Browsing Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies by Subject "Norsk språk"
Now showing items 1-14 of 14
-
Den gode norskleksa
(Master thesis, 2018-06-16)Temaet lekse vert mykje diskutert i samfunnet, og standpunkta vert ofte lite nyanserte. Anten er ein for eller så er ein mot leksefri skule, og det verkar som om begge posisjonane finn støtte i forsking. Det viser seg at ... -
"Det er vår måte å kommunisere på". En studie av språkbruk blant ungdom i flerspråklige miljø i Bergen
(Master thesis, 2015-06-30)This master thesis addresses language use among multilingual youth in Bergen. The main purpose of the thesis is to determine whether it is possible to identify a unique speech style among youth in multilingual settings ... -
Er nynorsk vanskeleg, eller er det berre ein vane?Ei undersøking av språkskiftarar og nynorskbrukarar frå eitkjerneområde, ei randsone og eit språkdelt område i Hordaland
(Master thesis, 2016-05-16)Masteroppgåve i nordisk språk Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium Universitetet i Bergen Mai 2016 Student: Thea Idsøe Rettleiar: Ragnhild Lie Anderson Tittel: Er nynorsk vanskeleg, eller er det berre ... -
Hvordan henger det sammen? En undersøkelse av enkelte koherensskapende faktorer i elevtekster
(Master thesis, 2015-05-15)A Study of Coherence Establishing Elements in Student Writing Text structuring has since 1976 been a main topic in the governmental plans for education in written Norwegian language. One intention of the present master's ... -
Kakerlakkfrie kantiner og hundeløse hjem - ei undersøking av proprietiv og privativ adjektivdanning i norsk
(Master thesis, 2016-05-18)Etterledda ‑fattig, ‑fri, ‑full, ‑holdig, ‑løs, ‑rik, ‑sterk, ‑svak, ‑tom og ‑tung danner sammensetninger med substantiv som forledd. Disse sammensetningene får ... -
Leseforståelse og inferens. En sammenligning av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elever i videregående skole
(Master thesis, 2018-06-16)I denne masteroppgaven har jeg sammenlignet minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers leseforståelse, med fokus på inferens. Utvalget i undersøkelsen min er hentet fra Vg1-klasser der alle elevene følger ordinær ... -
..men det viktigste er å kunne snakke En studie av innlærere med liten skolebakgrunn og lærere sin erfaring med norskopplæringa
(Master thesis, 2016-05-18)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan innlærere og lærere opplever norskopplæringa på spor 1. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra to voksenopplæringssentre i to kommuner. Datamaterialet bygger på metodene intervjuer ... -
Merknadar til bokmeldinga av Mønster (NSH I)
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen er svar på omtalen Sverre Stausland Johnsen hadde av boka Mønster (NSH I) i NLT 1-2019. Redaktørane og forfattarane noterer seg nokre feil som Johnsen påviser, men omtalen inneheld mange galne påstandar, ... -
Norsk fortid i spanske rammer. Aksjonsarta si rolle i tileigninga av fortidsmorfologi i innlærarspråk
(Master thesis, 2015-05-15)Denne avhandlinga dreier seg om tileigning av fortidsmorfologi i norsk innlærarspråk hjå spanske morsmålsbrukarar, og formålet er å undersøke kva rolle aksjonsart og telisistet har i denne tileigninga. Undersøkinga skal ... -
Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?
(Master thesis, 2018-06-16)Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ... -
Språkendringer på Lista. En sosiolingvistisk studie i tilsynelatende tid.
(Master thesis, 2018-03-15)I denne avhandlingen har jeg undersøkt talemålet på Lista i Vest-Agder. Jeg har undersøkt hvordan listadialekten har endret seg de siste tiårene. Dette har jeg undersøkt ved å intervjue 16 unge informanter og åtte informanter ... -
Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.
(Master thesis, 2017-12-19)I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ... -
Vanskelege ord i vanskelege tider. Ei oppgåve om språk i arve- og skiftedokument
(Master thesis, 2015-08-31)Vanskelige ord i vanskelige tider. Ei oppgåve om språk i arve- og skiftedokument. Forfatter: Elin Espe Stensvand Kvart år dør det om lag 40 000 personar i Noreg. Det vil seie at det til ei kvar tid er ei svært stor mengde ...