• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byen som knelte for bilen

Bauge, Andreas Eliassen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (879.9Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761426
Utgivelsesdato
2021-06-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [135]
Sammendrag
I denne masteroppgaven analyserer jeg Bergens transport- og kommunikasjonspolitikk i 1970-årene. Med utgangspunkt i forskjellige transportplaner, rapporter og utredninger undersøker jeg hvilke områder Bergens aktører oppfattet som problematisk, og hvordan de forsøkte å løse disse. Et viktig aspekt i oppgaven handler samtidig om å belyse hvilket handlingsrom de hadde og hvordan dette ble påvirket av indre og ytre faktorer. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan vi forstå og forklare hovedlinjene i Bergen kommunes politikk for å utvikle fremtidens infrastruktur for transport- og kommunikasjon i 1970-årene? Bakgrunnen for tematikken kan sees i sammenheng med at byen i 1972 ble slått sammen med nabokommunene Arna, Fana, Laksevåg og Åsane, samtidig som den ble en del av Hordaland fylkeskommune. I årene i forkant hadde stadig flere innbyggere flyttet fra Bergen til disse kommunene, mens arbeidsplassene i stor grad forble igjen i byområdet. Kombinert med at restriksjoner på kjøp av bil ble opphevet i 1960, skapte det skapte et økt transportbehov fra periferi til sentrum. Reisende foregikk i all hovedsak med egen privatbil, men problemet var at innfartsårene og veinettet i byen var gammelt og underdimensjonert. Kommunesammenslåingen gjorde det imidlertid mulig å drive en helhetlig planlegging over større områder enn tidligere. Det lå dermed til rette for at Bergen kunne planlegge gode løsninger som ville bedre trafikkproblemene i byen. Det innebar å innføre restriksjoner på antall parkeringsplasser i byen, bygge ut innfartsveiene, men samtidig å etablere et attraktivt kollektivsystem. Dette systemet skulle baseres på enten buss eller på bane. Tanken var at det skulle bygges et nøkternt lokaltog i nord-sør-aksen Åsane-Bergen sentrum-Nesttun, men i kombinasjon med planleggingen økte samtidig ambisjonene og dermed også kostnaden. Ved å utvide omfanget av prosjektet var det også noe som påvirket hvorvidt det var realistisk å få gjennomført det. Særlig med tanke på at det parallelt med utredningene var et klart behov for å bygge ut veinettet samtidig. De økonomiske forutsetningene tilsa at det var utfordrende å få til begge deler, så det fremstod derfor som et valg mellom vei og bane.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit