Blar i Department of Psychosocial Science på forfatter "Jones, Lise Øen"
-
A Cross-Sectional Study of Educational Aspects and Self-Reported Learning Difficulties among Female Prisoners in Norway
Jones, Lise Øen; Tveit, Leila Våland; Asbjørnsen, Arve Egil; Eikeland, Ole Johan; Hetland, Hilde; Manger, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2021)The aim of this cross-sectional study was to analyse the educational background, educational desires and participation in education among three samples of female prisoners with Norwegian citizenship in Norwegian prisons ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 2: Lesevaner, leseerfaringer og leseferdigheter
Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Manger, Terje (Innsatte i Bergen fengsel: 2, Research report, 2007)Denne rapporten presenterer resultater fra undersøkelsen ”Lesevaner og leseferdigheter blant innsatte”, som ble gjennomført i Bergen fengsel høsten 2006. Resultatene som legges fram er hentet fra den delen av spørreskjem ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 3: Leseferdigheter og grunnleggende kognitive ferdigheter
Asbjørnsen, Arve Egil; Jones, Lise Øen; Manger, Terje (Innsatte i Bergen fengsle: 3, Research report, 2008)Retten til opplæring er fastslått i Opplæringslova, og tidligere undersøkelser har vist at en betydelig del av de innsatte i Norge ikke har fått nyttet denne retten, med resultat at utdanningsnivået er klart lavere blant ... -
Innsatte i Bergen fengsel: Leseferdigheter og lesevansker
Asbjørnsen, Arve Egil; Manger, Terje; Jones, Lise Øen (Innsatte i bergen fengsel: 1, Research report, 2007)Denne rapporten presenterer noen delresultater fra en pilotstudie om innsattes vaner og ferdigheter i lesing, skriving og matematikk. Nittifire innsatte i Bergen fengsel deltok i en spørreskjemaundersøkelse med fokus på ... -
Prisoners’ academic motivation, viewed from the perspective of self‑determination theory: Evidence from a population of Norwegian prisoners
Manger, Terje; Hetland, Jørn; Jones, Lise Øen; Eikeland, Ole Johan; Asbjørnsen, Arve Egil (Journal article; Peer reviewed, 2020)The study presented in this article explores prisoners’ academic motivation structure from the theoretical perspective of self-determination theory, using the Academic Motivation Scale (AMS). Analysing survey responses ...