Keiserens nye klær? Lingvistisk og konseptuell transfer i markeringen av grammatikalisert definitt referanse i russiskspråklige og engelskspråkliges norske mellomspråk - en studie basert på ASK
Abstract
Avhandlingen dreier seg om russiskspråklige og engelskspråkliges tilegnelse av definitt referanse i norsk. Studien er en deskriptiv/kvantitativ tversnittstudie med utgangspunkt i ASK-korpuset som studerer hvordan morsmålet påvirker andrespråkslæringen. Avhandlingen argumenterer for at ulike morsmålsstrukturer også fører til ulike tilegnelsesmønster og transfermønster gjennom undersøkelsen av enkle definitte substantivfraser i norsk mellomspråk skrevet av 100 russiskspråklige og 100 engelskspråklige innlærere i forbindelse med "Test i norsk-høyere nivå". Det konkluderes med at begrepene konseptuell og lingvistisk transfer, samt "Thinking for Speaking" (Slobin, 1996) kan ha forklaringskraft på resultatene.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the author. All rights reservedThe author