Blar i Faculty of Psychology på tittel
Viser treff 1814-1833 av 3339
-
Lowering COVID-19 vaccine hesitancy among immigrants in Norway: Opinions and suggestions by immigrants
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Even though COVID-19 vaccine has been proved effective, vaccine uptake and coverage has been and still is a great concern across different immigrant groups. Vaccine hesitancy remains a barrier to accept the vaccine among ... -
The Luo co-wives of Kenya: Using Resistance Resources to Achieve an Empowered Quality of Life
(Master thesis, 2012-05-21)Health is an abstract, hazy and contested concept that means different things to different people. One of the most persistent confusions between definitions of health has been whether to focus on wellness or on the absence ... -
Lyden av musikkstudenters helsefremmende ressurser - Musikkstudenters erfaringer, opplevelser og oppfatninger om helse og helsekompetanse
(Master thesis, 2021-05-20)Lyden av musikkstudenters helsefremmende ressurser - Musikkstudenters erfaringer, opplevelser og oppfatninger om helse og helsekompetanse Bakgrunn Musikkstudenter under høyere utdanning kan møte helseutfordringer, men har ... -
Lære å lede. En evaluering av et lederutviklingsprogram.
(Master thesis, 2001)Undersøkelsen søker å evaluere et lederutviklingsprogram i en norsk bedrift, samt å knytte personlighetsegenskaper til positive endringer i lederegenskaper etter deltagelse i programmet. Resultatene baseres på 360° måling ... -
Lærer - for alle? En kvalitativ undersøkelse av nye læreres betraktninger angående egne kunnskaper om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2005)Idealet i skolelovene og læreplanene, om inkludering og tilpasset opplæring til alle elever, er kanskje det største kravet lærere stilles ovenfor i norsk skole. I studien min ser jeg på hvordan lærerutdanningen gjør ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Lærer-elev-relasjoner, elevers psykiske helse og frafall i videregående skole. En eksplorerende studie om samarbeid og den store betydningen av de små ting
(Doctoral thesis, 2017-03-23)The aim of this thesis is twofold (1) To explore the importance of teacher-student relationship (TSR) for students' mental health and dropout from upper secondary school. (2) To explore subjective experiences of qualities ... -
Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013-05-15)This master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question ... -
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø.En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-06-21)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læreres beslutninger om å melde bekymring til barneverntjenesten: en litteraturstudie
(Master thesis, 2019-06-07) -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ... -
Læreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2020-07-02)Studiens hensikt var å undersøke om læreres kunnskapsnivå om stamming kan predikere deres mestringsforventning ved tilrettelegging for elever som stammer. Studien undersøkte også om tidligere råd fra logoped og utdanning ... -
Læreres kunnskaper og mestringsforventninger tilknyttet stamming
(Master thesis, 2019-06-19) -
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
Lærernes erfaringer innen digital kompetanse under COVID-19 pandemien
(Master thesis, 2023-11-29) -
Lærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
(Master thesis, 2023-05-15)Tema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte ... -
Lærerprofesjonaliteten til psykologilærere i videregående skole
(Master thesis, 2017-06-14)The purpose of this study was to examine how the psychology teachers in Norwegian high schools perceive their own teacher professionalism in the psychology subject. The program subjects Psychology 1 and 2 were implemented ... -
Lærerrollen i mappevurdering. Fra mappebarn til mappevurdering
(Master thesis, 2002)Oppgaven setter fokus på lærerrollen i mappevurdering slik jeg møtte den i noen klasserom på en skole som innførte dette arbeids- og vurderingsredskapet på hele skolen høsten 1997. Jeg har i studien hatt et særlig fokus ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ...