dc.contributor.author | Herrebrøden, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2015-04-10T07:23:15Z | |
dc.date.available | 2015-04-10T07:23:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | eng |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/9742 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen diskuterer forskning som tilsier at tester og testtilbakemeldinger kan bidra til dypere læring blant studenter. Testing har vist seg å forbedre langtidshukommelsen av innlært kunnskap sammenlignet med repetert lesing, noe som kalles for testeffekten. For at testeffekten skal optimaliseres, bør tester utformes med mål om å bidra til dyp prosessering av innlært kunnskap. Testtilbakemeldingers rolle i utdanning kan være å bidra til økt metakognitiv selvregulering blant studenter. For at selvregulering skal promoteres best mulig, bør testtilbakemeldinger inneholde utdypende informasjon. Samlet ser tester og testtilbakemeldinger ut til å være nyttige læringsverktøy og potensielle bidragsytere til dypere læring blant studenter. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.rights | Attribution CC BY | eng |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | eng |
dc.subject | test feedback | eng |
dc.subject | deep learning | eng |
dc.subject | deep processing | eng |
dc.subject | metacognition | eng |
dc.subject | testing effect | eng |
dc.title | Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2015-04-01T10:16:23Z | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 Henrik Herrebrøden | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.3402/uniped.v37.23327 | |
dc.identifier.cristin | 1195358 | |
dc.source.journal | Uniped | |
dc.source.40 | 37 | |
dc.source.14 | 4 | |
dc.source.pagenumber | 3-18 | |
dc.subject.nsi | VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nob |