Blar i Bergen Open Research Archive på emneord "Fagfornyelsen"
Viser treff 1-4 av 4
-
Den forgjengelige læreplanen – En analyse av høringssvar til faget Kristendom, religion, livssyn og etikk
(Master thesis, 2022-05-20)I 2020 ble det innført en ny læreplan for faget Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) i norsk skole. Før den endelige læreplanen ble godkjent, gikk den gjennom en høringsprosess der kommuner, organisasjoner, ... -
Når det rocker i klasserommet – en praktisk tilnærming til dybdelæring. Danning og identitetsutvikling gjennom en dybdelæringsprosess i norsk vg1.
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan den nye læreplanen, LK20, med dets mål om dybdelæring, kan realiseres i klasserommet. Den undersøker også hvorvidt målet om dybdelæring i LK20 videre kan bidra til å realisere ... -
Utilisation des jeux vidéo commerciaux dans l'enseignement de FLE en Norvège: Une recherche-action sur leur potentiel dans l'apprentissage du français
(Master thesis, 2021-06-02)Denne oppgaven innenfor fransk fagdidaktikk tar for seg bruken av kommersielle dataspill i fremmedspråksklasserommet. Studiens mål er å utforske undervisningspotensialet til kommersielle dataspill i språklæring, sett i lys ... -
Vurdering i historiefaget – mellom idealer og realiteter. Læreres erfaringer med vurdering i historiefaget i den videregående skolen.
(Master thesis, 2023-05-29)Den nye læreplanen i historiefaget, innført som en del av Fagfornyelsen, sikter mot målsettinger som innebærer bruk av kompleks kompetanse. Historiefaget har tradisjonelt hatt en vurderingspraksis der man tester elevenes ...