• Engasjementsfaget - Er samfunnskunnskap engasjerende for elevene? 

      Børhaug, Kjetil; Langø, Mona (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Student engagement i social science in secondary school is both a condition and an objective for teaching. The term engagement is, however, rather unclear and empirical research scarce. In this article, distinctions are ...
    • Er demokratiske elevråd mogeleg? 

      Børhaug, Kjetil; Dahle, Bjørnar Østerhus (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Det har lenge vore elevråd i norsk skule, med ambisjonar om utdanning til demokratisk deltaking. Forsking tyder på at elevråda er problematiske som demokratisk erfaring for elevane, og dei er i ferd med å bli svekte i ...
    • Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess 

      Børhaug, Kjetil; Lotsberg, Dag Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2014-08-04)
      In this article, it is argued that Early Childhood Education and Care management can be distributed on more persons than the director. Attention is directed towards the educational managers in the ECEC center departments ...
    • Kampen om faget - eit forskinsoversyn med vekt på lærarane si rolle 

      Børhaug, Kjetil; Helsvig, Kim Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Fagdidaktikken gjeld alle sider ved skulefaget, men den samfunnsfagdidaktiske litteraturen er påfallande lite oppteken av kva som påverkar faget. Kritisk tenking for lærarar handlar også om å ta stilling til kva faget burde ...
    • Kommentarer til Samfundsfag i Danmark fra et norsk perspektiv 

      Børhaug, Kjetil (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      Den sosialpsykologiske tendensen i faget står i kontrast til at tradisjonelle samfunnskunnskapstema svekkes, og knapt er til stede lenger, selv om verdensutviklingen gjør det viktigere enn noen gang at elevene forstår hva ...
    • Student motivation for social studies. Existential exploration or critical engagement 

      Børhaug, Kjetil; Borgund, Solveig Marie (Peer reviewed; Journal article, 2018-11-29)
      Purpose: To understand what motivates students for social studies. Design: Social studies as a school subject is defined in terms of its contents (knowledge, skills, values), by its teaching methods and by the organisational ...
    • Watching, assessing, participating. Globalising political education in Norwegian upper secondary education. 

      Børhaug, Kjetil (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Transnational governance is expanding rapidly. From a political education perspective, an important question is to what extent and how this is included in the political universe that adolescents are being prepared for at ...