Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHepsø, Berit Marie
dc.date.accessioned2024-04-23T23:40:23Z
dc.date.available2024-04-23T23:40:23Z
dc.date.issued2023-11-20
dc.date.submitted2023-11-20T12:01:56Z
dc.identifierNOLISP350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3127833
dc.description.abstractMasteroppgave i nordisk fagdidaktikk. Universitetet i Bergen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier. Høsten 2023 Forfatter: Berit Marie Hepsø Tittel: Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning Denne masteroppgaven undersøker problemstillingene: • Hvordan blir nynorsk brukt som en del av lyrikkundervisningen? • Hvilke faktorer påvirker hvordan nynorsk blir brukt som en del av lyrikkundervisningen? For å belyse problemstillingene har jeg fulgt to ungdomsskolelæreres undervisning i lyrikk. Oppgaven tar for seg nynorsk som sidemål. Undersøkelsene gjennomføres over en periode på fire uker, ved hjelp av de kvalitative metodene observasjon og intervju. Observasjonen er en åpen observasjon, der min rolle er passiv deltakende. Intervjuene er utformet som semistrukturerte dybdeintervju, i tillegg til et e-postintervju Gjennomgangen av teoretiske perspektiver ser på Opplæringslova og læreplanens retningslinjer for undervisning i nynorsk, læreres kompetanse i nynorsk og lyrikk, læreres holdninger til nynorsk, samt forutsetninger for nynorskundervisning i skolen. Videre vil Grammatikkundervisningens plass i nynorskundervisningen bli belyst, i tillegg til norskfaget som redskaps- og danningsfag. Datamaterialet viser at det er lite samsvar mellom det jeg observerer at lærerne gjør, og det de sier i intervjuet at de gjør. Funnene fra observasjonen viser at dikt skrevet på nynorsk blir brukt som utgangspunkt for å snakke om nynorsk språk. I samtlige av timene jeg observerte ble nynorsk språk tematisert. Dette inkluderte aktiviteter som å finne forskjeller mellom nynorsk og bokmål i nynorske dikt og oversette dikt fra nynorsk til bokmål. I de timene nynorsk ikke var hovedfokus skulle elevene finne lyriske virkemidler og kjennetegn på lyrikk i nynorske dikt. I intervjuet oppgir lærerne at de setter leseglede og «å tenke fritt» høyt i planlegging av undervisningen. Likevel anerkjenner de at elevene ikke vil lære nok om lyrikk når de har valgt å fokusere på nynorsk språk i lyrikkundervisningen. Begge lærerne anser egen kompetanse i nynorsk og lyrikk som lav, begrunnet med lite eksponering i hverdagen og lite gjennomgang på lærerutdanningen. Begge lærerne hevder at dette i stor grad påvirker egen undervisning.
dc.description.abstractMaster’s thesis in Nordic Educational Didactics University of Bergen, Department og Linguistic, Literary and Aestetich Studies Autumn 2023 Author : Berit Marie Hepsø Title: Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning This master's thesis examines the following issues: • How is Norwegian Nynorsk used as part of poetry teaching? • What factors influence how Norwegian Nynorsk is used as part of poetry teaching? To highlight these issues, I have followed the teaching of two secondary school teachers in poetry. The thesis addresses Norwegian Nynorsk as a secondary language. The studies were conducted over a period of four weeks, using qualitative methods of observation and interview. The observation was open, with my role being passively participative. The interviews were conducted as semi-structured in-depth interviews, in addition to an email interview. The review of theoretical perspectives looks at the Education Act and curriculum guidelines for teaching in Norwegian Nynorsk, teachers' competence in Norwegian Nynorsk and poetry, teachers' attitudes towards Norwegian Nynorsk, as well as prerequisites for Norwegian Nynorsk teaching in schools. Furthermore, the role of grammar teaching in Norwegian Nynorsk education will be highlighted, in addition to the subject of Norwegian as a tool and educational subject. The data material shows a lack of correspondence between what I observe the teachers do, and what they say in the interview that they do. Findings from the observation show that poems written in Norwegian Nynorsk are used as a starting point for discussing the Norwegian Nynorsk language. In all the classes I observed, the Norwegian Nynorsk language was an important theme. This included activities such as finding differences between Norwegian Nynorsk and Norwegian Bokmål in Norwegian Nynorsk poems and translating poems from Norwegian Nynorsk to Norwegian Bokmål. In the interview, the teachers state that they value reading enjoyment and "free thinking" highly in planning their teaching. Nevertheless, they acknowledge that the students will not learn enough about poetry when they have chosen to focus on the Norwegian Nynorsk language in poetry teaching. Both teachers consider their own competence in Norwegian Nynorsk and poetry as low, justified by little exposure in everyday life and little review in teacher education. Both teachers claim that this significantly influences their own teaching.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectNynorsk
dc.subjectLyrikk
dc.subjectNynorskundervisning
dc.subjectUndervisning
dc.subjectDidaktikk
dc.subjectLyrikkundervisning
dc.titleLyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-11-20T12:01:56Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk spr�k og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel