Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoaldsen-Skadberg, Emma
dc.date.accessioned2021-06-30T23:55:30Z
dc.date.available2021-06-30T23:55:30Z
dc.date.issued2021-06-03
dc.date.submitted2021-06-30T22:00:16Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762647
dc.description.abstractBakgrunn: Tidligere forskning har vist at det å få medvirke i skolehverdagen fremmer motivasjon, engasjement og trivsel. Medvirkning er også en viktig verdi i helsefremmende arbeid, ettersom man har et mål om å legge til rette for at personer i en avmaktssituasjon blir hørt i saker som har betydning for deres egen hverdag. Barns rett til medvirkning er også lovfestet i Norge. Begrepet «Medvirkning» har blitt et populært begrep å bruke i nyere forskning, likevel viser evalueringsstudier at «ekte» medvirkning ofte er vanskelig å oppnå i forskningen. Hensikt: Denne studien ønsker å evaluere i hvilken grad Juniorforskerprosjektet la til rette for elevmedvirkning gjennom hele prosessen. I tillegg har studien undersøkt hvilke barrierer for implementeringsprosessen som oppstod underveis. Hovedproblemstilling for denne studien er formulert slik: Hva hemmer og fremmer elevmedvirkning og engasjement ved implementeringen av Juniorforskerprosjektet? Metode: For å undersøke denne problemstillingen ble observasjon brukt som metode for datainnsamling. En observasjonsguide ble designet på forhånd for å strukturere feltnotatene, og tematisk nettverksanalyse ble brukt som verktøy for å analysere feltnotatene. Resultater: Det var generelt høy grad av elevmedvirkning gjennom Juniorforskerprosjektet. Til tider fikk elevene kanskje for mye kontroll som gjorde dem usikre. Lærerstøtte var spesielt viktig for elevenes fremgang i prosjektet. Å få drive på med «noe annet» var særlig viktig for elevenes engasjement. Vikar uten opplæring, faste skolerammer og klassemiljøet ble regnet som barrierer for implementeringsprosessen. Konklusjon: Ungdom er engasjert i det som skjer i lokalsamfunnet og på skolen, og sitter inne med mye kunnskap. Det er viktig at disse stemme blir hørt og tatt på alvor av de voksne. Funn fra denne studien tydeliggjør viktigheten av «ekte» medvirkning. Denne evalueringen har vist at Juniorforskerprosjektet kan bidra som en plattform for at ungdommenes stemmer blir hørt.
dc.description.abstractBackground: Research has shown that opportunities to participate in everyday school-life promotes motivation, engagement and well-being. Promoting participation is in line with the broader goal of health promotional work, where the aim is to help people in a powerless situation to be heard in matters that are important for their own everyday lives. Furthermore, children’s right to participate is grounded in Norwegian law. Participation terminology is widespread in current literature; however, evaluations show that “real” participation is elusive. Purpose: The purpose of the current study is to evaluate the extent to which “Juniorforskerprosjektet” facilitates student participation throughout the process. In addition, the study examined the barriers to the implementation process that arose along the way. The main research question is formulated as follows: What inhibits and promotes student participation and engagement in the implementation of “Juniorforskerprosjektet”? Method: To investigate this problem, observation was used as a method for data collection. An observation guide was designed in advance to structure the field notes, and thematic network analysis was used as a tool to analyse the field notes. Results: There was generally a high degree of student participation through “Juniorforskerprosjektet”. At times, students may have gained too much control, making them insecure. Teacher support was especially important for the students' progress in the project. Being able to do "something else" was especially important for the students' involvement. Substitutes without training, fixed school frameworks and the classroom environment were considered barriers to the implementation process. Conclusion: Young people are interested in what is happening in the local community and at school, and sits on a lot of important knowledge. It is crucial that these voices are heard and taken seriously by the adults. Findings from this study clarify the importance of "real" participation. This evaluation has shown that “Juniorforskerprosjektet” can contribute as a platform for young people's voices to be heard.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectmedvirkning
dc.subjecttrivsel
dc.subjectpositiv ungdomsutvikling
dc.subjecthelsefremmende arbeid
dc.subjectUngdom
dc.subjectengasjement
dc.subjectobservasjon.
dc.subject"Youth Participatory Action Research" (YPAR)
dc.titleHva hemmer og fremmer elevmedvirkning og engasjement? En pilotevaluering av Juniorforskerprosjektet.
dc.title.alternativeWhat inhibits and promotes student participation and engagement in the implementation of “Juniorforskerprosjektet”?
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-30T22:00:16Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-LOG
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel