Det er ikke det forretningsmessige i Mecom som er en utfordring, det er 
heller utfordringer knyttet til det finansielle som er noe å snakke om. 

En journalist ga uttrykk for at avisa ikke hadde endret fokus etter at Mecom 
overtok 

Mecom er en profesjonell eier, på den måten at de blander seg ikke opp i den 
enkelte redaktørs redaksjonelle prioriteringer. De har nok en del ideer på et mer 
overordnet strategisk plan, men de blander seg ikke inn i den daglige driften.    

Dette er trolig korrekt. Det er ikke på det nivået konsernet gjør innflytelse gjeldende. 

Felles tiltak i konsernet 

Det er det redaksjonelle innholdet som setter preg på de enkelte avisene. Med 
unntak av Vårt Land, har alle avisene som inngikk i intervjuundersøkelsen et 
regionalt eller lokalt fokus, og alle er størst på sine utgiversteder. Dette setter klare 
grenser for hvor mye stoff som kan utveksles.  

En lang rekke tekniske og administrative tjenester blir imidlertid samordna. Slik 
samordning har til dels tradisjon tilbake til tida før aviskonserna blei etablert. Det 
gjelder f eks annonsesamkjøringer, og det gjelder til en viss grad trykking (de tre 
små arbeiderpartiavisene i Vestfold – Horten Arbeiderblad, Vestfold Fremtid 
(Sandefjord) og Nybrott (Larvik) – blei alle trykt i Vestfold Arbeiderblad i Tønsberg). 
Norsk Arbeiderpresse AS mer og mindre påla i 1947 Haugaland Arbeiderblad 
(Haugesund) å trykke avisa i trykkeriet til 1ste Mai (Stavanger, nåværende 
Rogalands Avis) (sak 40/1947 og tidligere saker i styreprotokollen fra Norsk 
Arbeiderpresse AS). Bakgrunnen var at Haugaland Arbeiderblad gikk med 
underskudd og var avhengig av støtte fra Norsk Arbeiderpresse. Likevel var slikt 
trykkerisamarbeid unntaket: De fleste avisene hadde sine egne trykkerier gjennom 
1950-, 60- og 70-tallet. 

 27 



Samordning av trykkeritjenester, dvs. nedlegging av trykkerier i de enkelte avisene 
og flytting til store, moderne trykkerier, har vært en måte å rasjonalisere driften på 
etter at avisene er kommet inn under konsern. Både Orkla og A-pressen har 
sentralisert trykkerivirksomheten. 

Johann Roppen (2003:248-249) har beskrevet konsekvensene av denne prosessen 
slik:  

Ved å bli ein del av Orkla, har mange av avisene […] mista lokal tyngde, kontroll og 
ansvar ved at dei lokale trykkeria har blitt lagt ned til fordel for store konsern: Men 
dette har i sin tur ført til at fleire av avisene har kunna styrke sitt nærvær i 
sentrum av byane dei kjem ut i. Det er ikkje lenger nødvendig av produksjon 
årsaker å samle redaksjon, teknisk produksjon og trykkeri i ein større bygning 
utanfor bykjernen. 

Slik sentralisering har ofte skapt sterke reaksjoner i aviser som mister sitt trykkeri, 
og det har til dels vært sterk, men forgjeves mobilisering for å beholde eget trykkeri. 
Dette var f eks tilfelle i Glåmdalen, der konsernet bestemte at avisas eget trykkeri 
skulle legges ned, og trykkerivirksomheten overføres til Nr. 1-trykk på Lillestrøm. 
Etter at ting har gått seg til, virker det som om de fleste er fornøyd med ordninga. 
Det er fordeler med å slippe å ha ansvaret for en stor og komplisert virksomhet som 
et trykkeri, og trykkeriet på Lillestrøm gir større muligheter til fargetrykk. Ulempen 
er mindre fleksibilitet mht. trykkestart enn det en ville hatt med eget trykkeri. Nr 1-
trykk på Lillestrøm trykker 16 aviser, og hvis det oppstår problemer, forplanter 
disse seg videre i køen. Men så lenge alt fungerer, er det en tilfredsstillende ordning. 

Fjordenes Tidende var like før tusenårsskiftet i den situasjon at avisas eget trykkeri 
ikke hadde kapasitet nok til den økende mengden fargetrykking som avisa ønsket. 
Valget sto mellom større investeringer i eget trykkeri – et trykkeri som avisa bare 
trengte noen få timer hver uke for å produsere sin egen avis – eller å kjøpe 
trykketjenestene. Og, som redaktøren formulerte det: «når ikke vi hadde annen 
aktivitet, andre aviser å trykke, så blei det naturlig at vi da valgte å kjøpe tjenester 
utenfor huset. Og nå kjøper vi innafor konsernet, i Edda trykk i Breivika i Ålesund.» 

Det kan være fordeler med å bruke et trykkeri utenom avisa. Men de konserneide 
avisene står ikke fritt til å sjekke markedet og velge det trykkeriet der de oppnår 
best betingelser. Konsernets trykkeri skal brukes. På den annen side skal 
konsernets trykkeri tilby sine tjenester til konkurransedyktige priser. Det har vært 
litt misnøye med at konsernet har lettere for å akseptere trykkerienes krav om å 
beholde eller øke bemanninga enn tilsvarende for avisene.  

En oversikt MBLs tidsskrift Dagens Medier brakte over lønnsomheten i ulike deler 
av norske medier, viste at flere av trykkeriene lå høgt oppe når det gjaldt 
lønnsomhet (driftsmargin, det vi ovenfor har kalt resultatgrad). Det gjaldt både 
trykkeri i Edda og i A-pressen. En konspirativ hypotese kunne innebære at 
konserna priser sine trykketjenester høgt overfor sine aviser fordi det er mindre 
kontroversielt å ta ut utbytte fra et trykkeri enn fra ei avis. Å teste en slik hypotese 
ville kreve en detaljert gjennomgang av regnskaper. 

Også i aviser utenom konserna, skilles ofte trykkeriene ut som egne økonomiske 
enheter, For eksempel har både Agderposten og Hamar Arbeiderblad trykkerier som 
trykker flere andre aviser og andre trykksaker. Men i begge disse tilfellene er det 
tett organisatorisk og geografisk nærhet mellom avisa og trykkeriet. 

 28 



I tillegg til trykkeritjenester, er ofte distribusjon, annonseproduksjon, abonnement, 
IT-tjenester og regnskap satt ut til eksterne selskaper, oftest eid av konsernet. 
Regnskapene for Arbeidets Rett føres f eks i Vadsø. Noen av disse formene for 
outsourcing kommer vi tilbake til.  

Når tjenester flyttes ut av lokalmiljøet, mister avisa noe av kontakten med 
lokalmiljøet på utgiverstedet. Avisa blir en mindre bedrift, og mindre synlig i 
lokalsamfunnet.  

Hva slags styre? 

De fleste aviser er organisert som aksjeselskaper. Alle aksjeselskaper skal ha et 
styre. Styret består av representanter valgt av eierne. I større selskaper (med mer 
enn 30 ansatte) kan også de ansatte kreve representasjon i styret. Det er alltid et 
klart flertall av styremedlemmer som representerer eierne.  

Det er eierne som på generalforsamlinga velger sine representanter til styret. I 
enkelte selskaper – bl.a. i en del aviser – fins regler som gjør at stemmene fra én eier 
ikke kan telle mer enn en viss brøkdel av de avgitte stemmene på general-
forsamlinga, men i hovedsak vil det være slik at de som kontrollerer mer enn 
halvdelen av de avgitte stemmene på generalforsamlinga, bestemmer sammenset-
ninga av styret. 

I selskaper med mange eiere, er det vanlig at de ulike eierne har sine representanter 
i styret. I selskaper med en dominerende eier (over 50 % av aksjene), vil det være 
opp til eieren hvordan styret skal settes sammen. I tillegg til eierrepresentantene, 
kommer de ansattes representanter.  

Aksjeloven19 sier at «Styret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten».  
Daglig leder (administrerende direktør) arbeider i prinsippet ut fra myndighet 
delegert fra styret.  

Styret har myndighet til å fastlegge avisas grunnsyn og formål, men verken styret 
eller avisenes eiere skal blande seg inn i de daglige, redaksjonelle spørsmål (jf. 
Redaktørplakaten20). Styremedlemmene har først og fremst til oppgave å sørge for 
avisas organisering og økonomi. Men dette er avgjørelser som også har konse-
kvenser for redaksjonen, f eks antallet journaliststillinger og andre ressurser for 
redaksjonen. 

Konserna eier i de fleste av sine aviser en så stor del av aksjene at de har full 
kontroll over sammensetninga av styret (bortsett fra de ansattes representanter).  

                                          
19 Lov om aksjeselskaper (aksjeloven) – Lov av 13. juni 1997 nr. 44.   

20 Fra 1. januar 2009 gjelder også Lov om redaksjonell fridom i media (Lov av 13. juni 2008 nr. 41). Der 
inneholder § 4 den sentrale teksten: «Innanfor ramma av grunnsynet og føremålet til verksemda skal 
redaktøren leie den redaksjonelle verksemda og ta avgjerder i redaksjonelle spørsmål. Eigaren av 
medieføretaket eller den som på eigaren sine vegner leier føretaket, kan ikkje instruere eller overprøve 
redaktøren i redaksjonelle spørsmål, og kan heller ikkje krevje å få gjere seg kjend med skrift, tekst 
eller bilete eller høyre eller sjå programmateriale før det blir gjort allment tilgjengeleg.» 

 

 29 



Da Johann Roppen undersøkte Orkla-avisene omkring tusenårsskiftet, var 
konsernledelsene representert i styrene i de avisene som var eid direkte av Orkla 
Media. Men styrelederen og flertallet av styret var fra det området som avisa dekket. 
«Vi forsikrer oss om at flertallet av styret kommer fra lokalsamfunnet», sa Orkla 
Medias sterke mann (og styremedlem i de fleste store Orkla-avisene), Jan Lindh til 
Dagspressen (se Roppen 2003:242).  

Orkla trakk altså inn representanter for allmennheten i avisenes nedslagsfelt i 
styret. Disse gikk sjelden eller aldri imot konsernets ønsker, men kunne tilføre 
diskusjonene lokal informasjon og et lokalt perspektiv. De var interessert i avisenes 
innhold 

Da Edda overtok, forsvant den lokale styrerepresentasjonen. Styret i Mediehuset 
Haugesunds Avis, ser for eksempel slik ut: 

 

Styreleder 
 

Karl Gunnar Opdal  
 

Bosatt i Bærum, styremedl./ 
styreleder i 11 Eddaselskaper 

Styremedlemmer 
 

Truls Velgaard adm.dir. i Mecom Poland Holdings 
og Mecom Press (begge Oslo), og 
styreleder i bl.a. Edda Media AS 

 Harald Rise *) Adm.dir. i Sunnmørsposten og 
Romsdals Budstikke og styreleder i 
flere Edda-aviser 

 To arbeidstaker-
representanter 

 

*) Valgt mens Sunnmørsposten ennå var eid av Edda 

 

Styret er lite (5 medlemmer, hvorav to arbeidstakerrepresentanter). De aksjonær-
valgte styremedlemmene var (da de blei valgt) knyttet til Edda, de brukes i flere 
avisstyrer, og de er eksperter på de administrative sidene ved avisdrift. Men ingen 
har lokal tilknytning. 

En Eddaavisredaktør mente at det at styrene ikke lenger har lokale representanter 
har svekket avisenes lokale forankring,  

men det har vi kompensert på andre områder. Vi har åpna opp mot lokalsamfunnet 
på en annen måte, gjennom andre ting. Folk flest er ikke så himla interessert i hva 
som skjer i styret […]. Så jeg tror ikke det har hatt så veldig, veldig mye å si. Våre 
lesere, de vet ikke en gang hvem som har sittet i styret. De forholder seg til 
journalistene og fotografene som er ute på jobb, og til annonseselgerne, og til oss 
redaktører. 

Samme typen styrer finner en i A-pressen. Avisstyrene er satt sammen av 
representanter fra konsernledelsen og administrative ledere fra andre virksomheter 
innen konsernet. 

Styremedlemmene reiser rundt på hverandres styremøter (journalist i A-pressen)  

Dette er i hvert fall en korrekt beskrivelse om en ser på styrene for de to A-
presseavisene Glåmdalen og Oppland Arbeiderblad: 

 

 30 



 

 Glåmdalen Oppland Arbeiderblad 

adm.dir, Leif Vilhelm Bangsund  Øivind Bjorheim Ludvigsen  
styreleder Anne Setsaas (A-pressen) Anne Setsaas (A-pressen) 
nestleder Øivind Bjorheim Ludvigsen 

(Oppland Arbeiderblad) 
Leif Vilhelm Bangsund 
(Glåmdalen) 

Bjørn Hugo Sauge *) Bjørn Hugo Sauge *) styremedlem-
mer 
 

to lokale 
arbeidstakerrepresentanter 

to lokale 
arbeidstakerrepresentanter 

*) styremedlem og varamedlem i 8 selskaper innen A-pressen  

 

Styreleder Anne Setsaas er regiondirektør i noen aviser i A-pressen sentralt. Hun og 
ett av styremedlemmene (Bjørn Hugo Sauge), er medlem av begge styrene. Nestleder 
i styret for Glåmdalen er adm.dir. Ludvigsen fra Oppland Arbeiderblad, mens 
nestleder i styret for Oppland Arbeiderblad er adm. dir. Bangsund i Glåmdalen. 
Bare de to arbeidstakerrepresentantene i hvert styret har lokal forankring. Dette 
mønsteret går igjen. Anne Setsaas er for eksempel også styreleder i to andre aviser, 
Arbeidets Rett og Tidens Krav, og styremedlem i Bergensavisen. 

Arbeidets Rett er et unntak i A-pressen fra reglen om at man unngår lokale 
styremedlemmer. Styrets leder er også der Anne Setsaas fra konsernledelsen, men 
nestleder og de to «menige» styremedlemmene kommer fra avisas nedslagsområde.  

Det er altså et gjennomgående kjennetegn ved konsernavisene at de har reint 
administrative styrer uten lokal tilknytning og uten tilknytning til redaksjonelt 
arbeid. Det er konsernledelsen og administrative ledere fra andre aviser i konsernet 
som i styret kommer med innspill om hvordan de enkelte avisene bør organiseres. 
Systemet kan være med på å spre gode ideer fra en avis til en annen, og det kan 
være en del av en prosess som fører til at avisene innen konsernet likner mer og 
mer på hverandre. På godt og vondt er dette med på å bygge opp konsernidentitet 
og konsernlojalitet. Men denne typen styre hjelper ikke redaktøren, verken til å 
forbedre/holde oppe den redaksjonelle kvaliteten eller til å støtte redaktøren i 
kampen om økte ressurser til redaksjonen.  

Med den sammensetninga i styrene og med de kommunikasjonslinjene som avisene 
har med konsernledelsen, blir styrene sandpåstrøingsorganer. Alle viktige spørsmål 
er avklart mellom avisa og konsernet før sakene legges fram for styret. En av 
journalistene sier at: 

Styret oppleves som fjernt – journalistene veit ikke hva som foregår der. 

Samme journalist sa også at:  

Styret veit ikke noe om hvordan journalistene arbeider – de tenker bare kroner og 
øre. Denne formen for styre gagner i hvert fall ikke den redaksjonelle siden. 

En redaktør påpekte at sammensetninga av styret ikke sikrer «mot-stemmer» mot 
konsernledelsen, og så det som en svakhet ved ordninga. Styresammensetninga og 
andre forhold gjør at:  

 31 

https://www.ravninfo.com/Default.aspx?controlid=5&navn=Setsaas%20Anne&fdato=260552
https://www.ravninfo.com/Default.aspx?controlid=5&navn=Setsaas%20Anne&fdato=260552


A-presseavisene er veldig konsernstyrt. Rapporteringslinjene gjenspeiles i styret. 
Men styret i seg sjøl er en lovpålagt formalitet. Alt er avklart med konsernet i 
forkant. 

Et enkeltstående eksempel – kanskje til etterfølgelse – er Polaris, som oppnevnte 
tidligere sjefredaktør i Adresseavisen, Gunnar Flikke, som styremedlem i 
Brønnøysunds Avis. Han representerer en redaksjonell kompetanse som kan være 
nyttig for en liten avis som Brønnøysunds Avis, samtidig som han veit grensene for 
hva han som styremedlem bør blande seg inn i. Både styret og avisa er på denne 
måten tilført kompetanse på den redaksjonelle sida av avisdrift. 

Manifest om lokal forankring 

I 2003 kom Edda med et manifest om lokal forankring av sine lokalaviser. Ifølge 
forfatteren av manifestet, konserndirektør Stig Finslo i Edda Media, inneholdt 
manifestet bl.a. følgende formulering: 

Hensynene til redaktørinstituttet, den lokale forankring og det ideologiske 
fundament taler samlet sett for at aviser med sterke historiske, ideologiske, lokale 
og kulturelle røtter og tradisjoner fortsatt bør bestå som egne aksjeselskaper (Finslo 
i innlegg i Dagens Næringsliv 18/4-07). 

Disse prinsippene har imidlertid Edda gått bort fra ved å slå sammen de fleste av 
sine aviser rundt Oslofjorden i tre fylkesvise selskaper. Men i Edda-avisene mener 
en fortsatt at manifestet om lokal forankring av avisene har betydning: Manifestet,  

«som alle redaktørene og redaksjonene har å forholde seg til, [… sier] at du skal ha 
en lokal frihet, og du skal kunne være […] kritisk og du skal selvfølgelig ha både 
Redaktørplakat, Vær varsom-plakat og tekstreklameplakaten som det 
grunnleggende. […] Og det lokale forankringsmanifestet, det er med fortsatt. Og det 
er et sterkt.» (redaktør i Edda-avis) 

Det er klart at alle lokalaviser må sørge for en lokal forankring. Det er det lokale 
stoffet som bærer avisa, og dette har sikkert alle avisenes direktører og ledelsen i 
konserna forstått. Som et utsagn om innholdsmessig forankring av avisene i 
lokalsamfunnet, har nok dette budskapet fortsatt oppslutning i konsernet, avisenes 
lokale administrasjoner og redaksjoner.  

Budsjettprosessen og økonomisk rapportering  

Den mekanismen som kanskje gir konsernet kontroll over de enkelte avisbedriftene, 
er arbeidet med avisenes budsjett. Dette arbeidet går gjerne gjennom høsten fram 
mot jul. 

