The Development and Pilot of a Norwegian Nonword Repetition Test Following the Framework of Language Impairment Testing in a Multilingual Setting
Abstract
Det er en mangel på verktøy for screening og diagnostisering av barn med utviklingsmessige språkvansker (DLD) i Norge, noe som er veldig tydelig i alderen før barn lærer seg å lese og skrive, og spesielt om de er tospråklige. Hovedformålet med denne oppgaven er å utvikle og pilotere en språk-spesifikk (LS) nonord repetisjonsoppgave (NWR) test som følger rammeverket laget av COST Action IS0804 for Language Impairment Testing in a Multilingual Setting (LITMUS). Et delmår er å undersøke om de forskjellige faktorene fremmet av rammeverket har en påvirkning på vanskelighetsgraden av nonordene i denne norske LS NWR'en. Den teoretiske bakgrunnen presenterer nåværende forskning og relevante funn, som skaper grunnlaget for begrunnelsen og metoden i denne oppgaven. LS NWR testen er presentert sammen med en kryss-lingvistisk (CL) NWR skapt gjennom COST. Nonordene er randomisert og testet på en populasjon av 13 barn, 5 til 7 år gamle, som er beskrevet som typisk utviklende. Resultatene viser at deltakernes skårer på LS NWR testen korrelerer med resultatene deres på CL NWR tesen, noe som er lovende for videre forskning på test-settet. Lengde og prosodi var vist å ha en påvirkning på resultatene, hvor kun lengde var signifikant. Resultatene viser også at den Norske LS NWR testen har god intern reliabilitet.