dc.contributor.author | Mossin, Tuva | |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T00:08:32Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T00:08:32Z | |
dc.date.issued | 2021-06-02 | |
dc.date.submitted | 2021-06-23T22:00:09Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2760949 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen tar for seg fotografiers rolle i treningen av ansiktsgjenkjenningsalgoritmer, samt i selve den tekniske prosessen hvor ansikter analyseres. Gjennom en lesning av tre ulike kunstprosjekter som på ulike måter anvender eksisterende ansiktsgjenkjenningsteknologi til å problematisere denne praksisen, etablerer jeg hvordan ulike fordommer – særlig hva angår fotografiets status som objektiv representasjon av verden – påvirker systemenes evne til å analysere ansikter. De aktuelle prosjektene er ImageNet Roulette (2019) av Trevor Paglen og AI-forsker Kate Crawford, How do you see me? (2019) av Heather Dewey-Hagborg, og Spirit is a Bone (2013-15) av kunstner-duoen Broomberg & Chanarin. Problemstillingen som oppgaven forsøker å besvare er som følger: hva kan disse kunstprosjektene fortelle publikum om ansiktsgjenkjenningsteknologi som praksis, og hvilken rolle spiller digitalt fotografi som slike systemers bindeledd til den analoge verden «utenfor» dem selv? Som svar på dette tar avhandlingen for seg selve den tekniske arkitekturen og hvordan den legger føringer for ansiktsgjenkjenningssystemers operasjoner alt i designprosessen. I tillegg diskuteres ansiktsgjenkjenning fra et historisk perspektiv, hvor forsøk på å knytte juridisk identitet til kroppen gjennom fotografi spores helt tilbake til mediets oppfinnelse på 1800-tallet. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | August Sander | |
dc.subject | Trevor Paglen | |
dc.subject | Digital Culture | |
dc.subject | snapshot photography | |
dc.subject | physiognomy | |
dc.subject | Broomberg and Chanarin | |
dc.subject | viewing ecology | |
dc.subject | Oliver Chanarin | |
dc.subject | snapshot | |
dc.subject | digital photography | |
dc.subject | Kate Crawford | |
dc.subject | automated facial recognition | |
dc.subject | Heather Dewey-Hagborg | |
dc.subject | ImageNet Roulette | |
dc.subject | image ecology | |
dc.subject | Spirit is a Bone | |
dc.subject | How do you see me? | |
dc.subject | facial recognition | |
dc.subject | Adam Broomberg | |
dc.title | Patterns of Discrimination: On Photographic Portraits as Documents of Truth in Automated Facial Recognition | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-06-23T22:00:09Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Kunsthistorie mastergradsoppgave | |
dc.description.localcode | KUN350 | |
dc.description.localcode | MAHF-KUN | |
dc.subject.nus | 713203 | |
fs.subjectcode | KUN350 | |
fs.unitcode | 11-21-0 | |