I alle konserna er det tett samarbeid mellom avisas administrasjon og konsernet 
når det gjelder utarbeiding av budsjettet. Konsernet signaliserer tidlig hvilket 
resultat avisa bør ta sikte på for kommende år. Konsernet kjenner markeds-
utviklinga generelt og har detaljerte kunnskaper om de enkelte avisene. På det 
grunnlaget kan de sette krav til inntjening. Dette er til dels strenge krav, og de kan 
også spesifisere satsinger som avisene må følge Kravene er strenge, ikke minst til de 
avisene som går godt: 

Avisa har hatt et krav på seg på å levere et resultat på 12-15%. Siste år var det 
beste, da kom man opp i [litt over] 12 %. Og i budsjettet for 2009 er kravet satt ned 
til 9 %. Avisa har bl.a. argumentert med at [… -]området er et lite og svakt distrikt. 

 32 



En annen av konsernredaktørene oppsummerte sin erfaring med budsjettprosessen 
slik:  

Budsjettprosessen foregår ikke på en optimal måte. Redaktørinnflytelsen er for 
liten.  

Konsernet gir føringer allerede i starten av budsjettprosessen. Det setter premisser 
for budsjettarbeidet i avisene. Hele prosessen er toppstyrt. Det er viktig at lederne 
tar opp de spørsmåla som er viktige. 

Konsernet er ikke flinke til å se de enkelte enhetene på deres premisser. 

Nå er det mye usikkerhet pga. fallet i annonser. Hittil har innsparingene kunne 
gjøres mest i form av effektivisering. Men man er nå på kanten av å kunne levere 
det produktet man er forpliktet til. Nå må man eventuelt endre prioriteringer. 

Regnskapene føres i de fleste tilfellene sentralt, i virksomheter direkte underlagt 
konsernet. Det gir konsernet et kontinuerlig innsyn i kostnadsutviklinga. I tillegg 
gir direktøren utfyllende kommentarer i form av månedlige rapporter.  

I tillegg til rapportene fra direktøren, krever konserna også rapporter fra 
redaktørene, men denne rapporteringa er ikke like omfattende. Visse typer 
aktiviteter, særlig utlegging av redaksjonelt stoff på nettet, registreres maskinelt til 
konsernet 

Det er en diskusjon om hva redaktøren bør rapportere. 

Noe rapporteres automatisk: saker per dag på nettet, bildeserier, etc. Det sendes ut 
fra konsernet «barometre» for alle avisene – volum, ikke kvalitet  

Også ut over de mer rutinemessige rapporteringene, blir det en stadig kontakt med 
konsernet og deres representanter:  

Styreformannen […] er jo, kan du si, den vi har kontakt med, Og så har vi en 
controller som […] vi har kontakt med annenhver dag. Så det blir 150 dager i året, 
pluss minus. 

[…] Jeg føler at det er vi som tar kontakt når det er behov for noe. Og så får vi 
kontakt tilbake når det er noen kursendringer og store ting, så jeg føler vi har et 
passelig forhold til eierne.  

Denne avislederen ser altså kontakten med konsernet som grei, og som noe avisa 
også har nytte av.  

Konsernets kontroll og overvåking 

Flytting av funksjoner ut av avisene og til konsernstyrte enheter, er ikke bare et 
spørsmål om sparing av ressurser. Det inneholder også et aspekt av kontroll. Når 
regnskapet føres utafor avisa, i et selskap som konsernet eier, får konsernet et 
detaljert innsyn i alle sider ved avisas virksomhet. På spørsmål om man rapporterte 
til konsernet, svarte enlederen i en konsernavis slik:  

Ja, […], de har jo tilgang til all informasjon når de vil så. Vi har heldigvis sluppet 
[…] en del rapportering nå så jeg bruker ikke så mye tid på det nå. […] Det syns jeg 
er bra. 

 33 



En direktør i en av konsernavisene gir uttrykk for et pragmatisk syn på utflytting av 
administrative funksjoner: 

For meg er det viktig å hele tiden tenke; hva er best for [… vår avis]?  Og da tenker 
jeg både på kvaliteten på det redaksjonelle og på økonomien. Når man er i et 
konsern så vil det alltid dukke opp felles løsninger som ikke passer inn hos alle. Da 
mener jeg at det er ledelsen lokalt sitt ansvar å ta tak i dette, og meldte fra til de 
som bestemmer sentralt. Ingen er tjent med dårlige resultater, og jeg opplever det 
slik at vi har reelle innflytelsesmuligheter når vi melder fra tilbake til [… konsernet] 
sentralt om ting vi mener ikke fungerer slik de burde 

Med rapporteringssystemene og den sentraliserte regnskapsfunksjonen er det knapt 
nok mulig for den enkelte avisa å dekke til eller trikse med regnskapene.  

Systemet med rapportering og overvåking er ikke noe nytt med Edda og de siste 
rundene med sentralisering av funksjoner i A-pressen. En leder i en Edda-avis, sa 
at det hadde vært det samme i Orkla. 

A-pressens VEI-prosjekt (VEI står for verdier, effektivitet, innovasjon) fra 2006 
innebar i hovedsak en økt, felles satsing på nettavis i avishusene (Madsen og Minge 
2008; mer om det seinere), men ifølge en redaktør innebar prosjektet også at de 
ulike avisene blei sammenliknet mht. medarbeidernes produktivitet og ulike typer 
kostnadsparametre i avisene. 

Pressestøtten – en ekstra beskyttelse for noen aviser  

Systemet med ulike former for pressestøtte blei innført i partipressens tidsalder, og i 
hvert fall delvis for å bevare partipressen. Pressestøtten som helhet gir hele 
dagspressen en konkurransefordel framfor nesten alle andre typer medier. Men 
visse deler av pressestøtten er også med på å verne enkelte aviser mot å bli 
økonomisk tappet av konsernet. 

Økonomisk sett er statens største bidrag til pressen at avisene er fritatt for 
merverdiavgift (Merverdiavgiftsloven21 § 16 punkt 7). Fritaket kom allerede i 1935 
da omsetningsskatten blei innført, og avisene var ett av de meget få produktene som 
fikk fritak. Fritaket blei videreført da merverdiavgifta erstattet omsetningsskatten 
1/1-1970 (se Østbye 2007a). Ved at avisene har momsfritak taper staten 1 – 2 
milliarder kroner per år. Dette nyter alle vanlige aviser godt av. Men det er de 
direkte utbetalingene fra staten til enkeltaviser som vanligvis omtales som 
«pressestøtte». Da er det først og fremst produksjonstilskuddet en tenker på – årlige 
utbetalinger på rundt 250 mill kr de siste åra. Avisene må oppfylle visse formelle 
forutsetninger for å kvalifisere for denne typen pressestøtte. Krava for å kunne få 
produksjonstilskudd er fastsatt i Forskrift om produksjonstilskudd til dagsaviser22. I 
1989 mistet aviser som betalte utbytte til aksjonærene rett til produksjonstilskudd 
(DN 9/11-1989). Dagens Næringsliv, som ikke betalte utbytte til sine eiere, men 
konsernbidrag, fikk fortsatt pressestøtte. Etter en debatt midt på 1990-tallet om 
dette misforholdet, blei det også forbudt for subsidierte aviser å betale 
konsernbidrag ut over reell betaling for tjenester fra konsernet (NTB 12/7-1995)23.  

                                          
21 Lov av 19. juni 1969 nr. 66. 

22 Forskrift fra Kirke- og kulturdepartementet av 7. november 1996 nr 1015.  

23  Punkt 4 og utover i Forskriftenes § 4 lyder slik:         

 34 



Pressestøtte gis til nr. 2-aviser som har et opplag på opp til 80 000 og til monopol- 
og nr. 1-aviser med opplag opp til 6 000. Forbudet mot å dele ut utbytte eller 
konsernbidrag betyr ikke noe for nr. 2-avisene – de går likevel ikke med noe 
vesentlig overskudd. Det gjør derimot en del av de støtteberettigede monopol- og nr. 
1-avisene.  

Det gjelder f eks Brønnøysunds Avis, som siden 1990-tallet har hatt et opplag på 
rundt 5 000 (ca 5 700 i 1990, synkende til vel 4 500 i 2007), altså godt innafor 
opplagsgrensen for å kunne motta produksjonstilskudd. Trass i at Brønnøysunds 
Avis mottar pressestøtte, og derfor ikke kan dele ut utbytte eller konsernbidrag, har 
avisa vært ettertraktet. A-pressen kjøpte i 1999 49 % av aksjene i avisa, men 
Eierskapstilsynet (nå integrert i Medietilsynet) la like før jul samme år ned forbud 
mot salget fordi A-pressen allerede sto svært sterkt i Helgelandsregionen (NTB 
18/12-1999). Et halvt år seinere kjøpte Harstad Tidende Gruppen (HTG) de samme 
aksjene. Seinere kjøpte HTG seg opp til nær 70 %. Dette kjøpet hadde Eierskaps-
tilsynet innvendinger mot. 

En kan spørre hvorfor både A-pressen og HTG var så ivrige etter å kjøpe 
Brønnøysunds Avis, uten muligheter til å ta ut noe vesentlig utbytte. For A-pressen 
kunne motivet være å inkludere Brønnøysunds Avis i A-pressens annonse-
samkjøring, eventuelt også å samordne Brønnøysunds Avis med Helgeland 
Arbeiderblad (Mosjøen). Disse to avisene konkurrer i fire av de fem kommunene 
Brønnøysunds Avis dekker. HTG hadde ingen andre aviser i nærheten av 
Brønnøysunds Avis, og har ikke knyttet avisa til noe annonsefellesskap (Brønnøy-
sunds Avis samarbeider med de to fådagersavisene Ytringen og Helgelands Blad i 
annonsesamarbeidet ’Liten storm på kysten’, men ingen av de to samarbeids-
partnerne hadde noen tilknytning til HTG). HTG kunne likevel kjøpe Brønnøysunds 
Avis uten store kostnader, bl.a. fordi den virksomheten de kjøpte også inkluderte en 
bokhandel, avisas trykkeri og et par eiendommer. Alle virksomhetene utenom sjølve 
avisa blei solgt, og fortjenesten av dette salget kunne konsernet innkassere. Et 
delmotiv for å kjøpe Brønnøysunds Avis, kan ha vært å hindre hovedkonkurrenten 
A-pressen i å ekspandere.  

Brønnøysunds Avis har siden tusenårsskiftet – trass i nedgang i opplaget - hatt en 
jamt økende omsetning fra rundt 15 til vel 20 mill. kroner. Vanligvis har resultatet 
ligget på mellom en halv og halvannen million kroner etter skatt. Dette er omtrent 
det samme som avisa har fått i pressestøtte (økt fra vel 800 000 i 2005 til nesten 1 
mill. i 2008). Siden avisa ikke kan utbetale utbytte eller konsernbidrag, har dette 
overskuddet fra år til år blitt brukt til å styrke egenkapitalen, som har økt fra 3,4 
mill i 2002 til 9,8 mill i 2007.  

                                                                                                                                  

«Det ytes ikke tilskudd hvis avisens årsoverskudd i henhold til aksjeloven eksklusiv pressestøtte utgjør 
mer enn to millioner kroner siste regnskapsår, eller mer enn seks millioner kroner i løpet av de siste 
tre regnskapsår. 

   Avisen må ikke ha betalt utbytte til aksjonærene i tilskuddsåret. For aviser som inngår i 
konserndannelser, skal konsernbidrag regnes som utbytte. Aviser i konsernforhold kan betale sin del 
av morselskapets driftskostnader, begrenset oppad til 1 prosent av avisens driftsinntekter eksklusiv 
pressestøtte. Medietilsynet har anledning til å be om nærmere dokumentasjon av hvordan 
administrasjonsavgiften er framkommet. 

   […]  

   Aviser som mister retten til tilskudd etter fjerde og femte ledd i denne paragrafen, går ut av 
støtteordningen uten overgangstilskudd etter § 8 og utelukkes fra støtteordningen for en periode på tre 
år. 

 35 



Takket være pressestøtten, kan altså Brønnøysunds Avis ha nytte av den finansielle 
tryggheten det kan innebære å være del av et stort konsern helt i ytterkanten av 
Schibsted-sfæren, men uten at konsernet vil se noen gevinst i å ta ut utbytte eller 
konsernbidrag. Hvis konsernet sa fra seg pressestøtten for å kunne ta ut utbytte, 
ville utbyttet – med samme kostnadsstruktur som i dag – bli helt ubetydelig. 

Overgangen til Polaris Media vil neppe få noen konsekvenser for dette forholdet.  

Det er en god del små aviser som er knyttet til et konsern, men som mottar 
pressestøtte og som derfor ikke kan betale konsernbidrag eller utbytte. I A-pressen 
gjelder det f eks Aura Avis, Rjukan Arbeiderblad og Porsgrunns Dagblad. I Edda 
gjelder det bl.a. Telen, i Polaris bl.a. Altaposten og Tromsø (i tillegg til 
Brønnøysunds Avis), mens det i Schibsted-sfæren gjelder noen småaviser som eies 
av Bergens Tidende. 

Flere av disse små avisene inngår i konsernledede annonsesamarbeid. Noen av 
avisene (men ikke f eks Brønnøysunds Avis) trykkes i konserneide trykkerier. Det er 
ikke noen åpen anbudskonkurranse om trykketjenestene for de konserneide 
avisene – konsernet bestemmer hvor de skal trykkes, og det betyr at de trykkes i 
konsernets trykkerier, der trykkeriet bestemmer prisen. Prosjektets ressurser og 
tidsrammer har ikke tillatt noen nærmere gransking f.eks. av om den lave 
resultatgraden i Gjengangeren så lenge avisa mottok pressestøtte og den lave 
resultatgraden for Aura Avis, henger sammen med høge trykkekostnader (jfr. 
tabeller s. 21). Her må imidlertid konsernet være forsiktig med å overprise sine 
tjenester overfor aviser som mottar pressestøtte, ellers kan Medietilsynet gripe inn 
og frata avisa pressestøtten (jf. Høvågavisa, som i 2008 blei fratatt pressestøtta etter 
at eieren ble beskyldt for å ha tatt urimelig høg leie for avisas lokaler, som han også 
eide, DN 10/1-2009).  

 36 



4 Redaksjonen og redaktøren 

Det er det redaksjonelle innholdet som gjør at avisa selges til publikum. Publikum 
kan så igjen selges til annonsørene. Avisene er i ulik konkurranseposisjon. De fleste 
av Norges aviser har et geografisk avgrenset område der de dominerer. Men alle 
aviser har konkurranse. Aviser som er aleine i sin kommune, har konkurranse fra 
aviser som dekker et litt større område, fra regionaviser og fra riksdekkende aviser 
(jf. «paraplymodellen» - se Høst 1988:18-2124). Det er likevel en klar tendens til at 
den mest lokale avisa er den som foretrekkes: Det er den som leses av de fleste som 
bare leser ei avis, og den er med på avismenyen til dem som leser flere aviser (Høst 
1988:68-70). Høst publiserte sine resultater i 1988, og dataene han bygger på, går 
til dels tilbake til 1970-tallet, men det er ingen grunn til å tro at resultatene er 
endret. Lokale aviser har fortsatt å ekspandere etter at norsk presse samla passerte 
toppen i opplag midt på 1990-tallet. Trass i økt konkurranse i mediesektoren, er det 
de aller fleste steder slik at det er de lokale avisene som gir best dekning av det som 
skjer lokalt, mens avisene som helhet har fått økt konkurranse når det gjelder 
dekning av regionale begivenheter, og framfor alt riks- og utenriksnyheter. 

Den sterke stillingen lokalavisene har, gjør at en nok kan senke kvaliteten også i 
den lokale rapporteringa, uten at store grupper lesere forvinner fra avisa. Men det 
er likevel en farlig veg å slå inn på. Avisa som medium er i ferd med å svekkes ved 
at yngre folk ikke i samme grad som tidligere – og i hvert fall ikke så unge som 
tidligere – blir avislesere. Det vil være tilgangen på originalt stoff som holder oppe 
interessen for aviser.  

Redaksjonen skal hver dag fylle et visst antall sider. Hvor mange sider varierer ofte 
etter ukedag, tid på året – og tilgangen på annonser. Kvaliteten på stoffet vil variere. 
Journalistisk kvalitet er vanskelig å måle, men viktige elementer er å bruke 
originalt materiale og egne kilder. Den typen journalistikk vil alltid være mer 
ressurskrevende enn den typen avskriftsjournalistikk som Nick Davies (se 
innledninga) kritiserer. 

Redaktøren har et ansvar for å sikre kvaliteten i det redaksjonelle stoffet i avisa. 
Uten at det er enkle sammenhenger, vil kvaliteten henge sammen med slike forhold 
som antallet journalister, kvaliteten på det redaksjonelle personalet, hvordan 
arbeidet organiseres, et stabilt og stort kildenett, hvilke muligheter journalistene 
har for å være borte fra redaksjonen, tilgangen på referansemateriale, osv. 

Konsern og redaksjonelt innhold 

Da Orkla midt på 1980-tallet begynte å kjøpe aviser, uttalte konserndirektøren, 
Jens P. Heyerdahl: «Slik jeg ser det, har eierne intet med det redaksjonelle å gjøre, 
og slik skal det være» (Aftenposten 26/5-1984; her sitert fra Roppen 2003:251). 
Hvis utsagnet fra Heyerdahl tolkes slik at konsernet ikke skal blande seg inn i 
konkrete, redaksjonelle avgjørelser i de enkelte avisene, er det ingen grunn til å tro 
at prinsippet brytes. Trolig er konserna på denne måten langt mer ryddige enn den 
gamle typen eiere, enten det nå var organisasjoner, som vanlig i A-pressen, eller 
enkeltpersoner, som i de fleste andre aviser. En A-presseredaktør pekte på at 

                                          
24 Høst viser til Benjamin Compaine (1980), som utviklet modellen for å beskrive det amerikanske 
avismarkedet. 

 37 



styrene i avisene tidligere ofte besto av topper i kommuner og fagforeninger, blant 
annet Arbeiderpartiordførere. Det ga lett et inntrykk av at avisa var ei partiavis. 
Styremedlemmene prøvde dessuten ofte å påvirke avisa redaksjonelt, og det kunne 
skape en ubekvem situasjon.  Men i det gamle styret satt det folk som virkelig brant 
for avisa. Den nye typen styrerepresentanter har ikke den samme politiske 
tilknytninga og det samme ønsket om å påvirke innholdet i avisa.  

En ikke-innblanding i enkeltsaker betyr likevel ikke at konsernet og dets 
representanter er uten innflytelse over det redaksjonelle innholdet i avisa. 
Konsernet bestemmer slike forhold som25 

 valg av ledermodell i avisa (en- eller toledermodell) 

 utvelging av redaktør 

 tildeling og bruk av ressurser i redaksjonen 

Ledermodell 

Tradisjonelt har norske aviser hatt to sidestilte ledere, en sjefredaktør og en 
administrerende direktør. I en stortingsdebatt i 1946 om NRKs organisering pekte 
redaktør og stortingsrepresentant Chr. Oftedal (V) på at i avisene var det alltid 
redaktøren som framsto som øverste sjef (St.forh., 23/5-1946). Lederen for 
redaksjonen var normalt den eneste med redaktørtittel, og smykket seg sjelden med 
finere tittel enn «redaktør». Lederen for administrasjon og økonomi var «disponent». 

Sjøl om toledermodellen var dominerende, fulgte også noen, særlig mindre, aviser 
en enledermodell, der redaktøren også var ansvarlig for administrasjon og økonomi. 
Fra 1980-tallet blei det mer vanlig med enledermodell også i større aviser. Roppen 
(2003:269) gir en oversikt over ledermodell for Orkla-avisene i 2003. De to største 
avisene – Drammens Tidende og Sunnmørsposten brukte enledermodell, mens de to 
minste – Driva og Hamar Dagblad hadde to ledere. Men alt i alt var det ingen 
systematikk i forhold til størrelse. Trenden i retning av enledere er seinere brutt.  

Sett fra et redaksjonelt synspunkt kan begge modeller ha noe for seg. Særlig i en 
situasjon hvor en avis har problemer, kan det være viktig at alle ressurser settes 
inn der de gjør best nytte for seg for at avisa skal overleve. En enleder som brenner 
for det redaksjonelle, kan ha muligheter til å sikre redaksjonen ressurser som ellers 
kunne vært brukt til andre ting. Men vi har allerede pekt på at direktøren er i tett 
og hyppig kontakt med konsernet, og må tilpasse seg konsernets ønsker. Direktøren 
har bl.a. tett kontakt med styret, og må ta direktiv fra det. En enleder må tilpasse 
seg styret når han har direktørrollen, men skal være uavhengig av styret når han 
opptrer i redaktørrollen. Det kan være en vanskelig balansegang. 

Nesten alle vi snakket med sier at selve modellen ikke er avgjørende, men 
personlighetene og personkjemien. Men de fleste redaksjonelle medarbeiderne 
legger stor vekt på betydningen av å ha en redaktør som er tilstede i redaksjonen og 
som engasjerer seg i det redaksjonelle arbeidet. En toledermodell kan i utgangs-
punktet bedre sikre dette fordi redaktøren slipper unna mange administrative 

                                          

25 Se Østbye (2000:20-33) for ei nærmere drøfting av direkte og indirekte måter eierne har 
innflytelse over det redaksjonelle stoffet.  

 38 



oppgaver. Det er lett for at direktørdelen blir for stor og tar mesteparten av tiden 
med en enledermodell. Toledermodellen gjør at redaktøren blir synligere, og at 
redaktøren og direktøren får bryne seg mot hverandre. Toledermodellen er i seg sjøl 
allikevel ikke nok til å sikre at redaktøren deltar i det daglige arbeidet – redaktørene 
har ofte oppgaver som holder dem borte fra de daglige avgjørelsene. Og i ei avis som 
er styrt etter en enledermodell kan for eksempel en nyhetsredaktør gjøre en god 
jobb som daglig leder av redaksjonen. En enleder beskrev arbeidsfordelingen slik:  

Kanskje er jeg … 70 prosent redaktør og 30 prosent daglig leder. Også er jeg, av 
de 70 prosentene, … kanskje 30 prosent aktivt skrivende …. Jeg synes det er 
veldig viktig å ha foten godt plantet inn i det redaksjonelle produktet, sånn at de 
kan se fotavtrykkene mine av og til og. At jeg selv og får kjenne både lukten og 
kjenne alt som foregår her, det tjener meg og min funksjon. 

Men han innrømmet at det av og til kunne komme en konflikt mellom de to rollene. 
En journalist kommenterte at «redaktørrollen er utfordrende. Redaktøren slites 
mellom barken og veden. Redaktørrollen er blitt mer penge- og budsjettorientert». 
Dette gjelder nok ikke minst for enlederne som skal ha siste ordet både i 
redaksjonelle og økonomiske avgjørelser, men også de som bare er redaktør som må 
forholdet seg til hardere økonomiske krav og bruke mye tid på å argumentere for 
økte rammer og finne ut hvordan midlene skal brukes innen redaksjonen. 

En redaktør i en mindre, konserneid avis mener at enledermodellen er fornuftig for 
hans type avis. I en bedrift med under 20 tilsatte og der mye av det administrative 
arbeidet i alle tilfeller utføres av konsernet, ville det være med fornuftig å satse på 
en ekstra journalist eller en ekstra annonseselger, enn å holde seg med både 
redaktør og direktør. 

En annen redaktør peker på viktigheten av uavhengige redaktører: «Bransjen er 
konsernstyrt. Det er viktig med uavhengige redaktører. Direktørene er for tett 
knyttet til konsernet». Den samme redaktøren peker også på en annen viktig faktor: 
«Den journalistfaglige delen er fortsatt veldig viktig, men også for redaktøren har 
den administrative delen økt. Skrekkscenarioet er at redaktørene også blir 
kontorsjefer». Dette kan gi en pekepinn om at selv om man har delt lederstillingen i 
to deler, er det ikke nødvendigvis slik at disse kun jobber med det som er sitt felt.  

En journalist i en A-presse avis oppsummerte debatten på denne måten 

Det er diskusjon om hvordan redaksjonen skal ledes. Det viktige er ikke en-eller 
toledermodell, men hvor en har hjertet – i konsernledelsen eller i avisproduksjonen. 
Sterke enledere med hjertet på rette sted, kan være bra for avisa. Det hele koker 
ned til kampen om penga – overskuddet. 

Tilsetting av redaktører 

Konsernet kan fastsette en formålsformulering for avisa, og redaktøren er forpliktet 
til å følge dette formålet. Men både Redaktørplakaten og norsk lov forbyr eierne og 
styret å gi redaktørene pålegg om hva de skal skrive. Norske redaktører har en 
sterkere stilling i forhold til eierne enn redaktørene i de fleste andre land, bl.a. 
Storbritannia. En av grunnene til at redaktørprinsippet i 2008 (med virkning fra 1. 
januar 2009) kom inn i det norske lovverket, var at myndighetene var skeptiske til 
utenlandske eiere i norske aviser (les: Edda), ville respektere den norske tradi-
sjonen. Så langt er det ikke pekt på noen tilfeller av overtramp fra Eddas (eller 
andre konserners) side.  

 39 



Tilsetting av redaktører er i de fleste tilfeller en sak for styret. I noen tilfeller fins det 
en ordning der en stiftelse med et styre som skal ivareta redaksjonelle prinsipper, 
kan legge ned veto mot en redaktørtilsetting. Konsernet og styret kan også i praksis 
si opp en redaktør.  

Det er ikke gjennomført noen systematiske analyser av redaktøroppnevnelser i 
norske aviser. Roppen (2003: kap. 6 og 9) viser at det er en stor grad av indre 
rekruttering innen Orklas aviser, redaktører går fra mindre til større aviser i 
konsernet, redaksjonelle medarbeidere som har pekt seg ut i mellomlederposisjon i 
ei avis, blir redaktør i ei mindre avis.  

Det samme systemet fins i A-pressen. Av de tre A-presseredaktørene vi snakket 
med, hadde i hvert fall to tidligere vært redaktører i mindre aviser i konsernet. 

Denne typen rekruttering gjør det mulig for et konsern å tilsette redaktører som 
man veit hvordan vil opptre. Hvis konsernet ønsker sterke og uavhengige 
redaksjonelle ledere, kan de lykkes med det. Men systemet gir også konsernet 
mulighet til velge redaktører som er mer lojale overfor konsernets ønsker enn 
overfor lesere og journalistiske prinsipper.  

Uten at det gikk klart fram av sammenhengen om det dreide seg spesielt om 
redaktører, sa en journalist at «ledelsen er lojal overfor konsernet. Det gir 
provisjoner til ledelsen.» 

Johann Roppen intervjuet omkring tusenårsskiftet en rekke Orkla-redaktører. 
Intervjuene blei transkribert og analyser, på ett punkt også på et språklig nivå. På 
ordstammenivå telte Roppen (2003:277) opp hvor mange ganger ’produkt’ (produkt, 
produktivitet, etc.) blei brukt, og sammenliknet det med hyppigheten av 
ordstammen ’journali-’ (journalist, journalistikk, etc.). De redaktørene som hadde 
vært i avisa fra før Orkla overtok, brukte ’journali-’  mer enn 50% hyppigere enn 
’produkt’. De redaktørene som var ansatt etter at Orkla kom inn, brukte ’produkt’ 
dobbelt så ofte som ’journali-’. Uten å trekke disse resultatene for langt, kan det 
være at det er skjedd en endring i synet på avisa, fra journalistikk til produkt.  

Tildeling av ressurser til redaksjonen 

Når konsernet gjennom budsjettprosesser og i oppfølging gjennom året stiller krav 
om en viss avkastning i de enkelte avisene, eller når de innfører ansettelsesstopp i 
alle avisene fordi de ser nedgangen i annonseinntektene, får dette nokså direkte 
konsekvenser for redaksjonen, både i form av antall personer og i form av andre 
ressurser redaksjonen har bruk for (overtid, frilansere, innkjøp av stoff, reise-
budsjett etc.). Samtidig overføres stillinger fra produksjonen av papiravis til 
nettutgave26, det satses til dels på lokalradio og noen steder også lokal-tv. De fleste 

                                          

26 Både A-pressen og Edda har hatt en sterk og koordinert satsing på publisering på nett. 
Ifølge A-pressens VEI-prosjekt skulle 50 årsverk i konsernets seks- og sjudagersaviser i 
konsernet overføres fra papir til nett. I 13 mediehus som Elin Madsen og Harald Minge har 
gjennomført, blei det overført til sammen om lag 36 stillinger. Bare ei av avisene har gått 
ned i sidetall. Produktiviteten blant papirjournalistene har økt. Flertallet av redaktører i 
disse avisene mener at kvaliteten ikke er svekket, mens et vesentlig mindretall gir uttrykk 
for en annen oppfatning. Et stort flertall mener at kvaliteten i papiravisa vil svekkes hvis det 
skjer ytterligere nedgang i bemanningen i papiravisene (Madsen og Minge 2008:16-17)) 

 40 



steder dekker ingen av disse virksomhetene for tida sin del av utgiftene, ressursene 
må tas fra det som tradisjonelt har vært satt av til papiravisene. Og samtidig 
opprettholdes tallet på redaksjonelle sider i de fleste papiravisene. 

En journalist i en A-presseavis kommenterte det slikt: «Trass i driftsoverskudd, har 
det vært en stadig nedbemanning og overføring av folk til nett». Det produseres 
kanskje like mange saker som før, men sakene blir kortere og mer overflatiske. En 
journalist uttrykte det slik: 

Det har kommet nye ting en skal gjøre, f eks nettsatsing, mens ressursene bare har 
blitt mindre. Ledelsen må treffe et valg, men de sier bare «ja takk, begge deler».  

En journalist på et lokalkontor:  

De ansatte på […]-kontoret strekker seg så langt de kan, f eks med ubetalt overtid, 
på grunn av konkurransen med [hovedkonkurrenten i området].  

Også andre ga uttrykk for at det blei mye arbeid som blei utført i ubetalt overtid.  

De fleste avisene har i hovedsak lokale saker. Det er saker som de ikke kan sakse 
fra nyhetsbyråer eller andre kilder. Men det har skjedd en viss rasjonalisering ved 
at flere saksdokumenter, også i kommunene, nå ligger lett tilgjengelig på nettet. 

De aller fleste journalistene vi snakket med, mente det var et økende 
produksjonspress i redaksjonene, og at dette gikk ut over kvaliteten på de enkelte 
sakene som blei publisert. Men noen journalister ga uttrykk for at de arbeidet 
overtid, til dels uten betaling, for å opprettholde kvaliteten på det de ga fra seg. En 
journalist i en av konsernavisene sa nedgangen i stillinger betydde «færre 
’fotsoldater’ som har kontakt med lokalbefolkninga. En god historie forutsetter 
kontakter». 

Dette ligger nær opp til det Davies (se ovenfor) mente var utviklinga i England: 
Journalistene har mindre kontakt med levende mennesker. 

En av redaktørene ga uttrykk for at den økte produksjonen av stoff hadde skjedd 
ved økt produktivitet, uten at det hadde gått ut over kvaliteten. Men han innrømmet 
at de nok ikke fylte kvalitetskravene like godt som for 3–4 år siden.  

De fleste av avisene abonnerer på stoff fra nyhetsbyråer. Men i så godt som alle 
avisene er fokuset blitt mer lokalt. Noen aviser har en side eller to med riks- og 
utenriksstoff, hentet fra et nyhetsbyrå. Men sjøl ganske store aviser fokuserer 
nesten utelukkende på lokale saker. Likevel abonnerer de fleste på stoff fra 
nyhetsbyråer. I A-pressen er det et tilnærmet påbud om å abonnere på tjenesten fra 
ANB (Avisenes nyhetsbyrå, som nå samarbeider med Norsk Telegrambyrå). Denne 
delen av redaksjonsbudsjettet er bundet opp. En redaktør sa at avisa var pålagt å 
abonnere på ANB, men ønsker å redusere bruken. Men det var ikke aktuelt å si nei 
til ANB. 

De fleste avisene bruker aktuelle nyheter fra NTB/ANB i en egen spalte på 
nettsidene. Avisene kjøper også inn stoff til papirutgavene fra andre byråer enn det 
de abonnerer på. TV-stoff, et reisemagasin, tegneserier, noen artikler og litt småstoff 
kan kjøpes inn, men for aviser med lokal forankring er byråstoffet av begrenset 
interesse.  

 41 



Redaktøren i konsernavisa 

Redaktøren skal lede redaksjonens arbeid. Som nevnt ovenfor fryktet en redaktør et 
scenario der redaktøren var blitt redusert til kontorsjef. Men redaktørene er ofte 
opptatt andre steder enn i redaksjonen, og fra journalisthold kommer det ofte 
kritikk om at redaktøren er for lite synlig og for lite til stede. 

Redaktørens oppgaver blir i økende grad knyttet til administrative oppgaver som 
budsjett og økonomistyring, og da ofte for å kjempe om ressurser til redaksjonen. 
En tillitsvalgt i en av konsernavisene ga uttrykk for at han var i tvil om hvor mye 
han kjemper for å beholde stillinger. Den samme journalisten pekte på at 
redaktørrollen er utfordrende: Redaktøren slites mellom barken og veden – mellom 
redaksjonen på den ene siden og konsernet, styret og direktøren på den andre. 

Redaktørens mulighet til å påvirke er innsnevret og styret kan ikke brukes som 
motkraft. En av de intervjuede redaktørene sa rett ut at redaktørens funksjon er 
svekket.  

Gravende journalistikk  

Flere steder ovenfor er det pekt på at kritisk, undersøkende eller gravende 
journalistikk er ressurskrevende og lett forsvinner hvis ressursene blir redusert. 
Spesielt ambisiøse journalister kan kanskje i perioder drive med større saker i 
tillegg til den daglige rutinen, men skal slik journalistikk opprettholdes når det er et 
kontinuerlig sterkt arbeidspress blant journalister, kreves det en bevisst satsing i 
redaksjonsledelsen.  

I så godt som alle avisene har både redaktører og journalister dårlig samvittighet for 
at det satses for lite på undersøkende journalistikk. Det er ikke noe som tyder på at 
konserna direkte griper inn for å hindre at avisene tar opp kontroversielle saker. De 
enkelte avisene har trolig muligheter til å sette av ressurser til å grave fram større 
saker, men følelsen av manglende ressurser gjør at det er vanskelig å få frigjort 
journalister fra de faste pliktene. I mindre aviser vil både oppsettet av vakter og det 
daglige presset for å følge opp rutinesaker gjøre at det er vanskelig å få tid til å 
konsentrere seg om en sak over lengre tid. Gravinga kan vise seg å ikke gi de 
resultatene en hadde ventet. En journalist som arbeidet på et lokalkontor uttrykte 
det slik: 

Det dukker av og til opp saker som jeg «skal gjøre noe med når jeg får tid», men det 
betyr at det aldri blir gjort. Hvis det på lokalkontoret er 1–2 på jobb, blir ikke slike 
ting prioritert. Det er ikke sikkert at gravesaker gir et utbytte som står i forhold til 
innsatsen. 

De intervjuede journalistene gir litt varierende syn på i hvilken grad tilhørigheten i 
lokalsamfunnet også hindrer at en tar opp kontroversielle saker. I en av de mindre 
avisene sa en journalist at mangelen på gravende journalistikk henger litt sammen 
med ressurser og krav om daglig produksjon, men vel så viktig er lojaliteten til 
lokalsamfunnet og miljøet i redaksjonen. 

Redaktøren i en forholdsvis stor Edda-avis mente avisa hele tida hadde «noen 
tyngre saker som vi kan bruke mange måneder på, kanskje et år på, før det 
kommer på trykk». Han kommenterte at «folk har vært så bekymret for at når man 
er Mecomavis, så får man ikke gjort ordentlig journalistikk. Men de to siste åra så 
har jo [avisa] vunnet priser for sin journalistikk». 

 42 



5 Vurdering og konklusjon 

Mellom de enkelte avisene og konsernet går det en stadig strøm av penger og 
informasjon, krav og ønsker. På bakgrunn av analysene av pengestrømmer, men 
først og fremst på bakgrunn av synspunkter som framkom i intervjuene, vil vi 
komme med noen avsluttende oppsummeringer og vurderinger. Først litt om hva 
konserna mottar fra avisene og hva avisene mottar fra konserna.  

Avisenes bidrag til konsernet 

Avisenes bidrag til konsernet er i hovedsak av økonomisk karakter, i form av direkte 
og indirekte konsernbidrag. En Edda-redaktør kommenterte det direkte 
konsernbidraget slik:  

Det er jo konsernet som eier oss. Så alt vi tjener er det jo konsernet som eier. 
Sånn er det overalt. De som eier oss, de eier bunnlinja for å si det sånn. Og da er 
det jo en dialog i ettertid med eieren selvfølgelig, om hvor mye vi kan få tilbake i 
form av utvikling, og produktutvikling. 

Hvorvidt pengene faktisk føres tilbake til avisa er et annet spørsmål. Som vi har sett 
tidligere er det flere aviser som opplever å bli tappet for egenkapital for å kunne 
oppfyllet konsernets krav om avkastning. Det finnes eksempel på ei avis som 
betalte dobbelt så mye i konsernbidrag som driftsresultatet, og som derfor verken 
kunne bruke av overskuddet til å produsere bedre avis eller til å bygge opp 
egenkapital som avisa kunne tære på i dårlige tider. Dette går ikke upåaktet hen 
hos de ansatte. En journalist mente at «dette blir diskutert. Folk er forbanna, 
oppgitte og motløse. Folk har vent seg til det, men husker på det når det kommer 
innsparingskrav. Største delen av problemet er i forhold til konsernet».  

En journalist i A-pressen hadde synspunkter som langt på vei sammenfatter flere 
av journalistenes syn på det økonomiske forholdet til konsernet, også i andre 
konsern enn A-pressen: «Pengene går rett ut. Avisa må arbeide for å skape et 
overskudd som man så må gi fra seg. Og det investeres i trykkerier i Russland.» 

I tillegg til dette direkte konsernbidraget, har avisene også andre forpliktelser i 
forhold til konsernet. En del tjenester, som for eksempel trykkeritjenester, 
distribusjonsnettverk, APTS (lønn- og regnskapssystem), abonnement på ANB (og 
liknende) er tjenester avisene er pålagt å kjøpe fra konsernet. I tillegg har i hvert fall 
A-pressen gitt sine aviser pålegg om å satse på nett, noe som vil fjerne ressurser fra 
andre avdelinger i avisen. 

En journalist kommenterer dette slik: «Du er jo veldig prisgitt konsernet på en måte. 
[…] du får liksom alle vesentlige tjenester derfra. Kanskje hadde det vært bedre om 
vi var friere til å orientere oss på det åpne markedet, til å kjøpe inn disse 
tjenestene».  

Innsparingspåleggene kommer også fra konsernet. Her vil det sjølsagt variere om 
dette er innsparinger som ville vært påkrevet også om avisa hadde stått utenfor 
konsernet. Også prinsippet om utbetaling av utbytte til eierne er uavhengig av 
konsern eller unike eiere for hver avis. Men ved å være del av et konsern, føler en 
trolig at beslutningene om dette treffes langt utafor avisa, og med veldig liten lokal 
mulighet til å påvirke. 

 43 



Bidrag fra konsernet 

Det å være en liten brikke i et stort konsern blir ofte opplevd som en kilde til 
frustrasjon. Men konsernet kan også bidra på en positiv måte. Uttalelser om dette 
kommer oftere fra direktørene og til en viss grad redaktørene enn fra journalistene 
vi har snakket med. 

Som en redaktør kommenterte: «Det er jo masse stordriftsfordeler med å være i 
konsern.» For det første kan konsernene bidra til at ting som ville kostet mye hvis 
man er alene, nå blir billigere. Samme redaktøren kommenterte videre: «Vi får bedre 
priser på innkjøp av papir, vi får bedre … priser på tjenester, vi har større muskler 
i alle sentrale forhandlinger». Disse tjenestene kan for eksempel være IT-tjenester, 
trykk og distribusjon. Men med den forutsetningen at ikke konsernet tar overbetalt 
for å kompensere for eksempel manglende konsernbidrag.  

Også medlemskap i annonsesamkjøringer trekkes frem som en positiv ting med å 
tilhøre konsern. En redaktør mener at «det er vanskelig å stå aleine. Særlig viktig er 
det å være med i annonsesamkjøring». Dette medlemskapet fører til en vesentlig del 
av annonseinntektene. Her kan det likevel legges til at det ikke er noen nødvendig 
kopling mellom annonsesamarbeid og konserntilknytning. Det var et utbredt 
annonsesamarbeid lenge før konserna blei dannet på 1980-tallet. Rett nok har både 
Edda, A-pressen og Schibsted-sfæren sine annonsesamkjøringer, men begge de to 
førstnevnte har åpnet for å ta inn aviser utafor konsernet. 

Konsernet bidrar også til kompetanseutvikling. Det skjer en skolering av 
medarbeidere. Konsernet har også etablert fora der ulike faggrupper kan møtes, og 
hvor faglige problemer kan diskuteres. Av flere trekkes det også fram som et viktig 
pre ved å være i konsern. En redaktør har kommentert at det er synergi i 
samarbeid, med gode nettverk, ledersamlinger og liknende. Dette kommer i tillegg til 
en lang rekke kontakter mellom de administrative lederne i konsernledelsen og de 
administrative lederne i avisene. Dette gir lederne i avisene muligheter til å drøfte 
utfordringer i avisene med folk som står overfor de samme utfordringene. Det finnes 
derimot ikke et tilsvarende tett nettverk for redaksjonelle ledere. De blir i langt 
større grad sittende isolert i sine aviser. På den annen side sirkulerer redaktører og 
redaksjonelle ledere. Men redaktørene utgjør ikke noen samlet gruppe i forhold til 
konsernet. De har mye færre møteplasser enn hva de administrative lederne har. 

Konsernet har, som vi har sett, i stor grad rasjonalisert en del administrative 
rutiner. Men – og det er stort sett positivt i forhold til etablerte presseetiske 
prinsipper – de blander seg lite inn i det som foregår i redaksjonen, ut over 
ressursbruken. 

De fleste av dem som blei intervjuet fikk spørsmål om konsernet bidro med 
ekspertise som kunne bidra til å styrke avisproduktet. Få kunne finne eksempler på 
dette. Et unntak var Fædrelandsvennen, som hadde hatt stor nytte av ekspertise fra 
Aftenposten ved overgangen til tabloidformat.  

Både A-pressen og Edda har bidratt med opplegg som skulle rasjonalisere den 
redaksjonelle produksjonen. Journalistene skal sjøl bruke faste maler for utforming 
av det redaksjonelle stoffet. Det betyr at den enkelte journalist tidlig veit nøyaktig 
hvilket oppsett som skal brukes for hans og hennes artikkel. Dette er system som 
har blitt gjennomført ovenfra, men som ikke har fungert særlig godt i de enkelte 
avisene.  

 44 



I tillegg til dette trekkes det frem at det i Edda-avisene regelmessig gjennomføres 
leserundersøkelser hvert annet år, og at konsernet driver benchmarking (for 
eksempel årsverk til ulike operasjoner) og markedsundersøkelser som gjør at den 
enkelte avisa får en ide om hvor en står. Også A-pressen arbeider med et opplegg 
for mer systematiske leserundersøkelser, som skal kunne være en hjelp til å se 
hvordan leserne vurderer avisa, og som redaksjonen kan bruke som et hjelpemiddel 
til å utvikle det redaksjonelle produktet.  

En redaktør i en konsernavis konkluderte med at konserntilknytninga «alt i alt gjør 
( …) avisa mer robust».  

Gradering av konsern? 

De tre store konserna Edda, A-pressen og Schibsted har svært ulik tilblivelses-
historie. Spørsmålet er om de også håndterer avisene i konsernet på ulike måter. 
En redaktør i A-pressen plasserte sitt konsern mellom de to andre: 

Edda skviser mer, bl.a. ved utsalg av eiendommer. 

Schibsted ivaretar kanskje bedre enn de to andre avisenes redaksjonelle utviklings-
muligheter.  

Dette motsies ikke av de intervjuene som er gjort i aviser fra Schibsted-sfæren. 
Fædrelandsvennen er ennå ikke et datterselskap under Schibsted, men Schibsted 
har hatt en 25 % eierandel i avisa i en del år, og avisa har blant annet hatt 
styreleder fra Schibsted (nå: Didrik Munch fra Media Norge, tidligere var Tinius 
Nagell-Erichsen styreleder i en lengre periode). Det kan virke som om avisa har vært 
godt fornøyd med Schibsted som eier, dels fordi konsernets representanter alltid 
har opptrådt profesjonelt og ivaretatt avisas interesser, og dels fordi det har vært 
nyttig å ha en eier som kan avisdrift. Brønnøysunds Avis har forholdt seg til 
Harstad Tidende Gruppen, og ikke til dens hovedeier Schibsted.  

Hamar Arbeiderblad, Agderposten og Vårt Land viser at det går an å drive avis uten 
å være knyttet til et av de store konserna. Kvaliteten på disse avisene er neppe 
dårligere enn den ville ha vært om de var eid av et konsern, heller tvert imot. Hamar 
Arbeiderblad og Agderposten mottar ikke pressestøtte og deler ut utbytte til eierne. 
Men alle disse tre har nok eiere som primært er opptatt av Avisa og dens innhold. 
Råkommersielle eiere av enkeltaviser kan nok være minst like problematiske på det 
økonomiske området som dagens konsern. Dessuten kan de være mindre 
profesjonelle i forhold til den redaksjonelle uavhengigheten. 

Konserna har rasjonalisert avisene. Mye av rasjonaliseringa har betydd tap av 
lokale arbeidsplasser og har svekket avisenes økonomiske handlefrihet, uten 
nødvendigvis å svekke det redaksjonelle produktet. Det har skjedd en reell 
nedbemanning i redaksjonene i papiravisene (oftest i form av overføring til 
nettutgaver mm), og hvis det fortsetter må enten kvaliteten eller volumet synke. 

Konsernet tapper avisene for økonomiske ressurser. De avisene som går godt, får 
ikke utnytte sin økonomiske styrke til å bygge opp det redaksjonelle produktet i 
gode tider og de får ikke sjøl bygge opp en buffer til bruk i dårligere tider, alt må gå 
om konsernet. Men konsernet betyr en sikkerhet for enkeltaviser i krise, og i hvert 
fall A-pressen har vist et visst ansvar overfor utsatte nr. 2-aviser.  

 45 



Redaksjonene har måttet bære sin del av tapping av økonomiske ressurser fra 
avisene. Samtidig er produksjonskravet økt, ikke minst ved at avisene også skal 
sette av ressurser til andre virksomheter enn det å produsere papiravis. Det gjelder 
først og fremst satsingene på Internett, men i noen tilfeller også lokalradio og lokal-
tv. Dette går i noen grad ut over den daglige rapporteringa fra det lokalmiljøet 
avisene skal dekke, f eks ved at lokalkontorer nedbemannes eller avvikles. Men 
kravet om økt produktivitet går særlig ut over de mer ressurskrevende formene for 
journalistikk. Hver enkelt sak blir enklere behandlet, og både journalister og 
redaktører medgir at det satses lite eller ingen ting på mer gravende og 
undersøkende journalistikk.  

Konklusjon 

De regnskapstallene som er brukt i rapporten, går i stor grad fram til og med 2007. 
Sjøl om det var en mindre reduksjon i opplaget for de fleste avisene, holdt 
annonseinntektene seg på et høgt nivå gjennom hele året, og 2007 var et godt år for 
avisene. Også første halvår 2008 ga gode inntekter fra annonsemarkedet. Omslaget 
kom høsten 2008 og den vil slå sterkt inn i 2009. Om dette er begynnelsen på en 
langsiktig svekkelse av avisene som annonsemedium eller om avisene gjenvinner 
sin sterke posisjon på det norske annonsemarkedet, gjenstår å se. Men utbytte til 
eierne og konsernbidrag har hindret de avisene som går med overskudd i å bygge 
opp egenkapital, som kunne kommet godt med i nedgangsperioden fra høsten 2008. 
Det gjenstår i se hvor stor del av nedgangen konserna vil dekke, men de signalene 
som er kommet gjennom vinteren, virker relativt dystre. 

Konsernledelsen og de administrative lederne i avisene er tett kopla sammen. Dels 
har hver enkelt adm. dir. hver for seg tett kontakt med konsernledelsen. Dels sitter 
de sammen i hverandres styrer, sammen med folk fra konsernledelsen. Dels treffes 
de i ulike konsernmøter.  

I motsetning til dette sitter redaktørene mye mer isolert i sine aviser, sjøl om de 
også trekkes inn i oppdrag for konsernet. Den relative isolasjonen av redaktørene 
kan dels være en styrke når det gjelder å utvikle identiteten til hver enkelt avis. 
Dette svekkes litt ved at redaktørene sirkulerer mellom avisene i konsernet, og at 
det er et opprykksystem der dyktige redaksjonelle medarbeidere i ei avis, hentes til 
mellomledere i andre aviser eller til redaktører i små aviser i konsernet. Men i 
forhold til konsernet og de viktige avgjørelsene for den enkelte avisa, f eks økonomi, 
sitter de enkelte redaktørene veldig aleine. De må basere seg på uformelle nettverk 
for å komme med samla utspill overfor konsernet. Også innad i egen avis, er 
redaktørene marginalisert i forhold til tidligere, da redaktøren var avisa. Styret er 
ikke lenger et reelt beslutningsorgan. De viktige spørsmåla som gjelder avisas 
økonomi avtales direkte mellom direktøren og konsernet, og da med konsernet som 
den sterke part. Redaktøren kan ikke engang håpe på støtte fra styremedlemmer 
som leser avisa daglig og er opptatt av det avisa skriver om. Styret er bare opptatt 
av avisa som bedrift, ikke avisa som redaksjonelt produkt.  

Redaktørens rolle som premissleverandør for avisa, er sterkt svekket i forhold til 
situasjonen før konserna blei etablert. 

Redaksjonen er i konsernets øyne redusert til en utgiftspost, som bør holdes så lav 
som mulig, men likevel slik at avisa ikke skal tape for mange lesere og annonsører. 

 

 46 



 

Referanser:  

A-pressen (2008) Årsrapport 2007 
(http://www.apressen.no/eway/default.asp)pid=272&trg=Content_5818&Main_5793=58
18:0:&Content_5818=5822:19298::0:5820:3:::0:0) 

Allern, Sigurd (1996) Kildenes makt. Ytringsfrihetens politiske økonomi, 2. utg., Oslo: Pax 

Compaine, Benjamin M. (1980) The Newspaper Industry in the 1980s, New York: Knowledge 
Industry Publicatins 

Davies, Nick (2008) Flat Earth News, London: Chatto & Windus 

Furhoff, Lars (1967) Upplagespiralen, Stockholm: Scandinavian University Books 

Fure, Berge: Vårt hundreår. Norsk historie 1905-1990, Oslo: Samlaget 1991. 

Hamar Media (2008) Årsberetning og regnskap 2007, Hamar: Hamar Media  

Høst, Sigurd (1988) Avisen og leserne, Volda Møre og Romsdal Distriktshøgskule 

Høyer, Svennik (1964) «Pressens økonomiske og politiske struktur», s. 221-242 i Tidsskrift 
for samfunnsforskning nr. 4 1964 

Høyer, Svennik (1992) «Pressen – Økonomisk utvikling og politisk kontroll», del III i NOU 
1982:30 Om makt og medier 

James, Berry (2004) Media. Conflict prevention and reconstruction, Paris: UNESCO  (CI-
2004/WS/8) (tilgjengelig på http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-
URL_ID=18648&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html 

Klausen, Arne Martin: Med dagbladet til tabloid. En studie i dilemmaet «børs og katedral», 
Oslo: Gyldendal 1986 

Madsen, Elin og Harald Minge (2008) Hva skjedde med papiravisene i A-pressen? 
(prosjektoppgave) Oslo: BI Handelshøyskolen 

Mecom 2008: Annual Report for the year ended 31 December 2007. Mecom group plc, pdf-fil 
hentet fra  

http://www.eddamedia.no/eway/default.aspx?pid=271&trg=Main_5571&Main_
5571=5575:0:10,1732:1:0:0:::0:0 ) 

Medietilsynet (2008) Økonomisk utvikling i presse og lokalkringkasting i 2007, Fredrikstad: 
Medietilsynet 

Nordhaug, Odd: «Eierskap i norske medier», s. 175-202 i Berit von der Lippe og Odd 
Nordhaug (red.) Medier, påvirkning og samfunn, Oslo: Cappelen. 

Olsen, Einar (1998) – og regien var ved Johan Ona. Pressestøttens ukjente sider, Fredrikstad: 
Institutt for Journalistikk (rapport nr. 5/98) 

Ottosen, Rune, Lars Arve Røssland og Helge Østbye (2002) Norsk pressehistorie, Oslo: 
Samlaget 

 47 

http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=18648&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=18648&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
http://www.eddamedia.no/eway/default.aspx?pid=271&trg=Main_5571&Main_5571=5575:0:10,1732:1:0:0:::0:0
http://www.eddamedia.no/eway/default.aspx?pid=271&trg=Main_5571&Main_5571=5575:0:10,1732:1:0:0:::0:0


 48 

Overrein, Per (2001) ”Hvor ånden bærer bud” – Østlendingen fra Arbeiderdemokratene til 
Orkla, Elverum: Østlendingen 

Roppen, Johann (2003) Orklas lange revolusjon. Konsern, redaktørar og journalistikk i Orkla 
medias norske aviser 1985-2000 (doktoravhandling), Bergen: Institutt for medievitenskap  

Simensen, Jens O. (1999) Meningsbærer eller meningsløs? Om avisenes samfunnsrolle, 
Fredrikstad: Institutt for Journalistikk 

St.meld. nr. 57 2001 I ytringsfrihetenes tjeneste 

Østbye, Helge (2000) Om eierforhold i norske media, Bergen: Institutt for medievitenskap 

Østbye, Helge (2007a) «Oms- og moms-fritaket for avisene og andre trykte medier 1935-
2007». notat til prosjektet Norsk presses historie 1763-2010, Bergen: Institutt for 
informasjons- og medievitenskap 

Østbye, Helge (2007b) «Reetableringen av A-pressen etter 2. verdenskrig». notat til prosjektet 
Norsk presses historie 1763-2010, Bergen: Institutt for informasjons- og medievitenskap 

 


	I konsernets øyne er redaksjonen en utgiftspost
	1 Innledning: Avisene, avisenes eiere og avisenes innhold
	Medieeierskap: motiver og konsekvenser
	Samfunnsoppdraget – samfunnsansvaret
	Aviser er ikke som andre bedrifter
	Trender på avismarkedet fram til ca 1980
	Eierkonsentrasjon

	Jappetid + tro på synergier i mediebransjen = avisoppkjøp

	2 Aviser og konsern
	Tilfellet Østlendingen
	To konserneide og to uavhengige aviser
	Romerikes blad og A-pressen
	Haugesunds Avis og Edda
	Agderposten – familieeid idyll?
	Hamar Arbeiderblad – med den lokale arbeiderbevegelsen som eier

	De ulike konserna 

	3 Aviser i og utafor konsern
	Kontakten med konsernet og lokalsamfunnet
	Konsernet og avisa: Organisering
	Overgangen fra Orkla til Edda
	Felles tiltak i konsernet
	Hva slags styre?
	Manifest om lokal forankring
	Budsjettprosessen og økonomisk rapportering 
	Konsernets kontroll og overvåking
	Pressestøtten – en ekstra beskyttelse for noen aviser 

	4 Redaksjonen og redaktøren
	Konsern og redaksjonelt innhold
	Ledermodell
	Tilsetting av redaktører
	Tildeling av ressurser til redaksjonen
	Redaktøren i konsernavisa
	Gravende journalistikk 

	5 Vurdering og konklusjon
	Avisenes bidrag til konsernet
	Bidrag fra konsernet
	Gradering av konsern?
	Konklusjon

	Referanser: 


