Faculty of Humanities
Recent Submissions
-
The Prehistory of Frá Fornjóti ok hans ættmönnum: Connections with the Chronicon Lethrense and their Consequences
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The Old Norse origin myth known as Frá Fornjóti ok hans ættmönnum, which claims that Norway was founded by a pair of brothers named Nórr and Górr, is preserved in two distinct variants in the late fourteenth-century Icelandic ... -
Teoretiske, metodiske og historiografiske diskusjoner i norsk Historisk tidsskrift og dansk Historisk tidsskrift
(Master thesis, 2022-06-03) -
Historiske fortellinger om 22. juli
(Master thesis, 2022-05-20)Temaet for denne studien er lærebokfortellinger om terrorangrepene den 22. juli 2011. Masteroppgaven undersøker hvilke fortellinger som er tilstede i lærebøkene og hva slags funksjoner disse fortellingene har. Lærebøkenes ... -
The Wonderful World of Accents: Accent Use in Disney’s Animated Television Series 1985-2020
(Master thesis, 2022-05-20)Denne oppgaven har hatt som formål å se på bruken av engelske uttalevarianter (“accents”) i animerte tv-serier fra Disney, utgitt mellom 1985 og 2020. Totalt har 490 karakterer fra 14 ulike serier blitt analysert og ... -
1804: Saint Faust i Bergen. Nøytralitet, territorialrett og folkerett.
(Master thesis, 2022-05-25) -
Beyond the English Classroom: A Study of Upper Secondary School Students’ Extramural English in Norway
(Master thesis, 2022-05-20)Formålet med dette studiet har vore å undersøka norske elevar sin bruk av extramural English (EE) (engelsk utanfor klasserommet), til å identifisera ulikskapar mellom kjønn og for å sjå samanhengen mellom elevar sin EE og ... -
Hallingmål i Amerika
(Master thesis, 2022-05-20) -
Nedreaas’ mesterplott: En lesning av Av måneskinn gror det ingenting (1947) og Ved neste nymåne (1971) i lys av Peter Brooks
(Master thesis, 2022-05-20)I min masteroppgave undersøker jeg to romaner av Torborg Nedreaas: Av måneskinn gror det ingenting (1947) og Ved neste nymåne (1971), og analyserer disse ved hjelp av Peter Brooks’ Reading for the Plot: Design and intention ... -
Konstruksjoner av Monstrositet i Eddadikt
(Master thesis, 2022-05-20)Oppgaven analyserer konstruksjon og narrativ funksjon av monstrositets bruk i utvalgte eddadikt - Lokasenna, Þrymskviða, Vǫluspá, Vǫluspá in skamma, Hymiskviða, Skírnismál, Helgakviða Hundingsbana I, Helgakviða Hiǫrvarðssonar, ... -
Ghosts, Fairies and Old Wives’ Tales: The Function of Folklore and Superstition in Jane Eyre and Wuthering Heights
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteroppgåva tar føre seg Jane Eyre av Charlotte Brontë og Wuthering Heights av Emily Brontë. Oppgåva undersøker kva ein kan lære om det viktorianske samfunnet i England, ved å sjå på aspekt som klasse, kjønn, og ... -
Karakterfri undervegsvurdering i norskfaget på vgs. Kva, korleis og kvifor.
(Master thesis, 2022-06-03)Denne studien undersøker karakterfri undervegsvurdering i norskfaget på vidaregåande skule. Karakterfri undervegsvurdering handlar om at elevane får tilbakemelding utan karakter på arbeid dei gjer undervegs i terminen, og ... -
Hvilken betydning hadde kirkebyggene for religionsskiftet på 1000-tallet? En historiografisk undersøkelse av historiske og arkeologiske forskningsarbeider
(Master thesis, 2022-05-20)I den norske forskningstradisjonen har historiefaget vært benyttet for å belyse det nasjonale. Vår felles historie, dens oppkomst og utvikling begynte i stor grad med religionsskiftet på 1000-tallet. Som en del av ... -
Ingen er funksjonshemmede, det er omgivelsene rundt som er det
(Master thesis, 2022-05-20)Sammendrag I mastergradsoppgaven har jeg, ved hjelp av en digital spørreundersøkelse, undersøkt 208 respondenters holdninger til og bruk av ni ord som betegner psykiske og fysiske funksjonsnedsettelser. Respondentene har ... -
Promoting Strategic Readers in a Digital Age: Teachers' reported beliefs on the digitized L2 textbook's potential for promoting reading strategies in the EFL classroom
(Master thesis, 2022-05-20)Å lære å lære er en sentral del av engelskfaget ifølge Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Dette innebærer at elevene utvikler strategier for å tilegne seg og anvende kunnskap. I det 21. århundre har måten elever lærer og tilegnet ... -
Arter - bevaring til besvær: En studie av politiske aktørers forståelse og diskusjon av det norske artsmangfoldet, 1968-2009
(Master thesis, 2022-05-20)I denne oppgaven har målet vært å kaste lys over politiske aktørers forståelse, diskusjon og forvaltning av arter. Forholdet mellom et vitenskapelig kunnskapsgrunnlag og politikk har blitt utforsket, og et mål har vært å ... -
Moderskap, traume og tilknytning - en lesning av Sandra Lillebøs Tingenes tilstand (2020)
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteroppgaven er en lesning av Sandra Lillebøs roman Tingenes tilstand (2020), hennes to tidligere verk er diktsamlinger. Romanens førstepersonsforteller, Sandra, forteller sin historie om å vokse opp med en psykisk ... -
“A strange feeling of disquiet, of foreboding” Om uhygge og ubehag i Jane Eyre (1847) og Rebecca (1938)
(Master thesis, 2022-05-20)Denne avhandlingen tar for seg Jane Eyre (1847) av Charlotte Brontë og Rebecca (1938) av Daphne du Maurier. I løpet av oppgaven vil jeg sammenligne disse to romanene med utgangspunkt i rom og karakterer som har en uhyggelig ... -
The Translation of Language Attitudes
(Master thesis, 2022-06-03)I denne oppgaven undersøkes språkholdningene som finnes i animasjonsfilmer for barn produsert i USA i det 21. århundret. Formålet med oppgaven er todelt: å undersøke om det finnes systematiske korrelasjoner mellom karaktertrekk ... -
Contemporary British Working-Class Literature: Precarity and Transcendent Solidarity
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteroppgaven ser på samtids arbeiderklasselitteratur, og analyserer hvordan den gir uttrykk for en økende usikkerhet (precarity) i livene til arbeiderklassefolk. Dette analyseres gjennom samtids klasseanalyse av ...