Fotojournalistikk i helgebilag. En kvalitativ studie av A-magasinet, Magasinet og BTMagasinet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/1956/4407Utgivelsesdato
2010-05-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven undersøkes fotojournalistikken i de journalistiske produktene, "helgebilag".Den viser hvordan A-magasinet, Dagbladets Magasinet og BTMagasinet fremstår visuelt. Det pekes på at fotouttrykket i de ulike helgebilagene er særegne, og baseres på tre faktorer; moderavisen sine tradisjoner, leser- og redaksjonsprofilen, samt personavhengige faktorer som fotografenes fotostil. Det blir også vist at i helgebilag vektlegges det visuelle mer enn det gjøres i aviser, noe som igjen stiller andre krav til fotojournalisten. Helgebilag er først og fremst en scene for den profesjonelle fotojournalisten. I helgebilag viste designet seg å være et element som satt rammer for både den fotografiske prosessen og det visuelle uttrykket.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved