Blar i Department of Education på emneord "Inkludering"
Viser treff 1-3 av 3
-
Diskurser om inkludering. En kritisk diskursanalyse av hvordan inkludering forstås i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2020-01-21)I Norge har vi lenge hatt en fellesskole med inkludering som formål. Dette er uttrykt gjennom en kjent forestilling «den norske enhetsskolen». Gjennom styringsdokumenter, læreplaner og opplæringsloven har vi forpliktet oss ... -
Ingen er vanskelige samlet. En kvalitativ undersøkelse av hva barnehageansatte forteller om barnehagen som inkluderende arena og hvordan de tilrettelegger for barn med utfordrende atferd
(Master thesis, 2019-07-02)Tidligere forskning på inkludering og barns atferd har vist til flere aspekter, hvor marginaliserte grupper av barn med ulike forutsetninger opplever å bli sosialt ekskludert. I dag har barnehagen som organisasjon et ... -
Medborgerskap som prosess - Fortellinger om voksne innvandrede kvinner under grunnskoleopplæring
(Master thesis, 2022-11-18)Denne masteroppgaven handler om hvordan medborgerskap kan forstås som prosess, fremfor et resultat eller produkt av opplæring og utdanning. Med revideringen av kunnskapsløftet, LK20 har begrepet medborgerskap fått ny ...