Show simple item record

dc.contributor.authorHerrebrøden, Henrik
dc.date.accessioned2015-04-10T07:23:15Z
dc.date.available2015-04-10T07:23:15Z
dc.date.issued2014eng
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9742
dc.description.abstractDenne artikkelen diskuterer forskning som tilsier at tester og testtilbakemeldinger kan bidra til dypere læring blant studenter. Testing har vist seg å forbedre langtidshukommelsen av innlært kunnskap sammenlignet med repetert lesing, noe som kalles for testeffekten. For at testeffekten skal optimaliseres, bør tester utformes med mål om å bidra til dyp prosessering av innlært kunnskap. Testtilbakemeldingers rolle i utdanning kan være å bidra til økt metakognitiv selvregulering blant studenter. For at selvregulering skal promoteres best mulig, bør testtilbakemeldinger inneholde utdypende informasjon. Samlet ser tester og testtilbakemeldinger ut til å være nyttige læringsverktøy og potensielle bidragsytere til dypere læring blant studenter.en_US
dc.language.isonobeng
dc.rightsAttribution CC BYeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/eng
dc.subjecttest feedbackeng
dc.subjectdeep learningeng
dc.subjectdeep processingeng
dc.subjectmetacognitioneng
dc.subjecttesting effecteng
dc.titleTester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studentereng
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.date.updated2015-04-01T10:16:23Zen_US
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2014 Henrik Herrebrøden
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3402/uniped.v37.23327
dc.identifier.cristin1195358
dc.source.journalUniped
dc.source.4037
dc.source.144
dc.source.pagenumber3-18
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nob


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution CC BY
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution CC BY