Blar i Bergen Open Research Archive på tidsskrift "Uniped"
Viser treff 1-6 av 6
-
Deltakerbaner i psykologutdanningen en femårs oppfølging av psykologistudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2013)I denne longitudinelle intervjustudien undersøkte vi hvordan syv psykologistudenter opplevde den seksårige prosessen med å bli innført i psykologprofesjonen ved et lærested i Norge. Vi analyserte de sosialfaglige handlingene ... -
Hvilken betydning har personlige og strukturelle faktorer for gjennomføring av mastergrad?
(Peer reviewed; Journal article, 2007)Med innføring av Kvalitetsreformen fra 2003 har det blitt sterkere fokus på gjennomføring av høyere grad. I denne artikkelen undersøker vi betydning av personlig motivasjon, strukturelle forhold og veileders engasjement ... -
Research Director, Colleague, Schoolmaster? Preferred and Experienced Supervising Styles of PhD-Students at Four Faculties
(Journal article; Peer reviewed, 2020)What do the PhD candidates think of their supervisors’ supervising styles? What practices do they see as characteristic of their primary supervisors, and how does this compare to their own preferred style of supervision? ... -
Spenninger i klasserommet: Mikroaggresjon som pedagogisk utfordring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Når spenninger eller konflikter oppstår i klasserommet, oppleves det gjerne som et hinder for læring. Mange undervisere betrakter konfliktsituasjoner som et problem som må håndteres for å reetablere ro og orden. Vi vil ... -
Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Denne artikkelen diskuterer forskning som tilsier at tester og testtilbakemeldinger kan bidra til dypere læring blant studenter. Testing har vist seg å forbedre langtidshukommelsen av innlært kunnskap sammenlignet med ... -
Universitetsforelesningen og responsteknologi
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Artikkelen gir en historisk presentasjon av hvordan universitetsforelesningen har forandret seg over tid, og dens nåværende status i det 21. århundre. Den diskuterer hvordan responsteknologi kan bidra til å endre og bevare ...