Bildebøker som all-alder-litteratur - En komparativ analyse av barn og voksnes møte med bildebøkene Odd er et egg og Sikade
Master thesis
View/ Open
Date
2021-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [273]
Abstract
I denne avhandlingen undersøker jeg bildebøker som all-alder-litteratur. I undersøkelsen fortar jeg en komparativ analyse av barn og voksnes lesninger av bildebøkene Sikade (2018) av Shaun Tan og Odd er et egg (2010) av Lisa Aisato. Barnelesere i aldersgruppen 11-12 år og voksne lesere med et aldersspenn fra 25-56 år. Jeg sett nærmere på samtalen som oppstår i samspillet mellom bildebøkene og skapende mottakere i ulike aldersgrupper. Jeg har utforsket hvordan ulike aldersgrupper skaper mening i bildebøkenes ikonotekst, og undersøkt refleksjoner og meninger som oppstår underveis i samtalen. Bildeboken har utviklet seg mye de seinere årene, både når det gjelder tematikker, fortellerteknikk og kunstnerisk uttrykk. Begge bildebøkene representerer den moderne bildeboken med hensyn til estetisk uttrykk og tema, hvor de blant annet tar for seg sterke tematikker som ensomhet, angst, selvmord, mobbing og utenforskap. Bøkene inviterer til allegoriske lesninger og berører store tema med en enkel formidlingsmåte som engasjerer og utfordrer både barneleseren og den voksne leseren. Teoretikerne Wolfgang Iser, Louise Rosenblatt og Judith A. Langer danner det teoretiske grunnlaget for avhandlingen. Jeg har undersøkt hvordan de ulike leserne skaper mening i bildebøkenes ikonotekst. I studien kommer det frem at de voksne leserne i størst grad henter ut bildebøkenes underliggende tekstdimensjoner. De voksne leserne benytter den litterære samtalen til å forme sin forståelse av verket men ender opp med individuelle tolkninger. Barneleserne utfyller hverandre i større grad i lesningene, hvor de former forståelsen av de litterære verkene, og står sammen om forståelsen. Barneleserne og de voksne leserne benytter ulike forhandlingsstrategier i samtalen. Ved å dele egne refleksjoner, lytte til hverandre og utfordre hverandres synspunkter, bidrar leserne til en rikere opplevelse av litteraturen. Lesernes egne, individuelle tolkninger av litteraturen gjenspeiler dem heller som individer enn som en del av en gruppe. This master thesis investigates picture books in the category crosswriting. The research is based upon a qualitative study of children and adults reading and discussions of the picture books Sikade (2018) by Shaun Tan and Odd er et egg (2010) by Lisa Aisato. Children readers, age: 11-12 years old, and adult readers, age: 25- 56 years old. In the study I have explored how readers in different ages create meaning in the picture books and explored the readers interpretations from the literary discussion. In the recent years, picture books have developed into a new expression, concerning narrative technique and artistic expression. Sikade and Odd er et egg both represents the modern picture book in its aesthetic expression and challenging themes, such as solitude, anxiety, suicide, bullying and exclusion. Both picture books invite to allegorical readings and addresses challenging themes with a plain narrative method, which can be challenging for both children and adults. Wolfgang Iser, Louise Rosenblatt and Judith A. Langer is representing the theoretical approach. I have explored how different readers create meaning between the text and pictures. In the study I find that the adult readers by far have the best ability to express the picture books underlying text dimensions and symbolism. The adult readers use the literary discussions to shape their own understanding of the text. The children readers complement each other in the literary discussion, more so than the adult readers. The children and adult readers also use different strategies for negotiation in the discussion. By sharing viewpoints and listening to each other, the readers experience of the texts gets enriched by the other readers. The readers own interpretation of the picture books reflects them as individuals, more so than as a part of a group.