Blar i Faculty of Humanities på emneord "norskfaget"
Viser treff 1-6 av 6
-
"Alle fags mor" En korpusbasert metaforstudie av språkbruk om norskfaget
(Master thesis, 2019-06-18)Oppgaven undersøker hvilke begrepsmetaforer som finnes for begrepet norskfaget, hvor analyseobjektet er setninger der substantivet norskfaget opptrer. Analysematerialet er hentet fra webkorpuset HaBiT. Den teoretiske ... -
Dannelse, mål og mening. En kvalitativ undersøkelse av elevers erfaringer med å lese skjønnlitteratur i norskfaget på videregående skole
(Master thesis, 2023-05-19)Denne oppgaven tar utgangspunkt i debatten rundt skjønnlitteraturens posisjon i norskfaget de siste 15-20 årene. Mer presist diskuterer den litteraturens dannelses-og identitetsutviklende potensial, og ett av målene har ... -
Dybdelæring i norskfaget: Hvilke endringer vil målet om dybdelæring føre til for norskfaget?
(Master thesis, 2021-06-02)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan fagfornyelsens rådende prinsipp, dybdelæring, vil påvirke norskfaget etter den gradvise implementeringen av den nye læreplanen fra høsten 2020 av. Oppgaven er først og fremst ... -
Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for tekstutvalg
(Master thesis, 2021-06-02)Student: Lone Gundersen Veileder: Anders Marcussen Gullestad Tittel: Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? Undertittel: En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for ... -
På jakt etter formativ vurderingspraksis. En studie av læreres bruk og omtale av formativ vurdering i det skriftlige vurderingsarbeidet i norskfaget på Vg3
(Master thesis, 2014-05-16)Masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan noen lærere i praksis løser vurderingsarbeidet i den skriftlige delen av faget norsk. Problemstillingen lyder: Hvordan kommer syn på formativ vurdering til uttrykk i norsklærernes ... -
Rette lærebøker?
(Master thesis, 2018-06-16)Denne masteroppgavens målsetning har vært å synliggjøre hvordan LHBTQ-representasjon og skeiv tematikk kommer til uttrykk i norsklærebøkene for videregående skole, og tilstrekkelig begrunne viktigheten av en slik kartlegging. ...