• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av prisparitetsklausuler på investeringer

Brekke, Ina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.176Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2763233
Date
2021-06-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [73]
Abstract
Booking av hotellrom foregår ofte gjennom digitale plattformer som legger til rette for slike transaksjoner på vegne av hotellkjeder. Dette er et av flere eksempler på en vertikal markedsstruktur hvor en prisparitetsklausul innføres av plattformen som krever at leverandøren oppstrøms ikke selv kan tilby lavere priser ved direktesalg. Konkurransemyndigheter i Norge og internasjonalt frykter prisparitet begrenser konkurransen gjennom økte priser og avgifter. Investeringer trekkes derimot frem som et argument for positive effekter av klausulene, noe denne oppgaven vil ta for seg gjennom problemstillingen: hvilke effekter har prisparitetsklausuler på investeringer i digitale plattformmarkeder? Ved hjelp av et rammeverk for differensiert etterspørsel hvor en selger distribuerer sitt produkt gjennom en plattform, samt gjennom egen direktesalgskanal, undersøkes effekter på investeringer i kostnadsreduksjon og investeringer som øker markedsetterspørselen. Oppgaven letter på en implisitt antakelse om selgers deltakelse på plattformen. Resultatene viser økte investeringsnivå for både selger og plattformen når prisparitet er innført. Det fremgår derimot at prisparitet som oftest er til skade for både selger og konsumentene, i tråd med den generelle skadehypotese konkurransemyndigheter og tidligere relevant litteratur legger frem. Konklusjonen bidrar også til å forklare hvorfor en observerer at hotellkjeder trekker sin deltakelse fra plattformer for å fritt kunne sette priser. Likevel gjenstår ytterligere analyser før en kan trekke absolutte konklusjoner.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit