Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Jannicke
dc.date.accessioned2023-05-31T23:44:18Z
dc.date.available2023-05-31T23:44:18Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-05-31T22:00:42Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069536
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte pandemien. Hvilke opplevelser har de hatt i løpet av den første del av pandemien der hjemmeskole ble den nye hverdagen. Gjennom fokusgruppesamtale med fem lærere fra en og samme videregående skole, har jeg samlet deres opplevelse av tiden med hjemmeskole. Det er lærernes egne opplevelser som er denne studiens empiri. Det er altså ikke et mål for denne studien å komme frem til objektive kriterier. Målet med undersøkelsen er å kunne beskrive opplevelsene til de fem lærerne i fokusgruppen knyttet til hjemmeskole under Covid-19-pandemien våren 2020. Studien ønsker også å fange hvilke erfaringer informantene har høstet. Lærernes fortellinger i den kvalitative fokusgruppesamtalen analyseres og tolkes i lys av teori knyttet til lærerrollen og forskning knyttet til pandemien. Gjennom analyse utpeker det seg fire kategorier. Disse fire kategoriene blir plassert under to hovedkategorier: - våren 2020 og - nå, etter pandemien. De fire kategoriene er: - Teknisk og digitalt - Elevene - Krevende rammevilkår - Lærerne som menneske og deres rolle Funnene mine blir til slutt i oppgaven diskutert i lys av problemstillingen.
dc.description.abstractThe theme of this thesis is how the teacher experienced the working condition during the Covid-19-pandemic and what lessons could be learned. With this study I want to find out how a small group of teachers experienced the pandemic. Which experiences did they get during the pandemic, when school at home became the new working day? Through group-interview with five teachers, all from the same high school, I have gathered their experiences during the time with school at home. It is the teachers’ own experiences that will be the empiricism of this study. It is not the purpose of this study to find objective criteria. The purpose of this survey is to describe the experiences of the five teachers in the group related to school at home during the Covid-19-pandemic, spring 2020. The stories of the teachers in the qualitative group-interview, are analyzed and interpreted considering theory related to the role of the teacher, and research related to the pandemic. Through analyze, four categories stand out. These four categories are placed under two main categories: - spring 2020 and -now, after the pandemic. The four categories are: - Technically and digitally - The students - Demanding working conditions - The teachers as persons and their role My findings are discussed, considering the theme of the thesis, at the end of the study.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectLærere
dc.subjectarbeidssituasjon
dc.subjectCovid-19.
dc.titleLærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
dc.title.alternativeThe teachers' experiences with the working condition during Covid-19.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-05-31T22:00:42Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-0


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record