• Deltakerbaner i psykologutdanningen en femårs oppfølging av psykologistudenter 

      Nordmo, Ivar; Anderssen, Norman (Peer reviewed; Journal article, 2013)
      I denne longitudinelle intervjustudien undersøkte vi hvordan syv psykologistudenter opplevde den seksårige prosessen med å bli innført i psykologprofesjonen ved et lærested i Norge. Vi analyserte de sosialfaglige handlingene ...
    • Hvilken betydning har personlige og strukturelle faktorer for gjennomføring av mastergrad? 

      Iversen, Anette Christine; Hetland, Hilde; Wiium, Nora (Peer reviewed; Journal article, 2007)
      Med innføring av Kvalitetsreformen fra 2003 har det blitt sterkere fokus på gjennomføring av høyere grad. I denne artikkelen undersøker vi betydning av personlig motivasjon, strukturelle forhold og veileders engasjement ...
    • Spenninger i klasserommet: Mikroaggresjon som pedagogisk utfordring 

      Gressgård, Randi; Harlap, Yael (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Når spenninger eller konflikter oppstår i klasserommet, oppleves det gjerne som et hinder for læring. Mange undervisere betrakter konfliktsituasjoner som et problem som må håndteres for å reetablere ro og orden. Vi vil ...
    • Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter 

      Herrebrøden, Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2014)
      Denne artikkelen diskuterer forskning som tilsier at tester og testtilbakemeldinger kan bidra til dypere læring blant studenter. Testing har vist seg å forbedre langtidshukommelsen av innlært kunnskap sammenlignet med ...
    • Universitetsforelesningen og responsteknologi 

      Egelandsdal, Kjetil (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Artikkelen gir en historisk presentasjon av hvordan universitetsforelesningen har forandret seg over tid, og dens nåværende status i det 21. århundre. Den diskuterer hvordan responsteknologi kan bidra til å endre og bevare ...