Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkenes, Solveig Hauge
dc.date.accessioned2022-06-16T01:38:57Z
dc.date.available2022-06-16T01:38:57Z
dc.date.issued2022-05-20
dc.date.submitted2022-06-15T22:01:55Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998968
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hvilke faktorer norsklærere og elever mener er viktige for at litteraturen som leses i norskfaget skal kunne oppleves motiverende. Målet med oppgaven er å få en forståelse for valgene lærerne tar når de skal velge litteratur, og hva elevene mener om denne litteraturen. Jeg har derfor arbeidet med følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilke faktorer påvirker lærernes valg av litteratur i norskfaget? 2) Hvilke ønsker for litteraturvalget har elevene? 3) Hvordan er forholdet mellom lærernes begrunnelser for valg av litteratur og elevens holdninger til tekstene? 4) Hvordan kan man velge tekster som bidrar til økt lesemotivasjon for elevene? For å kunne svare på problemstillingen, har jeg i tillegg til å lese relevant faglitteratur, hatt datainnsamling ved en videregående skole utenfor Bergen. I innsamlingen ble det brukt metodetriangulering, hvor jeg hadde intervju med fem lærere og spørreundersøkelse med elevene deres. Det ble gjort lydopptak av intervjuene, og disse ble senere transkribert. For spørreundersøkelsen ble det brukt et digitalt verktøy som samlet informasjonen i grafer og matriser, noe som gjorde prosessen med å kode svarene, lettere. Datamaterialet viser at lærere og elever tenker noe ulikt om faktorer som er viktige for å velge motiverende litteratur. Lærerne ønsker at litteraturen skal være av en viss kvalitet, mens elevene ser relevans som det viktigste kriteriet for kvalitet. Elevene ønsker derfor å velge mer litteratur selv, noe lærerne er skeptiske til, fordi de opplever at elevene da gjør dårlige valg. Selv om lærerne ønsker å lese hele verk, velger de ofte utdrag fordi de har et presset tidsbudsjett. Elevene på sin side opplever ofte at arbeidet med litteratur er kjedelig, fordi det følger så mange oppgaver etter lesingen. Ofte syns de også at litteraturen er for vanskelig, mens lærerne opplever at elevene gjerne velger for lett litteratur om de får velge selv. En diskusjon av disse motstridende meningene fører til konklusjonen at det kreves balanse i litteraturvalget, og at det er viktig at elevene blir presentert for begrunnelsene for hvorfor de skal lese den aktuelle teksten. Det er også viktig at læreren er bevisst på hvilken fase elevene er i som lesere og faktorer som kan øke motivasjonen. Fokus på både balanse og bevisstgjøring kan bidra til økt lesemotivasjon hos elevene.
dc.description.abstractIn this thesis I investigate which factors Norwegian teachers and their students emphasize for choosing motivating literature for use in the Norwegian subject. The purpose of the thesis is to understand the choices teachers make when choosing literature, and what the students think of this literature. I have therefore focused on the following questions: 1) Which factors affect teachers when choosing literature for their Norwegian classes? 2) What wishes do the students have for the choice of literature? 3) What is the correlation between the teacher’s reasons for choosing the literature and the student’s attitudes towards this literature? 4) How can we choose literature that contributes to an increased motivation for reading for the students? In order to answer the questions I have read relevant theoretical literature on the subject and collected data at a Norwegian high school outside of Bergen. I have used mixed methods, where I had interviews with five teachers and survey with their students. Audio recordings were made of the interviews, and then they were later transcribed. For the survey I used a digital tool that gathered the information in graphs and matrices, which made the process of coding the data easier. The data material shows that the teachers and students have different thoughts about which factors that are important when choosing literature. The teachers want the literature to be of a certain quality, while relevance is the most important criteria for quality among the students. The students therefore wish to choose more literature for themselves, but the teachers are skeptical to this because they think the students then make poor choices. Even though the teachers want to read entire works, they often choose excerpts of texts because of limited time resources. The students, on the other hand, often experience that working with literature is boring, because of the tasks and analyzes following the reading. They also feel like the literature is too hard for them to read, while the teachers feel like the students choose to simple literature when they get to choose themselves. A discussion of these conflicting opinions led to the conclusion that a balance is necessary when choosing literature, and that it is important for the students to be presented with the reasons for why they’re going to read the specific text. It is also important that the teacher is aware of factors that can increase motivation and what phase the students are in as readers. Focus on both balance and awareness on the reasons to read can contribute to an increased reading motivation for the students.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectleselyst
dc.subjectLesemotivasjon
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectlitteraturvalg
dc.title«Det er sikkert viktig, men kjedelig» — en studie av elever og læreres meninger om litteraturvalg i norskfaget
dc.title.alternative"It's probably important, but boring" - a study of students and teachers opinions about the choice of literature in the Norwegian subject
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-15T22:01:55Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk språk og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel