Kommentarer til Samfundsfag i Danmark fra et norsk perspektiv
Journal article, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3128799Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Government [450]
- Registrations from Cristin [9688]
Originalversjon
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. 2023, 1, 60-65.Sammendrag
Den sosialpsykologiske tendensen i faget står i kontrast til at tradisjonelle samfunnskunnskapstema svekkes, og knapt er til stede lenger, selv om verdensutviklingen gjør det viktigere enn noen gang at elevene forstår hva sikkerthetspolitikk egentlig er. Eller hva internasjonalt samarbeid og konflikt er. Hva er økonomisk utvikling og integrasjon? Hvordan kan små land som de nordiske få til en økonomisk utvikling og arbeid til alle i en verden med frihandel og internasjonal arbeidsdeling, hva vil det si når renter går opp, valutakurser endres og arbeidsplasser flyttes til utlandet? Det er, trolig i alle nordiske land, behov for en realitetsorientering av samfunnskunnskapen.