Religion i barnelitteratur? En metodologisk utredning eksemplifisert i analyser av tre prisbelønte norske barnebøker (Phenomena, Dukken, RAGNAROK: fenrisulven)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2999135Utgivelsesdato
2022-05-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [252]
Sammendrag
Etter årtusenskiftet har antallet barnebøker skrevet av norske forfattere økt betraktelig, og siden 2015 har tallet stabilisert seg til rundt 500 nyutgivelser hvert år. Forskning på religion i litteratur er ikke noe nytt fenomen, og er noe forskere har gjort så lenge det har vært tekst å undersøke. Derimot har forskning på religion i barnelitteraturen ikke kommet veldig langt, og kanskje spesielt langt bak finner en Norge. Denne oppgaven ønsker å blåse nytt liv i forskningsfeltet ved å greie ut om religion eksisterer i norsk prisvinnende barnelitteratur og å utforske hvor sentral religion(ene) er i verkene. En metodologisk utredning bestående av flere kvantitative og kvalitative fremgangsmåter er satt sammen for å skape en verktøykasse i analyser av barnelitteraturen. Eksemplifisering av verktøyenes funksjon og resultat er gjort på barnebøkene Phenomena (2002) av Ruben Eliassen, Dukken (2010) av Ingunn Aamodt og RAGNAROK: fenrisulven (2020) av Odin Helgheim, som alle har vunnet ARKs Barnebokpris. Med den økte fasinasjonen for fantastisk litteratur hos barn og den gjentagende likhetsstreken mellom fantastisk litteratur og religiøs litteratur er det ikke underlig at funnene i denne undersøkelsen reflekterer dette. Det å forske på religion i barnelitteraturen er dessuten et viktig skritt på vei for å forstå hvordan religion tolkes og tematiseres, da barnelitteraturen danner en felles forståelse for hva religion kan være blant fremtidens voksne. Starting in the 21st century, the amount of children’s literature published in Norway by Norwegian authors has increased rapidly, stabilizing at about 500 book releases each year since 2015. As long as texts have existed, they have been under a microscope, with reasercers searching and discussing their religious content, themes, questions or the lack thereof. However, research about religion in children’s literature has not reached much scientific inquiry, maybe especially in Norway. This thesis’s wish is to reignite the scientific study of religion in Norwegian children’s literature, by examining the existence of religion in award-winning Norwegian children’s literature from the 21st century and discussing the centrality of religion(s) in the published works. A methodological investigation consisting of a few quantitative and qualitative approaches is combined as a tool for analyzing the literature. Exemplifications of this tool’s function and result is done through analyzing Phenomena (2002) by Ruben Eliassen, Dukken (2010) by Ingunn Aamodt, and RAGNAROK: fenrisulven (2020) by Odin Helgheim, all of which have been awarded the ARKs Barnebokpris (children’s book award). With children’s increasing interest in fantastic children’s literature and the commonly drawn parallel between fantastic narratives and religious narratives, it is not surprising that the findings of this paper also reflect this parallel. Researching religion in children’s literature is furthermore an important step towards understanding how religion can be interpreted and thematized in the everyday Norwegian society, because children’s literature creates a common understanding of what religion is and can be for the future generations of adults.