Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBlikstad, Ester Camilla
dc.date.accessioned2022-06-16T01:34:34Z
dc.date.available2022-06-16T01:34:34Z
dc.date.issued2022-05-19
dc.date.submitted2022-06-15T22:01:49Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998964
dc.description.abstractSammendrag Innenfor mentaliseringsteori og mentaliseringsbasert terapi (MBT) blir implisitt mentalisering karakterisert som en intuitiv, før-bevisst, prosedural og ikke-verbal forståelse, som en rask og automatisk refleksiv prosessering som krever lite eller ingen oppmerksomhet, intensjon, bevissthet eller anstrengelse. Denne måten å forstå verden og andre på kontrasteres med eksplisitt mentalisering som er en langsommere og mer reflektiv prosess hvor vi bevisst retter vår oppmerksomhet mot å finne ut hva ting betyr, på en språklig og rasjonell måte. Kvaliteten på terapeutens implisitte mentalisering hevdes å være vesentlig for utbyttet av psykoterapi. Terapeutens implisitte mentalisering kan i lys av dette forstås som en ferdighet som kan trenes og forbedres. Denne teksten ser på hvordan implisitt mentalisering er konseptualisert innenfor mentaliseringsteorien og undersøker sider av kritikken som er rettet mot det teoretiske og filosofiske grunnlaget for dette begrepet. Det hevdes at forståelsen av dette begrepet er begrenset av kognitivistiske og representasjonalistiske antakelser om sinnet som gjør det vanskelig å adressere de implisitte aspektene ved vår forståelse. Fenomenologien synes å være et bedre egnet rammeverk for å forstå implisitte prosesser og teksten undersøker hvorvidt mikrofenomenologisk intervju kan benyttes som metode for å adressere spørsmålet om hvordan kvaliteten på terapeuters implisitte mentalisering kan bedres.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectTheory of Mind (ToM)
dc.subjectmicrophenomenological interview
dc.subjectinteraction theory
dc.subjectKey words: implicit mentalization
dc.subjectphenomenology
dc.titleImplicit Mentalization as Theerapeutic Skill. Using Micro-phenomenology to Access Implicit Knowledge.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-15T22:01:49Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel