Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/9742Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [521]
Originalversjon
https://doi.org/10.3402/uniped.v37.23327Sammendrag
Denne artikkelen diskuterer forskning som tilsier at tester og testtilbakemeldinger kan bidra til dypere læring blant studenter. Testing har vist seg å forbedre langtidshukommelsen av innlært kunnskap sammenlignet med repetert lesing, noe som kalles for testeffekten. For at testeffekten skal optimaliseres, bør tester utformes med mål om å bidra til dyp prosessering av innlært kunnskap. Testtilbakemeldingers rolle i utdanning kan være å bidra til økt metakognitiv selvregulering blant studenter. For at selvregulering skal promoteres best mulig, bør testtilbakemeldinger inneholde utdypende informasjon. Samlet ser tester og testtilbakemeldinger ut til å være nyttige læringsverktøy og potensielle bidragsytere til dypere læring blant studenter.